Meghalni jobb mint ölni
Legalábbis lövöldözős videojátékokban, az Emotion nevű pszichológiai szaklapban megjelent finn tanulmány szerint. Az Ars Technica által idézett kísérletben a résztvevők érzelmi reakcióit az arcizmok aktivitását vizsgáló, illetve a bőr ellenállását mérő elektródákkal (hasonló elven működik a hazugságvizsgáló gép is) figyelték.
Két játékot adtak az alanyok kezébe, a Nintendo vicces-ugrabugrálós Super Monkey Ballját, és a James Bond 007 Nightfire-t, amiben egymást lőhették halomra. Az erőszakmentes majmos játék során szinte kizárólag pozitív érzelmeket regisztráltak a játékosoknál, míg a lövöldözés során mutatott érzelmek között megjelent az aggodalom és a düh is. Meglepő módon a feszültség, és a negatív érzelmek akkor voltak jellemzőek a játékosokra, amikor megöltek valakit; ha meghaltak, a megkönnyebbülés volt inkább a jellemző reakció.
Az eredményeket kielemző pszichológusok szerint ennek az lehet az oka, hogy egy többszemélyes akciójátékban egy ellenfél kivégzése után a játékos azonnal a következő fenyegetés azonosításával kezd foglalkozni, és az ezzel járó feszültség legyűri a győzelem miatt érzett örömöt. Amikor meghal a játékos által irányított figura, megszűnik a feszültség, és az addig elfojtott, felszabadult örömérzet lép a helyére.
Rovataink a Facebookon