Tizenhárom nászutas pár is utazik a Titanicon.
Száz éve, 1912 április 15-én történt minden idők leghíresebb hajókatasztrófája, a Titanic elsüllyedése. Az évfordulón kövesse az Indexszel percről percre az utolsó napot és a tragikus eseményeket, ismerje meg a hajót, amely az emberi nagyravágyás és elbizakodottság szinonimája lett!
A kapitány, Edward Smith fizetése havi 105 font (mai értékén nagyjából 2,8 millió forint), míg a legénység legrosszabbul kereső tagjai a szobalányok, akik mindössze havi három font, tíz schillinget kapnak (ez 93 ezer mai forintnak felel meg).
A Titanic hossza 269,1 méter. A hajó Naponta 825 tonna szenet éget el, de a gázok csak három kéményen keresztül távoznak. A hajó negyedik kéménye ugyanis csak dísz.
Az első osztályon az ebédlőben istentisztelet kezdődik.
A Titanic hajókürtjének hangja 11 mérföldre, 17 kilométerre hallatszik.
A Titanic legénysége 885 fő, ebből csupán 66 tengerész. A gépészek, fűtők és egyéb, a hajtóművekkel foglalkozó munkások száma 325, és 494 fős az utasok kényemét kiszolgáló személyzet létszáma.
12 shillingbe 6 pennybe (mai áron 36 dollárba) kerül tízszavas táviratot küldeni, minden további szó 9 pennybe kerül. Több mint 250 táviratot küldtek utasok az út alatt.
Nem vagyunk tengeribetegek. Mind jól vagyunk. Értesíts mindenkit. A póker jól megy. Al.
A szentjánosbogár című ária a német Paul Lincke Lysistrata című operettjéből. Az 1902-es dal népszerű volt Amerikában is. (A White Star Orchestra előadásában)
A Titanic nem szállít aranyat, műtárgyakat, vagy egyéb kincseket. A rakomány legértékesebb darabja a Rubaiyat of Omar Khayyam című, közel ezeréves arab verseskötet egyik, drágakövekkel kirakott borítású kópiája, aminek az értékét 405 fontra becsülték (ez mai értéken 29 ezer fontot, vagyis nagyjából 10-11 millió forintot jelent).
A Titanic majdnem az elérhető, 23 csomós csúcssebességével száguld: 22,3 csomóval szeli a habokat (41,3 kilométer per óra).
A Titanic az utasszállítás mellett a brit királyi posta hivatalos postahajója is – ezt jelzi a hivatalos névben, az RMS Titanicban a rövidítés: Royal Mail Ship. A G fedélzeten (ez alatt már csak a gépház van) egy 760 köbméteres raktárhelység van feltöltve Európából Amerikába szánt levelekkel és csomagokkal, a hajó postahivatalán öt ember dolgozik napi 13 órás műszakokban a küldemények rendszerezésén.
A Titanic a menetrend szerint április 16-én délután 5 óra körül érkezik meg New Yorkba. Az időpontot úgy tűzték ki, hogy a kikötőbe befutás a lehető leglátványosabb legyen, és a másnapi újságok címlapon tudják közölni a hírt.
A Baltic is jéghegyet észlel, a jelentést megkapja Edward John Smith kapitány. A kapitány átadja a jelentést Josheph Bruce Ismaynak, a White Star Line magas rangú tisztviselőjének. Egyes hírek szerint Ismay nyomást gyakorol a kapitányra, hogy teljes sebességgel haladjanak, mert meg akarja dönteni az átkelési rekordot. A Titanic 22 csomóval (körülbelül 40 kilométer per órával) halad a jeges vízen. A Titanic egyébként a közhiedelemmel ellentétben nem kora leggyorsabb hajója volt.
Keringő Lehár Ferenc A víg özvegy című operettjéből. Az operett – és különösen ez a dal – igen sikeres volt, miután 1905-ben Bécsben bemutatták. (A White Star Orchestra előadásában)
Egy német hajó, az Amerika két nagy jéghegyről tesz jelentést, ezt az üzenetet nem közvetlenül a Titanicnak küdik el, de a hajó is tudomást szerez róla.
A Titanic hajócsavarjainak meghajtásához 29 gőzkazán táplál két óriási gőzgépet, és egy alacsony nyomású gőzturbinát, összesen 46 ezer lóerő teljesítménnyel.
A pénzben fogadás egyetlen fajtája engedélyezett a hajón: az utasok téteket tehetnek arra, hogy mekkora utat tesz meg a Titanic a következő 24 órában. A nyertes jutalma az összes tét 90 százaléka, 10 százalék a tengerészek jótékonysági alapjának megy.
A Titanic és két testvére, az Olympic és az Ocenanic a White Star tervei szerint Southampton és New York között járt volna menetrend szerint. Mindegyik hajó három hét alatt tudta volna le az oda-vissza utat, és a kikötői karbantartást, így a társaság heti rendszerességű járatot tudott volna nyújtani Anglia és Amerika között, mindkét irányban.
Az Ír-tengeren tett próbautakon kipróbálták, mennyi idő és hely kell a hajónak a teljes sebességtől a megállásig. A manőverhez a hajócsavarokat teljes gőzzel visszafelé hajtották, így 780 méteres féktávval, 195 másodperc alatt tudott a hajó megállni.
A kor egyik lenagyobb könnyűzenei sikere, Irving Berlin amerikai komponista 1911-es szerzeménye. (A White Star Orchestra előadásában)
A Titanic gőzgépei napi hatszáz tonna szenet fogyasztanak el, amit kézi erővel mozgat meg összesen 176 munkás. A kazánok termelnek napi száz tonna hamut is, amit a munakások egyszerűen összelapátolnak, majd az óceánba borítanak. A hajó 7600 tonna szenet szállít üzemanyagként.
Selina Rogers másodosztályú utas rosszul érzi magát, a személyzet egyik tagja, Katherine Walsh hoz neki egy pohár tejet. Rogers később úgy emlékezik, hogy a stewardess nagyon kedves volt.
A hőmérséklet 4 Celsius-fokra csökken, a Baltic jelentését megkapja a híd.
Smith kapitány részt vesz az első osztályú utasok vacsorapartiján. A vacsorán tízfogásos ételsort szolgálnak fel: osztrigát, lazacot, kacsát, bárányt, spárgát, pudingokat, fagylaltokat.
A Californian szállítóhajó három jéghegy mellett megy el északi szélesség 42°03′ és nyugati hosszúság 49°09′-nél.
A kapitány megváltoztatja a Titanic útvonalát, az előre tervezettől kissé délebbre hajóznak a jégveszély miatt.
Ifjabb Johann Strauss 1866-ban komponált leghíresebb műve. Eredetileg kórusműnek íródott, csak később írta át Strauss hangszeres formátumúra. (A White Star Orchestra előadásában)
A kapitány elhagyja a vacsorapartit és visszatér a hídra. Charles Lightoller másodtiszttel a jéghegyekről és a tiszta időről beszélgetnek.
Edward John Smith kapitány visszavonul a kabinjába.
A hőmérséklet 0,5 Celsius fokra csökken. Charles Lightoller másodtiszt üzenetet küld az árbocban ülő őrszemeknek, hogy figyeljenek a jéghegyekre.