Az autisták is tudnak tanulni
További Tudomány cikkek
- Vészhelyzeti csúcstalálkozót hívtak össze a kutatók, katasztrofális tengerszint-emelkedésre figyelmeztetnek
- Kiderült, az állva végzett irodai munka semmivel sem egészségesebb, mint ha ülve dolgozunk
- Horror vagy médiahack az első fejátültetés?
- És ön mennyit káromkodik a munkahelyén?
- Vulkánkitörések alakíthatták a Hold túloldalát
Implicit tanulással az autisták ugyanolyan jól el tudnak sajátítani bizonyos ismereteket vagy készségeket, mint az egészségesek, derül ki a Szegedi Tudományegyetem egy kutatócsoportjának vizsgálataiból. A dr. Németh Dezső docens vezetésével működő Megismeréstudományi és Neuropszichológiai csoport arra a korábbi feltételezéseknek részben ellentmondó felismerésre jutott, hogy az ASD-ben (autism spectrum disorders) szenvedő betegek, magyarul az autisták implicit tanulási módszerekkel hasonló eredményeket érnek el, mint a kontrollcsoport tagjai, és a konszolidáció, a megszerzett tudás megerősítése is hasonlóan jól megy nekik, mint egészséges társaiknak.
Az implicit tanulás az ismeretek készségszintű, aktív figyelmet nélkülöző elsajátítását jelenti, míg az explicit tanulás az a tudatos, szabályszerű tevékenység, ami általában az iskolákban folyik. A szegedi kutatócsoport szerint a vizsgálatok eredményeit felhasználva az autistákkal foglalkozó szakemberek az eddiginél hatékonyabb oktatási és rehabilitációs programokat dolgozhatnak majd ki.
Némethék vizsgálati eredményei megjelentek a rangos Plos One folyóiratban, és beszámolt róluk a Psychology Today című szaklap is. Az utóbbi lap cikkéből kiderül, hogy a szegediektől függetlenül hasonló eredményre jutottak a Cambridge Egyetem autizmussal foglalkozó kutatói is.
„Első pillantásra úgy tűnhet, hogy az autisták, akiknek tipikusan szociális, kommunikációs és motorikus zavaraik vannak, rosszak az implicit tanulásban, és ez okozza a károsodást – írja Scott Barry Kaufman kognitív pszichológus. – A legfrissebb kutatások azonban arra utalnak, hogy nem ez a helyzet. Az eredmények valójában azt mutatják, hogy implicit tanulással az autista gyerekek kitűnően el tudnak sajátítani dolgokat.”
Imádnak játszani
„Az autizmussal élő gyerekek több kognitív funkciója is károsodást mutat. Mi azonban találtunk olyan tanulási funkciót, ami autista gyerekeknél ép. Erre építve lehet kidolgozni fejlesztési eljárásokat, terápiákat”– mondja Németh, a magyar kutatócsoport vezetője.
A kutató szerint az autisták kognitív, tehát gondolkodáshoz kötődő funkciói általában rosszul működnek, de az implicit tanulás, ahogyan a biciklizést megtanuljuk, vagy az anyanyelvet elsajátítjuk, nagyszerűen megy nekik. „Ez az a tanulás, amikor valaki úgy csinál valamit, hogy nem tudja, mit csinál” – fogalmaz Németh.
A gyakorlatban a kísérlet úgy zajlott, hogy az autisták egy számítógép előtt ültek, és képernyő különböző pontjain megjelenő kutyafigurákhoz tartozó billentyűket kellett megnyomniuk. A kutyák megjelenése egy rejtett szekvencia szerint zajlott, amit a kísérleti alanyok nem tudatosan ugyan, de megtanultak.
A kísérlet további érdekessége volt, hogy az alanyok 16 óra elmúltával is emlékeztek a szekvenciára, ami arra utal, hogy a konszolidáció, vagyis az elsajátított tudás megerősítése is megtörtént. Németh másik felismerése, hogy az autisták imádják a számítógépes játékokat, és bár a való világban tartanak a társas helyzetektől és az érzelmektől, az online szerepjátékokban ez az idegenkedés elmúlik. A kutató úgy véli, elképzelhető, hogy a számítógépes játékokat is sikerrel lehet használni a terápiában.