Nemzetközi innovációs startupversenyen értek el sikereket a műegyetemisták
További Tudomány cikkek
- Egy szál cigaretta elszívása csaknem 20 perccel rövidíti meg az életet
- Kiderült a Dunántúl népvándorlás kori népességének genetikai összetétele
- Teller Edétől a kaszinókon át a kvantumszámítógépig
- Lassan átveszik a macskák ennek a szigetnek az irányítását
- Kiderült, lehetnek-e boldogok az egyedül élő emberek
Hidak állapotfelmérésére és közutak terheléses vizsgálatához is használhatják az ezüstérmes műegyetemi mérnökcsapat saját fejlesztésű mesterségesintelligencia-szoftverét. Az egyik nemzetközi döntős a „StArt” nevű műegyetemi formáció, ami egy automatikus eseménykereső és -priorizáló alkalmazást álmodott meg. A mesterséges intelligenciával felturbózott applikációval a felhasználók személyre szabottan kapnak ajánlásokat szabadidejükre azokról a szórakoztató tevékenységekről, koncertekről, amelyek leginkább megfelelnek az egyéni érdeklődési körüknek – olvasható a BME közleményében.
A linzi finálé másik műegyetemi résztvevője és egyben a magyarországi forduló győztes csapata a „BridgeAID” volt, amely egy hidak állapotfelméréséhez, közutak terhelésméréséhez is használható, saját tervezésű és fejlesztésű szoftvert alkotott meg. A program egyik előnye, hogy a jelenleg piacon megvásárolható technológiákhoz képest pontosabb mérési eredményeket biztosít.
Még hallgatóként vágtunk bele a projektbe azzal a céllal, hogy kifejlesszünk egy olyan eljárást, amellyel a lehető legpontosabban becsülhető meg a hidak élettartama. A becsléshez szükséges információt már nagyon korán, a hídelemek gyártásának pillanatától kezdve begyűjtöttük
– osztotta meg a formáció nevében Kenéz Ágnes.
Az újonnan tervezett és megépített hidakat általában 100 éves élettartamra tervezik. A BridgeAID megoldásával azonban pontosabban meghatározható, sőt akár ki is tolható ez az élettartam – mondta Joó Attila, a Felsőoktatási Innovációmenedzsment és Együttműködési Központ (FIEK) igazgatója és a BME Építőmérnöki Kar (BME ÉMK) Hidak és Szerkezetek Tanszékének egyetemi docense, aki már huzamosabb ideje együtt dolgozik a BridgeAID csapatával.
Hozzátette, külön szabályozás vonatkozik a hidakon áthaladó járművek egyéni össztömegére, amelytől csak külön engedéllyel lehet eltérni. A fejlesztésben és a koncepcióalkotásban részt vettek az Építőmérnöki, a Villamosmérnöki és Informatikai, valamint a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, míg az innovációt átfogóan támogató egyetemi szervezeti egységként a FIEK is.
A Danube Cup nemzetközi döntőjének ezüstérmes csapata nagyot lépett előre a termékvalidálás útján azzal, hogy a Komáromnál lévő Monostori híd mindennapi működése során élesben tesztelte a megalkotott rendszert. A fejlesztés az első próbák után is jól vizsgázott.