Újra rekordot döntött az LHC
Szerencsétlen kimenetelű baleset
Szerda hajnalban a Mártírok útján nagy sebességgel frontálisan ütközött két proton. A balesetet egyikük sem élte túl.
Nagy csődület támadt körülöttük, a munkába igyekvők megálltak a roncsoknál, szörnyülködve bámulták a két proton maradványait. A helyszínelő rendőrök nem találtak féknyomokat. Később a déli hírekben egyikük elmondta, hogy a baleset mindkét szereplője fénysebesség közeli gyorsasággal száguldott. Négy teraelektronvolt, az nem semmi – magyarázta a riporternek. Délutánra már eltakarították a roncsokat, és újra megindult a közlekedés a Mártírok útján. A rendőrség fokozott óvatosságra kérte az autóban ülőket.
A Higgs-bozon mindebből semmit sem vett észre.
-sg-
Nagyobb sebességre kapcsolt az európai részecskekutató intézet, a CERN nagy hadronütköztetője: az eddigi 7 teraelektronvoltos ütközések megfigyelése után lezajlottak az első kísérletek 8 teraelektronvolton is. Ez a mértékegység a részecskegyorsítóban közel fénysebességgel száguldó protonok energiáját jelzi. Az LHC-ben az elmúlt két évben két, egyenként 3,5 TeV energiájú nyaláb ütköztetésével figyelték meg a bekövetkező jelenségeket a fizikusok, most pedig elérkezett az idő, hogy 4 TeV-ig tekerjék fel mindkettőt.
A nagyobb energiaszint megnöveli a valószínűségét annak, hogy az ütközéskor valamilyen korábban soha nem tapasztalt jelenséget, esetleg nem ismert részecskét figyeljenek meg a kutatók. Viszont ezzel párhuzamosan megnő a a háttérzaj véletlenszerű jeleiből fakadó hamis riasztások száma is, így a kutatói munka számítás- és ellenőrzésigénye minden eddiginél magasabb lehet. A CERN vezető kutatói szerint egy évnyi kísérletezés kell majd a 8 TeV-os szinten, hogy az azalatt fegyűlt eredmények kielemzésével megerősítsék például a régóta keresett Higgs-bozon létezésének tényét. Az isteni részecskének is nevezett Higgs-bozon megismerése a kvantumfizika fontos kérdéseire adna választ, és megmagyarázná, miből fakad az elemi részecskék tömege.
Az LHC felépítése előtt a hasonló kísérletek éppen csak megközelítették az 1 teraelektronvoltot. A svájci-francia határ alatt felépített, 27 kilométeres, műszerekkel telezsúfolt alagútban zajló kísérletek energiaszintje ezt már rögtön a bekapcsolás után messze felülmúlta, és azóta folyamatosan, kis lépésekben növelik az ütközések energiáját. Az LHC elméletileg 14 teraelektronvoltig terhelhető, ezt a szintet a tervek szerint 2014-ben érik el a fizikusok a kísérleteikkel.