"Jó éjszakát Föld, jó éjszakát emberiség" – ezekkel a szavakkal búcsúzott Weibón, a kínai Twitteren a kínai holdjáró, a Jáde nyúl. A járműről január végén érkeztek hírek, hogy műszaki probléma akadályozza a működését.
Az incidens nem sokkal azelőtt történt, hogy a holdjárót az elkövetkező, rendkívüli hideggel és sötétséggel járó holdi éjszaka idejére másodjára is hibernálták volna. Amúgy korábban is kellett már hibernálni, akkor két hétig tartott ez az állapota.
A kínai űrkutatók azonban nem adják fel, dolgoznak a probléma elhárításán, de azzal is tisztában vannak, hogy a szerkezet lehet, hogy nem éli túl a holdi éjszakát. A Jáde nyúl erről is megemlékezik a kínai hivatalos médiának írt üzenetében.
A kérdéses holdi éjszaka igencsak hidegek és 14 napig tart. A hőmérséklet elérheti a mínusz 170 fokot is. A Jáde nyulat mindenképpen hibernálni kell, ha azt akarják, hogy az érzékenyebb berendezések is túléljék a rendkívüli körülményeket. Valamiért azonban ezt nem sikerül egyelőre elérni a holdjárónál.
A kínai médiában nem ritka a tárgyak ilyen fokú megszemélyesítése, az állami hírügynökségek még a propagandákban is gyakran nyúlnak ehhez az eszközhöz. Az AP szerint ennek egyik lehetséges magyarázata, hogy így lehet felébreszteni a kínaiakban a nemzeti büszkeséget. A Jáde nyúl esetében még kutatás is készült, ez a fajta hangnem nagyon népszerű a lakosság körében. A holdjáró utolsó üzeneteire számtalan szimpátiaüzenet érkezett a Weibóra.
A kutatóberendezést a Csang'o-3 űrszonda szállította a Holdra tavaly decemberben. Eredetileg három hónaposra tervezett küldetése során a felszín alatti geológiai alakzatokat térképezte volna fel, továbbá a kőzetek és a talaj kémiai összetételét vizsgálta volna.
A Jáde nyúl rövid kalandja a Holdon ellentmondásos lehet, ha azt nézzük, hogy a NASA Opportunity járműve már tíz éve van a Marson. De mégis óriási eredmény, hiszen a volt Szovjetunió és az Egyesült Államok után Kína a harmadik ország, amely sikeres sima leszállást hajtott végre a Holdon. És erre már majdnem negyven éve nem volt példa.