A fejlesztés lényegében a jelenlegi figyelmeztető rendszerek kiegészítése az autópilótával. A biztonsági megoldások már most képesek előre figyelmeztetni a pilótákat az összeütközés veszélyére.
Ma még az emberre bízzák
Ha ma egy repülőgép hegynek tart, egy hangszintetizátor a pilótákat Terrain! Pull up! (Tereptárgy, húzd fel!) paranccsal riasztja. Most viszont még a pilótán múlik, hogyan reagál erre a figyelmeztetésre.
A Honeywell Auto Avoid nevet viselő újítása annyiból áll, hogy veszély esetén bekapcsolódik az autopilóta, és kizárja a személyzet beavatkozását. Ha ütközési pályán halad a repülőgép, az automata kikerülő manővert végez.
A rendszer nem csak az épületek körül von láthatatlan repülési tilalmi övezetet, de más gépek illetve a hegyek sem kerülik el a figyelmét.
Szempont lett az öngyilkos merénylő
Az Airbus kétszintes óriás utasszállítója, a 2006-tól forgalomba álló A380 lejhet az első utasszállító, amelyet felszerelnek a Honeywell új biztonsági rendszerével.
A Wall Street Journal Europe úgy tudja, hogy az Airbus és a Honeywell már a szeptember 11-i terrortámadások előtt dolgozott az Auto Avoid kifejlesztésén. A New Yorkban lezuhant utasszállítók miatt a terrorista fenyegetést is bevonták a kezelni kívánt lehetőségek közé.
A rendszer prototípusát mostanáig csak kisgépeken próbálták ki, viszont jó eredményeket hozott. A rendszer az olyan szándékos lezuhanásokat is megakadályozhatja, mint amiben 1999-ben az Egypt-Air egyik gépe veszett oda. Az életunt pilóta akkor lekapcsolta a hajtóműveket, és zuhanórepülésben majdnem hangsebességig gyorsult az utasszállító.
A pilóták már előre utálják
Az automata beavatkozási rendszer gondolatát azonban vegyes érzelmekkel fogadják a nemzeti légügyi hatóságok. Hiszen a terrortámadások ellen csak az jelentene valódi biztonságot, ha az autópilótát nem lehetne kikapcsolni.
Ezt utóbbi a gondolat ellen viszont a pilóták berzenkednek, hiába jelent segítséget a láthatatlan kiegészítő a lényeges manőverek összehangolt végzésében.