Hat nap alatt Sopronból Óbudára
További Történelem cikkek
- 30 éves a rendszerváltó paktum, 30 éve ül Orbán a parlamentben
- A vérengzés nem egyszeri kisiklás, hanem a szovjet politika része volt
- Évekig náci megszállás alatt volt az ország, mégis megmenekült a zsidók 99 százaléka
- Mostantól bárki elolvashatja Rákosi Mátyás magánleveleit
- Megtalálták a világ legöregebb macskáját
Ma már azon is mérgelődünk, ha egy forgalmi dugó tíz percet, egy kis havazás pedig a tervezett dupláját húzza rá az eredeti menetidőre. Vajon milyen lehetett kétezer évvel ezelőtt utazni? Mennyi idő kellett ahhoz, hogy Aquincumtól Szombathelyre (pontosabban Savariába) érjünk? Hány hónap alatt jutott el valaki a Római Birodalom legdélnyugatibb pontjából a legészakkeletibbe? Mennyit számított, hogy ökrös szekérrel vagy egy római légió katonájaként utaztunk?
Nagyjából ezekre a kérdésekre ad választ a Stanford Egyetem alkalmazása, az ORBIS. A római kort alapul vevő, hihetetlenül szerteágazó beállítási lehetőségekkel rendelkező interaktív térkép segítségével most minden kiderül. Pár kattintással a fenti kérdésekre is választ kaphatunk, de mód van arra, hogy az összes akkor fontos település között kiszámoljuk, mennyi időbe, mennyi takarmányba és mennyi dénárba kerülne az utazás. A számításhoz három dolog mindenképpen kell, de a kiindulás, a célpont és az utazás hónapja mellett még az utazás módját is pontosan testre szabhatjuk. Az egész kicsit ahhoz hasonlít, ahogy az ember a GPS-nek megadja, hogy milyen járművel megy, illetve milyen utakat használhat, csak az ORBIS esetében az autó-tömegközlekedés-gyaloglás hármasa helyett olyan különleges lehetőségek vannak, mint a gyorskocsi, a tevekaraván, az alaposan megrakott szamár vagy éppen a vágta, váltott lovakkal.
Nemcsak ez hasonlít a GPS-hez, hiszen megadhatjuk, hogy a legolcsóbb, a legrövidebb vagy a leggyorsabb útvonalon szeretnénk eljutni Rómából Krokodilopoliszba, és hogy közben a nyílt tengeren is átkelünk, vagy csak a part közelében hajóznánk, ha lehet, nappal. A fejlesztők még olyan apróságokra is figyeltek, mint a folyóvízi közlekedés: ha akarjuk, bekattinthatjuk, hogy katonai dereglyékkel utaznánk, ami nagyban lerövidíti az utazási időt.
Érdemes megnézni az alkalmazáshoz készített bemutató videót, de igazából nem kell sokat tudni ahhoz, hogy az ORBIS-t a munkahelyén kipróbáló dolgozó aznap már ne termeljen több GDP-t. A Stanford honlapján nem egyértelmű, hova is kell kattintani, hogy ne szövegfalakat kapjon az ember, de segítünk: a Mapping ORBIS feliratú fül alatt rejtőzik a macerálható térkép.
A modellben amúgy 751 helyszínt választhatunk ki, a legtöbbjük város, de vannak földrajzi jellegzetességek, hegyszorosok is. A bejárható terep 10 millió négyzetkilométernyi szárazföldet, folyót és tengert ölel fel, 268 kikötővel. Az utak hossza 84 631 kilométer, ebbe nemcsak a kövezett vagy földutak, de a sivatagi útvonalak is beleszámítanak. Folyóvízi útvonalból összesen 28 272 kilométernyi került a térképre.
Az ORBIS már néhány kattintás után is ad meglepő adatokat, és akár a mai Magyarország környékén lévő települések közül is válogathatunk, hiszen Aquincum, Savaria (Szombathely) és Scarbantia (Sopron) mellett akár a mai Komárom helyén lévő Brigentiót, vagy Vindobonát, azaz Bécset is kiválaszthatjuk. A Sopron-Óbuda távolság például masírozva hat nap, de ökrösszekérrel már kilenc. A térkép összességében nagy segítség mindenkinek, aki többet akar megtudni az ókor hétköznapjaiból, hiszen az évszakok, az útvonalak és a járművek, illetve utazási feltételek befolyásolásával elképesztő mennyiségű, de mégis könnyen feldolgozható információhoz juthatunk.