Oszkár
20 °C
29 °C

Steve Fossett az új Elvis

2008.07.30. 10:03
Két hétig keresték nagy erőkkel, aztán idén februárban holtnak nyilvánították. Ahogy közeledik az excentrikus kalandor eltűnésének első évfordulója, úgy kapnak erőre a Steve Fossett eltűnését boncolgató konspirációs elméletek. A titokzatos 51-es körzet fölé tévedt volna? Ufók ragadták el? Vagy megrendezte saját halálát, és most egy trópusi szigeten várja a biztosító pénzét?

Lassan egy éve, hogy Nevada légterében máig ismeretlen körülmények között eltűnt Steve Fossett, az excentrikus mérnök, feltaláló, utazó, kalandor, milliomos és sokszoros világcsúcstartó, és amióta eltűnt, azóta folyik a találgatás, hogy vajon mi lett vele.

Elvis és Fossett. Akkor még nem tudhatták

A konspirációs elméletek között a minimum, hogy Fossett él, csak megrendezte saját halálát, és így csatlakozik Elvishez a halhatatlan sztárok panteonjában (egyébként összesen öt év van - vagy volt - közöttük, Elvis 1939-ben, Fossett 1944-ben született). A maximum, hogy a bátor kalandor akarva-akaratlanul az Area 51, a titokzatos, halandók számára megközelíthetetlen nevadai légibázis fölé tévedt, és aztán ott vagy az amerikai kormány végzett vele, vagy ufók ragadták magukkal, ezen még egy kicsit dolgozni kell.

Black Hawk Up

Annyi biztos, hogy Fossett, aki először repülte körül a világot egyedül ballonnal, illetve rögzített szárnyú repülőgéppel, 2007. szeptember 3-án indult utolsó útjára egy Bellanca Super Decathlon típusú egymotoros repülőgéppel, Barron Hilton hotelmágnás, mellesleg Paris Hilton apai nagyapja nevadai magánrepülőteréről.

Bellanca Super Decathlon
Állítólag azért szállt fel, hogy helyszínt keressen következő szárazföldi sebességrekordjának; gépében négy-öt órára elegendő üzemanyag volt. Mivel hat óra múltán sem bukkant fel, megkezdődött a keresés, amelyben nemcsak a nevadai nemzeti gárda és a civil légi szolgálat (Civil Air Patrol, CAP) 14 gépe, köztük a A Sólyom végveszélybenből ismert Black Hawk helikopterei, illetve további 30 magánrepülőgép vett részt, hanem legalább 50 000 olyan önkéntes is, akik a Google által közkinccsé tett friss műholdképeket böngészték, hátha Fossett nyomára bukkannak.

Mindhiába. A keresőosztagok rátaláltak hat, korábban lezuhant gép roncsaira – hogy ezek addig miért nem hiányoztak senkinek, talány –, az önkéntesek 300 ezer, egyenként 25 négyzetméteres területet lefedő, nagy felbontású műholdképet vizsgáltak át, de Fossett gépe nem került elő. Fossett még kevésbé.

A keresésre majdnem 700 ezer dollárt költöttek, ebből kétszázezret Barron Hilton állt, a többit Nevada állam a költségvetés nehéz helyzetére hivatkozva egyszerűen kiszámlázta Fossett feleségének, a vele egyidős Peggynek. A CAP Fossett eltűnése után két héttel, szeptember 17-én leállt, és bár a nemzeti gárda és a magánrepülők nem adták fel, a milliomost idén februárban halottnak nyilvánították.

"Lehet, hogy megjátszotta saját halálát"

Az 51-es körzet műholdról

Most, hogy közeledik Fossett eltűnésének első évfordulója, melegszik a téma: a brit Daily Telegraph (nem pletykalap, rendes minőségi újság) hétfői száma egyenesen azt állítja, elképzelhető, hogy Fossett csak eljátszotta saját halálát. Cynthia Ryan, a keresést végző légi szolgálat alezredese azt nyilatkozta a lapnak: "Tizennégy éve foglalkozom kereséssel és mentéssel. Fossettet meg kellett volna találnunk. Nem tartottuk csukva a szemünket. Hat másik repülőt találtunk meg, miközben kerestük. Elég jók vagyunk a szakmában."

Ryan alezredes elképzelhetőnek tartja, hogy Fossett személyes problémái vagy üzleti gondjai miatt egyszerűen megrendezte a saját halálát.

Ahogy az ilyenkor lenni szokott, rögvest érkezett a hivatalos cáfolat: a CAP közleménye szerint az alezredesnek tulajdonított kijelentések "ténybeli tévedéseket tartalmaznak, a szövegkörnyezetből kiragadottnak tűnnek és nem a CAP tudtával és beleegyezésével hangzottak el".

Kételkedik Fossett eltűnésében Robert Davis, a Lloyd's biztosítótársaság kockázatfelmérője is. Davis nyolc hónapig nyomozott az ügyben – ha kiderül, hogy Fossett halott, az a Lloyd's-nak 25 millió angol fontjába kerülhet –, mindenkivel beszélt, akivel csak lehetett, és most azt mondja: "Kiderítettem, hogy semmilyen bizonyíték nincs arra nézve, hogy Steve Fossett valóban halott."

Puzzle-darabkák: ehető repülőgép, gagyi helyzetjelző, otthon felejtett Breitling

Nem valószínű, hogy a nyomozás a nyilatkozatok hatására újraindul, de annak, aki kedvet érez magában a puzzle-darabkák összeállítására, itt van néhány érdekesség. A helyes megfejtést a szerkesztőségbe várjuk.

  • Nevada állam területe 286 000 négyzetkilométer, több mint háromszor akkora, mint Magyarországé. A vidék hegyes-völgyes-sivatagos, Kaliforniából átnyúlik a Sierra Nevada hegység, ott a Mojave sivatag és persze Las Vegas, szóval jól el lehet benne tűnni.
  • Az Area51.org, a titokzatos, halandók számára megközelíthetetlen amerikai légibázis ügyeit taglaló konspirációs szájt már Fossett eltűnése után néhány héttel, tehát tavaly szeptember végén tudni vélte, hogy Fossett az 51-es körzet fölött tűnt el. A terület sajnos a Google Maps-en ki van satírozva, átrepülni meg nem lehet fölötte.
  • Breitling Emergency. Ez nem volt Fossettnél
  • Fossett Bellanca Super Decathlonja fém- és favázas repülőgép ugyan, de szövet borítja, így nem túl nehéz szétszedni, darabjait elrejteni, elégetni, elásni vagy extrém esetben elfogyasztani.
  • Felszállás előtt Fossett nem adott le repülési tervet. Ezen az apróságon a média sokáig csámcsogott, de légügyi szakértők felhívják rá a figyelmet, hogy a radarok és a légi irányítás által szigorúan kontrollált, úgynevezett IFR-repüléshez képest a VFR (amikor az ember csak úgy vizuális alapon repked, mint Fossett Nevadában) repülési terveket az amerikai légügyi hatóság nem veszi komolyan. VFR-terv nélkül repülni olyan, mondják, mintha autóvezetés előtt az ember elmulasztana levegőt cserélni a gumiban.
  • Fossett gépén volt ugyan elektronikus helyzetjelző (electronic location transmitter, ELT), de nem az újabb digitális modell, a régebbi analóg szerkezetek viszont hajlamosak a meghibásodásra. Az amerikai légierő egy szakértője a USA Todaynek azt nyilatkozta, hogy ezek a helyzetjelzők állandóan hamis jelzést adnak, és teljesen megbízhatatlanok.
  • A keresők sokáig abban reménykedtek, hogy Fossett viseli direkt pilótáknak tervezett Breitling Emergency márkájú karóráját, amely a 121,5 MHz-es repülősávos frekvencián sugároz vészjeleket, ha baj van. Sajnos nem: bár Fossettnek valóban volt egy Breitling Emergencyje, az útra nem vitte magával. Felesége, Peggy tíz nappal eltűnése után jelentette be, hogy Fossettnél nincs ott az óra. Nyilván megtalálta a sublótban.