Egy birminghami iskolában végzett kísérlet szerint az autista gyerekek könnyebben tanulnak robotoktól, mint a tanáraiktól. A kísérlet során két kis táncoló robot segítségével meglepő haladást értek el a gyerekek kommunikációs készségeinek fejlesztésében. A robotok a francia humanoid robotfejlesztő Aldebaran cég ajándékai, áruk darabonként eléri a 15 ezer fontot. A BBC online hírszolgálatának beszámolója szerint az iskola a hangos olvasás, a kártyajátékok, a memória- és utánozó játékok elsajátításában veszi igénybe a robotok segítségét az 5-10 éves tanulók oktatásában.
Aranyosan néznek ki
A térdmagasságú, gyermeki mozgású humanoid robotok, Max és Ben segítségét kora tavasz óta veszik igénybe a birminghami Topcliffe általános iskolában, ahol a tanulók negyedrésze autista. Ian Lowe, az iskola egyik tanára szerint a robotoknak nincsenek érzelmeik, így az autista gyerekek számára kevésbé fenyegetőek, mint a tanárok, és mivel a viselkedésük kiszámítható, könnyebben fogadják el őket. Aranyosan néznek ki, és miközben az autista gyerekek nehezen kommunikálnak a felnőttekkel vagy más gyerekekkel, a robotokhoz valamiért könnyen kapcsolódnak.
A Birmingham Egyetem kutatói a siker kulcsát a robotok kreatív programozásában látják. Mint Karen Guldberg, az egyetem autizmuskutató központjának igazgatója elmondta, a szociális interakció és a kommunikációs készségek fejlesztésére fektették a hangsúlyt. A robotok mozgása és viselkedése modellül szolgál a gyerekek számára: a robotok mozdulatainak utánzásán alapuló memóriajátékok például javítják a gyerekek alapvető tanulási képességeit.
Guldberg szerint fantasztikus látni, hogy a gyerekek mennyire odafigyelnek, amikor a robottal dolgoznak. Az igazgató úgy véli, a kitüntetett figyelem valószínűleg annak köszönhető, hogy amikor az ember biztonságban érzi magát és motivált, sokkal jobb tanulmányi eredményeket érhet el.