Rafael
Index - In English In English Eng

Műanyaggal díszítik fészküket a barna kányák

2011.01.24. 08:03
Spanyol kutatók meglepő felfedezést tettek a barna kánya fészeképítésével kapcsolatban. A szinte világszerte megtalálható ragadozómadár Spanyolország déli részén fészkeit fehér műanyaggal díszíti fel.

A Spanyol Nemzeti Kutatótanács (Consejo Superior de Investigaciones Científicas) kutatói a Spanyolország délnyugati részén elhelyezkedő Do?ana Nemzeti Parkban összesen 127 kányafészek építését figyelték meg. A fészkek 77 százalékát mintegy 20 nappal a tojásrakás előtt a madarak fehér műanyagdarabkákkal díszítették ki. Más színű műanyagot vagy más anyagú darabkákat szinte egyáltalán nem alkalmaztak - tudósít a Der Standard.

Az egészen fiatal állatok és az idősebb generáció csak kevésbé, vagy egyáltalán nem díszítették fészkeiket. Úgy tűnik, hogy leginkább a középkorú, tizenkét év alatti barna kányák (Milvus migrans) ragaszkodnak a rituáléhoz - írják a kutatók a Science című tudományos folyóiratban.

A fehér műanyag dekoráció elsősorban erődemonstrációként szolgálhat, a kutatók ugyanis megfigyelték, hogy minél inkább fel volt cicomázva egy fészek, annál sikeresebben védték ki lakói az ellenséges támadásokat. Amikor a kutatók nagyon fiatal vagy nagyon idős madarak fészkét díszítették ki, a tulajdonosok azonnal kihajították a dekorációt. Úgy tűnik, ők nem akarnak erősebbnek tűnni annál, mint amilyenek valójában.