Hiába nagyon szép az űrturisták szállítására készülő SpaceShipTwo, a nyolcszemélyes űrhajó csak családi egyterű lehet az űrflottában. A szerdán bemutatott Lynx Mark I azonban pontosan olyan, mint egy sportautó: áramvonalas, kétüléses, és bár valamivel kisebb, mint a nagyon gazdag emberek által használt magánrepülőgépek, nagy teljesítményű hajtóművével fel tud majd kapaszkodni az űrbe is.
Az amerikai Xcor Aerospace mutatta be a rakétameghajtású jármű terveit az Egyesült Államok első űrkikötőjének az aszfaltján. A Lynx Mark I első repülésére még legalább két évet kell várni, de mivel a fejlesztőmunkát az amerikai légierő és más befektetők is támogatják, valószínűleg időben elkészülnek, írja a New Scientist. Az Xcor azt állítja, hogy 2010-ben fél év alatt lezavarnak majd ötven próbarepülést, és ennyi bőven elegendő lesz ahhoz, hogy a Lynx Mark I kereskedelmi forgalomba kerülhessen.
Amíg a behemót SpaceShipTwo egy különleges hordozórepülő hátán jut fel nagyobb magasságba, és csak ott indítja be saját hajtóműveit, addig a Lynx önmaga elintézi majd a fel- és leszállást. A folyékony oxigénnel kevert kerozint égető rakétahajtómű 61 kilométeres magasságba röpítheti a Lynxet, és a gépnek nem feltétlenül kell minden egyes felszállás után leszállnia. A pilóta a rakétákat visszakapcsolva többször is nekimehet a világűrnek.
Meglepő módon a Lynx fejlesztője máris azt hangoztatja, hogy a jármű viszonylag környezetbarát, mivel teljesen újrahasznosítható, tisztán égeti el az üzemanyagot, és kevesebb káros anyagot bocsát ki, mint a szilárd üzemanyaggal vagy hibrid rakétával működő járművek. Emellett az is szóba került már, hogy az anyósülésen nemcsak a barátnőt lehet felvinni az űrbe, hanem akár tudományos berendezéseket is.
Az űrutazás 25 percig tart majd, és az Xcor nem árul majd jegyeket, inkább a már meglévő, űrturizmussal foglalkozó cégekre bízza az utak szervezését. Az út árát még nem jelentették be. A cég egyébként már a gép utódját is tervezi, a Lynx Mark II segítségével kétszer magasabbra lehet majd repülni.