Az abszintban csak alkohol van

2008.04.30. 11:25
126 hozzászólás
Német kutatók a XX.század elejének betiltott italát, az abszintot vizsgálták meg tudományos módszerekkel, hogy kiderítsék, mitől lett az a kor művészeinek kedvenc drogja.

A Journal of Agricultural and Food Chemistry szaklapban publikált tanulmányukban arra jutottak, hogy a hírhedt Zöld Tündér csupán legenda, az abszint hatását nem hallucinogén anyag, hanem a brutális, 70 százalék körüli alkoholtartalma adta.

Az abszint fehér ürömből (és a kesernyés ízét adó ánizsból) készül, ami a tujon nevű hallucinogén hatású anyagot tartalmazza. A kutatók a betiltás előtti időkben palackozott, 13 különböző helyről származó, több mint száz éves üvegek tartalmát elemezték kémiailag, és a XIX-XX. század fordulójáról származó abszintban literenként átlagosan 20-25 milligram tujont találtak. Ez nem több mint amennyit a kilencvenes évek óta a kereskedelmi forgalomban újra kapható abszintok számára engedélyez az EU szabályzata. A korabeli beszámolókban leírt hatásokhoz ennek több mint a tízszeresére lenne szükség. Az elemzés azt is kizárta, hogy a hatóanyag egyszerűen lebomlott volna az eltelt évszázad alatt.

Az abszintfüggők (közéjük sorolja a történelem Baudelaire-t, Verlaine-t, Rimbaud-t, van Gogh-ot, és Oscar Wilde-ot is) tehát a kutatás szerint valójában csak alkoholisták voltak.