Barbie-t egy luxusprostituáltról mintázták
További Ma Is Tanultam Valamit cikkek
- Jaj annak a férfinak, aki nem jól udvarol, megeszi a nő!
- Eljárt az idő a nyolc óra felett: négyórás az ideális munkanap
- A cikkcakkos tengerpartok az őrületbe kergetik a matematikusokat
- Tízezrével érkeznek hozzánk, fejükben iránytű van, és éktelen lármát csapnak
- Azonnal elutazna? Pattanjon a foteljébe!
Barbie a világ leghíresebb játékbabája, minden kislány kedvence, kulturális ikon, és a kilencvenes évek egyik legbizarrabb popzenei jelenségének ihletője. Igen, erről van szó:
Az első Barbie-babát a Mattel 1959-ben adta ki, és azonnal óriási siker lett, köszönhetően az addig sosem látott tévés reklámkampánynak, és a játékbaba fogalom újszerű megközelítésének: Barbie nem kislány volt, hanem olyan felnőtt nő volt, amilyenné a lányok szerettek volna válni. A babát Ruth Hangler, a cég igazgatója találta ki, és tervezte meg a német Bild Lilli baba alapján, amivel egy európai nyaraláson találkozott.
Na de ki is volt ez a Lilli?
1952-ben a német Bild Zeitung bulvárlap rajzolója találta ki, amikor gyorsan ki kellett tölteni a lapban egy átmenetileg üresen maradt hasábot. Lilli eredetileg egy aranyos kisbaba volt, de ez nem tetszett a főszerkesztőnek. A rajzoló, Reinhard Beuthien ezért megtartotta a babaarcot, de egy platinaszőke hajú, telt idomú nőt rajzolt alá, ő lett a helykitöltő képregény főszereplője. Lilli egy szabadszájú, laza erkölcsű, gazdag pasikra vadászó csaj volt, később luxusprostituált lett, az olvasók pedig imádták. 9 éven keresztül jelent meg a képregény a lapban a főszereplésével, és annyira népszerű lett, hogy 1955-ben műanyag játékbaba formájában is kiadták.
A nőies formájú, erősen sminkelt, szexi ruhába öltöztetett Lillit eleinte bárokban és trafikokban árulták, tipikus vicces felnőtt-ajándék volt férfiaknak születésnapra vagy legénybúcsúra. Az ára 12 márka volt, vagyis egyáltalán nem volt olcsó (a nyugatnémet átlagfizetés 200 márka körül volt akkoriban). A gyártót lepte meg legjobban, hogy Lilli a gyerekek körében is népszerű lett, főleg, amikor Olaszországban és Skandináviában is elkezdték árulni, ahol a Bild Zeitung képregénye ismeretlen volt. A divathullámra hamarosan Lilli-babaházak, -ruhák és egyéb kiegészítők sorával akaszkodtak rá a játékgyártó cégek.
Ma már igazából senki nem tudja, hogy amikor Ruth Handler szeme a svájci vakáció közben megakadt a Lilli-babán (és főleg azon, hogy a lánya mennyire szeret játszani vele), tudott-e Lilli hátteréről - mindenesetre hazavitt három darabot, hogy ihletforrásnak használja egy újszerű játékbaba megalkotásához. Az új nevet a lányától, Barbarától kölcsönözte, és eléggé át is átalakította a babát, sokkal szolidabbra véve a kinézetét: eltűnt a smink, a magas sarkú cipő, és a mellbimbók. Ezzel együtt a hasonlóság szembetűnő volt, annyira, hogy pár év múlva, amikor a német baba jogait megvásároló amerikai cég perre ment, és bíróság döntése alapján a Mattelnek licencdíjat kellett fizetnie Lilli másolásáért. Lilli gyártását ezzel be is fejezték, és bár összesen 130 ezer darab készült belőle, a tökéletes állapotban levő, bontatlan példányok elég ritkák, a gyűjtők több ezer eurót is megadnak értük.
Rovataink a Facebookon