További Tudomány cikkek
- Megtalálták a másnaposság felelősét, de nem az, amire eddig gyanakodtak
- Ha nincs vérfrissítés, jönnek a bajok
- Magas rangú katonatiszt tűnt fel a világ legnagyobb hadseregében, de még mindig rejtély, ki irányítja őket
- Végre tényleg megoldódhatott Stonehenge rejtélye
- Még mindig mérgező az 1916-os verduni csata helyszíne
A globális felmelegedés következményei beláthatatlanok
A mesterséges CO2-kibocsátás túlterheli a bolygó önszabályozó képességét, és megnöveli az atmoszféra hővisszatartó képességét, ami a földfelszín átlaghőmérsékletének mérhető emelkedéséhez vezet. A bizonytalanságok és kétségek ellenére abban minden szakértő egyetért, hogy a globális felmelegedés és a klímaváltozás tény, a következmények pedig beláthatatlanok.
Míg minden ország saját nemzeti kincsének tekinti a területén kitermelhető fosszilis tüzelőanyagokat, az atmoszféra közös és a Föld klímájának stabilitása közös érdek. A világ nemzeteinek meg kell érteniük, hogy a CO2-kibocsátást csak nemzetközi együttműködés keretében mérsékelhetik. Bár az első környezetvédelmi világkonferencián, 1992-ben Rio de Janeiróban az ENSZ tagállamai elfogadták a klímaváltozási keretegyezményt, az első konkrét kibocsátás-csökkentési ígéretet csak 1997-ben Kiotóban tették. Ez átlagosan 5,5%-os üvegházgáz kibocsátás-csökkentést írt elő a világ iparosodott államainak az 1990-es szinthez képest.
Minden országnak más a kvóta
A probléma jelleméből fakadóan az üvegházgázok kibocsátásának mérséklése nem oldható meg kizárólag jogi szabályozással. A Kiotóban összegyűlt vezetők és tudósok ezért úgy határoztak, hogy a nemzetek fejlettsége szerint differenciálva országokra lebontva írnak elő kibocsátás-csökkentést. A cél elérését, vagyis a CO2-kibocsátás mérséklését pedig lehetőség szerint üzleti mechanizmusokkal próbálják "katalizálni".
Kiotóban alapvetően három piaci mechanizmus: a közös megvalósítás, a tiszta fejlődési mechanizmus és a kibocsátási jogok kereskedelme mellett döntöttek.
A fejlett országok külföldön is csökkenthetnek
A közös megvalósítás (joint implementation) lehetővé teszi, hogy a fejlett ipari országok, melyek a legnagyobb kibocsátók ne csak saját országukban csökkentsék a kibocsátást. Vagyis ha az számukra kedvezőbb, egy kedvezményezett országban finanszírozzák a légköri CO2 megkötését, illetve kibocsátás-csökkentést eredményező technológiai beruházásokat. Az ilyen beruházásokból származó kibocsátás-csökkentés egy meghatározott részét a finanszírozók saját országukban számolják el.
Például ha valahol egy 10 USD tőzsdei értékű carbon-kredit már 3 USD/carbon-kredit költségű beruházással biztosítható, akkor egy japán cégnek jobban megéri felújítani egy 20 éves hőerőművet Bulgáriában, mint a saját high-tech erőművét korszerűsíteni.
Létrejöhet a klímatőzsde
A tiszta fejlődési mechanizmus (clean development mechanism) hasonlóképpen működne a fejlődő országokban, mint a közös megvalósítás az átalakuló gazdaságú országokban. A kibocsátási jogok kereskedelmének (emissions trading) mechanizmusa pedig lehetővé teszi, hogy a kvótán felül kibocsátók megvásárolják más országok kibocsátási keretét.
Üvegházhatás (forrás: Carbon Central) |
A konkrét nemzetközi és nemzeti szabályozás még nincs végleges formába öntve és elfogadva. A kibocsátás-csökkentést vállaló országok még maguk sem tudják, hogy a kormányoknak vagy a legnagyobb kibocsátó cégeknek kell majd finanszírozni a kibocsátás-csökkentést, de valószínűbbnek tűnik, hogy a legnagyobb kibocsátásért felelős cégeknek kell majd bizonyos kibocsátás-csökkentést végrehajtaniuk. A fennmaradó vállalási részt a kormányok teljesítik, a költségeket valószínűleg egyfajta adóként terhelik majd a lakosságra vagy beépítik az energiaárakba. A három mechanizmus egymással párhuzamosan működne, és a kibocsátóknak lehetőségük lenne a számukra gazdaságilag legkedvezőbb megoldásokat kiválasztani.
Kvótafeleslegünk nemzeti kincs
Azok az oszágok, mint Magyarország, melyek nem érték el a kiotói vállalásukat és a potenciális kibocsátás-csökkentési lehetőséggel bírnak, a kvótafeleslegüket nemzeti kincsként aknázhatják ki. A közép- és kelet-európai országok, már most a közös megvalósítási projektek szervezésének legkedveltebb helyszínei. A régió országaiban bekövetkezett recesszió miatt CO2-kibocsátásuk jóval kiotói vállalásuk alatt marad. Ennek ellenére ezen országokban a GDP-re vonatkoztatott CO2-kibocsátás még mindig több mint háromszorosa az EU-átlagnak. Ebből következően a befektetők könnyen és olcsón találhatnak kibocsátás-csökkentési lehetőségeket. Szintén alacsony a szénmegkötés céljából telepített erdők telepítési költsége, míg a politikai kockázat a régióban viszonylag alacsony.
Magyarországon is sorra jelennek meg a kibocsátás-csökkentés üzleti lehetőségeinek kihasználására törekvő cége. Ezek a cégek - köztük a Carbon Central - felkutatják a potenciális befektetési lehetőségeket és tanácsadással segítik a befektetőket, illetve a kormányzati szervekkel együttműködve kutatják a minden résztvevő számára kedvező befektetési lehetőségeket.
Nemzetközi érdeklődés
Ha az iparosodott országok nagyobb szén-dioxid kibocsátói valóban kénytelenek lesznek a kibocsátás-csökkentés költségeit viselni, akkor óriási kiadások előtt állnak. Azonban a legnagyobb kibocsátók és néhány állam már most elkezdte a közös megvalósítási projektek szervezését, mondván, úgy találják meg a minden résztvevő számára legkedvezőbb megoldást, ha kormányközi egyeztetéssel megkezdik a közös megvalósítási és tiszta fejlődési projektek szervezését.
A kvóták kereskedelme már most megvalósítható, ám az országokra vonatkozó kvótaelszámolási időszak csak 2008 után kezdődik. A magas kockázat miatt jelenleg olcsó CO2-kvóták iránt igen intenzív a kereslet, a befektetők azonban nem ismerik a befektetési lehetőségeket. Ezt az információhiányt kielégítendő számos kezdeményezés indult mind befektető mind kedvezményezett oldalról. A holland kormány beindította saját CO2-kvóta gyűjtő programját és a Világbank kísérleti alapja is jelentős mennyiségű kvótát érvényesített ezidáig. A közös megvalósítási projektek hiányát mi sem mutatja jobban, mint hogy a Világbank alapja a 200 millió dolláros keretéből egy év alatt kevesebb mint 10 százalékot tudott közös megvalósítási projektekre költeni.
Hogyan tovább?
A bonni egyeztető tárgyaláson az utolsó pillanatig bizonytalan volt, hogy megmarad-e a kiotói szerződés, ugyanis az csak akkor lép életbe, ha a kibocsátók 55 százaléka ratifikálja. Az USA a világ üvegházgáz-kibocsátásának 36,1 százalékáért felelős és távolmaradása miatt Japán szándéka is kétségesnek látszott. Mivel a kettejük kibocsátása elérte a 45 százalékot, ezért Japán politikája döntő fontosságú volt. A következő egyeztető tárgyalás, melyen az egyezményt végső formába öntik, ez év őszén lesz Marokkóban.
Forrás: Carbon Central