Gál

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Több ezer fekete lyuk lehet a Tejútrendszer közepén

2018.04.05. 15:13

A szakértők évtizedek óta sejtik, hogy a galaxisok – köztük a mi Tejútrendszerünk – közepén rengeteg, gravitációs összeomlások nyomán keletkezett fekete lyuk lehet, de azt csak most tudták bebizonyítani, hogy a Tejútrendszer középpontjában is lehetnek ilyen objektumok.

A Columbia Egyetem szakemberei régi röntgencsillagászati feljegyzéseket vizsgáltak át, amikor tucatnyi, fekete lyuk jelenlétére utaló jelet azonosítottak a Tejútrendszer magjában. Mivel a fekete lyukak többsége nem észlelhető ilyen módon, úgy vélik, hogy valószínűleg több ezer hemzseg belőlük a területen. A Nature-ben publikált tanulmányban a kutatók nagyjából tízezerre teszik a galaxisunk középpontjában fészkelő fekete lyukak számát.

A gravitációs összeomlás nyomán keletkezett fekete lyukak a Tejútrendszer középpontját uraló szupermasszív fekete lyukat, a Sagittarius A* nevű objektumot ölelik körül. A tanulmány vezető szerzője, Chuck Hailey, a Columbia Egyetem asztrofizikusa szerint a Tejútrendszer többi részében eddig nagyjából öt tucat másik fekete lyukat észleltek. Az újonnan azonosított fekete lyukak tömege nagyjából a Nap tízszeresének felel meg; a Földtől 24 ezer fényévnyire található Sagittarius A*  tömege a Nap négymilliószorosa lehet.

fekete
Fotó: Columbia Egyetem

A most észlelt objektumok mindegyike kettős fekete lyuk. Az ilyen csillag-fekete lyuk kettős rendszerek nagy mennyiségű röntgensugarat bocsátanak ki, ahogy a csillag külső rétegét beszippantja a fekete lyuk. A csillagászok ezeket a röntgen hullámhossztartományba eső sugarakat tanulmányozva azonosították a fekete lyukakat.

(MTI)