Lázár, Olimpia

Újabb rákgéneket találtak

2009.03.30. 11:56 Módosítva: 2009-03-30 11:56:33
A napokban három kutatócsoport is új rákgének felfedezését jelentette be.

A mell és a bőr tumorjában szerepet játszó hibás génváltozatokról születtek tanulmányok, amiket a Nature Genetics című szaklap vasárnapi számában tettek közzé a kutatók. A rák kialakulásában szereplő gének megismerése azért fontos, mert azonosíthatóvá teheti a nagyobb kockázattal élő embereket, és segítheti új szerek kifejlesztését, melyekkel a káros folyamatokat megállíthatják.

A brit Wellcome Trust Sanger Intézete által irányított Rák Genom Projektben az UTX jelű gén vizsgálatakor megállapították, hogy a sejtjeinkben lévő gének aktivitását ellenőrző legalapvetőbb folyamatok közül számosat befolyásol. Az UTX jelű gént összefüggésbe hozták az úgynevezett myeloma multiplexszel (plazmasejtes daganat), a torok- és a nyelőcsőrákkal.

"Sok rákgénnel ellentétben úgy tűnik, az UTX nem a sejtosztódásban és sejthalálban vesz részt közvetlenül, hanem az alapvető szabályozásban" - mondta Andy Futreal, a kutatás egyik vezetője. Az UTX egy olyan enzimet kontrollál, mely a sejtekben lévő DNS szerkezetét befolyásolja.

Ugyanebben a lapszámban amerikai és brit kutatók arról számolnak be, hogy azonosítottak több új génszakaszt, melyek a mellrák kockázatát növelik. Bár a mellrákot az életmóddal, környezeti tényezőkkel hozzák kapcsolatba, komoly genetikai összetevője is van. Eddig már féltucatnyi génről feltételezik, hogy hajlamosít a mellrák kialakulására, a legismertebbek a BRCA-1 és BRCA-2 gének.

Az Egyesült Államok Nemzeti Egészségügyi Intézetének kutatói időközben azt jelentették be, hogy a legveszélyesebb bőrrák, a melanóma szétterjedésével kapcsolatba hozható gént találtak. Az úgynevezett MMP-8, enzimet kódoló génnek el kellene nyomnia a tumor növekedését, ám a gén bizonyos változatai ehelyett segítik a rák áttétképzését.