Mivel takarítsunk űrszemetet? Lézerrel!
Lézerrel kéne eltakarítani az űrszemetet! – gondolta egy ausztrál kutatócsoport, amelynek tagjai szerint ez lenne a legmegfelelőbb módszer arra, hogy az életveszélyes, elképesztő sebességgel haladó roncsdarabkákat eltüntessék a Föld körüli pályáról.
Az űrkutatók szerint nagyjából 300 ezer szemétdarab kering Föld körüli pályán; ezek többnyire régi műholdak, űrtávcsövek és más űreszközök maradványai. Az űrben ezek több tízezer kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak, és veszélyeztetik a Föld körül cirkáló műholdakat. Elképzelhető, hogy a szemét sorban kiüti őket, ezzel is egyre nagyobb szeméthalmot képezve.
Aztán ez történik:
Matthew Colless, az Ausztrál Nemzeti Egyetem űrkutatási és asztrofizikai tanszékének vezetője szerint a szeméttakarításra a lézer a legjobb eszköz. A projekt egyáltalán nem sci-fi, a kutatók szerint 10 éven belül el is készülhet az első lézerágyú.
Fontos szempont, hogy [a lézert] lehetséges elkészíteni, mert rengeteg űrszemét van odafönt. Lehet, hogy csak néhány évtizedre vagyunk egy katasztrofális lépcsőzetes ütközéstől, és az kiütné az összes műholdat az alacsony Föld körüli pályán
Száz lézert, ezeret!
A tervezők azóta felvették a kapcsolatot a NASA-val, hogy nyomon követhessék az űrszemetet egy teleszkóppal; ezt a Mount Stomlo Obszervatóriumban szerelték föl, és infravörös lézere is van.
Az ausztrál kormány 20 millió dollárral támogatta a projektet, további 40 milliót magánbefektetők adtak össze. A Cooperative Research Centre (CRC) így jobb lézereket fejleszthet, amivel minden űrszemétdarabka útját nyomon követhetik. Ezt a módszert régóta használják a csillagászatban, hogy akkor is folytathassanak megfigyeléseket, amikor a légköri viszonyok ezt megakadályoznák.
A végső cél, hogy a megnövelt teljesítményű lézerekkel szétlőhessék a szemétdarabkákat, így elégnének, amint átzuhannak a felsőbb légkörön.
Így nem állna fenn a kockázata, hogy elhibázzuk a lövést, és eltalálunk egy működő műholdat. Precízen célozhatunk, így el sem téveszthetjük a célt
– magyarázta Colless, aki szeretné, ha a lézert nemzetközi szinten, több állomáson is használnák, de a CRC egyelőre az első prototípuson dolgozik.