Aki sok alkoholt lát a tévében, többet iszik
Az Alcohol and Alcoholism szakfolyóiratban jelent meg a holland Radboud University Nijmegen kutatóinak tanulmánya arról, hogy a tévében látott alkoholfogyasztán hogyan befolyásolja a valós alkoholfogyasztási szokásokat.
A kísérletben nyolcvan, 18 és 29 év közötti egyetemista vett részt, akiket négy csoportra osztottak, és egy-egy filmet vetítettek le nekik. Mozizás közben rendelkezésükre állt egy-egy hűtő, amiben alkoholos és alkoholmentes italok is voltak, amiből szabadon fogyaszthattak.
Az első csapat az Amerikai Pitét nézte meg, egy reklámszünettel, amiben alkoholos italok hirdetései voltak, a második ugyanezt a filmet semleges reklámokkal, a harmadiknak a 40 nap, 40 éjszaka című film jutott szintén alkoholos reklámokkal, a negyediknek ugyanez, semleges reklámblokkal. Az első filmben a főszereplők 18-szor isznak, és további 23 alkalommal mutatnak alkoholt benne; a másodikban az ilyen alkalmak jóval alacsonyabbak, mindössze 3, illetve 15.
A kísérlet eredménye az volt, hogy minél több piálást láttak a tévében a tesztalanyok, annál többet ittak filmnézés közben. Az első csoport tagjai átlagban három üveggel (kétdecis üvegekről van szó) ittak, míg az utolsó csapatnál csak másfél üveg volt a fogyasztás.
A kutatást vezető Rutger Engels szerint az eredménynek fenekestül kellene felforgatni a reklámok és a média világát, mert azt bizonyítják, hogy sokkal nagyobb és sokkal direktebb hatása van a tévében látott dolgoknak a tudatalattinkra, mint azt eddig gondoltuk.
Rovataink a Facebookon