A múlt héten indított SpaceX rakéta nemcsak sikerrel állított pályára hat ORBCOMM műholdat, de a Falcon–9-es rakéta első fokozata vissza is tért pont úgy, ahogy azt a vállalat tervezte: függőlegesen ereszkedve tulajdonképpen leszállt az Atlanti-óceánra.
Ez a mostani kísérlet bizonyította, hogy a SpaceX jól számított, mikor az automatikusan visszatérő rakétafokozattal szerette volna megoldani a rakéták újrafelhasználásának problémáját. Egy-egy indításnál ugyanis nem az üzemanyag adja a költségek legnagyobb részét, hanem maga a rakéta. Ezért fontos, hogy amennyiben lehetőség nyílik rá, egy-egy gyorsítófokozatot többször is felhasználjanak.
A NASA korábban ezt úgy oldotta meg, hogy a tengerbe zuhant rakétákat halászta ki és vontatta be nagygenerálra. A SpaceX megoldása ehelyett az, hogy a Falcon–9-es első fokozata a leválás után még kétszer begyújtja a hajtóműveket, és a maradék üzemanyag segítségével tulajdonképpen állóra fékezi magát a leszállás előtt. A mostani kísérletről készült videón látszik, ahogy az ereszkedés közben kinyílnak az addig a törzs mellé szorított lábak, a rakéta a vízfelszín felett egy komoly gázfröccsel fékezve finoman vizet ér, majd a terveknek megfelelően oldalra dől, hogy így várja meg a vontatóhajót. Ez az utolsó elem a szárazföldi landolásnál természetesen kimarad majd.
Az első, szárazföld felett végrehajtott tesztre azonban még várni kell, ugyanis a tervezett kilövések között most két olyan következik, ami jóval magasabb pályára szállít műholdakat, így egyszerűen nem marad elég üzemanyag a visszatérésnél a megfelelő fékhatáshoz. Ezután jön majd két újabb vizes próba, majd idén októberben lesz mód az első olyan próbára, amikor a szárazföld egy előre meghatározott pontján teszik le a rakétát.
A SpaceX közleménye szerint addig sem telnek eseménytelenül a munkanapok, például megpróbálnak megoldást találni a leszállást rögzítő kamerák lencséit elfedő jegesedésre, hogy a következő videón már tisztán lehessen látni a landolás pontos körülményeit.