A vadászgép, ami lelőtte saját magát
1956. szeptember 21-én a Grumman nevű cég az F-11 Tiger nevű új harcigépét tesztelte New York állam partjainál. Ez volt a vállalat első szuperszonikus vadászgépe, amely 843 mérföld/óra sebesség elérésére volt képes.
Thomas W. Attridge Jr berepülő pilóta 20 ezer láb magasságból ereszkedni kezdett, majd 13 ezer lábnál kieresztett egy sorozatot. Attridge ezután bekapcsolta az utánégetőt, amely következtében egy perccel később utolérte a kilőtt lövedékeket.
Összesen három, a gép által eleresztett lövedék találta el a gépet. Az első áthatolt a szélvédőn, a második az orrába fúródott, a harmadik pedig a jobboldali motor kompresszorába jutott. Utóbbit meg is találták a balesetet vizsgáló nyomozás során.
Attridge először azt hitte, hogy madárrajjal ütközött, és úgy gondolta, lassabb tempóban vissza tudja vinni a gépet a bázisra. Nem sokkal később azonban már rádión jelezte, hogy olyan krákogó hangot ad ki a motor, mint amikor felszippant egy követ a porszívó.
Nem messze a cég telephelyétől kényszerleszállást kellett végrehajtania egy kockázatos terepen. Háromszáz méteren keresztül csúszott a gép, közben ki is gyulladt. A pilóta a sérülései ellenére ki tudta magát szabadítani, és biztos távolságban várta a segítséget. A kényszerleszállás helyéről sokat mond, hogy a mentőhelikopter rotorja megsérült a leereszkedés közben.
Attridge egy törött lábbal és három törött csigolyával megúszta a balesetet, kevesebb mint hat hónappal később pedig már újra repülhetett. A berepülő pilótának ezután még hosszú és eredményes karrierje volt az iparágban.
(Borítókép: Egy F-11 Tiger - fotó: US Navy National Museum of Naval Aviation Archives)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.
Rovataink a Facebookon