Merre megy az ötös metró? És a hatos? Ja és a hármas? Földalattivasút-tervek Budapesten

2008.10.13. 07:00

Leküzdve, hogy helyenként a felháborodás, helyenként röhögőgörcs kerítsen minket hatalmába, tökéletes pókerarccal bemutatjuk az összes általunk ismert eddigi metróelképzelést - se kritika, se vélemény. Bár elsősorban mi is a felszíni tömegközlekedés fejlesztésének vagyunk a hívei, de gondoltuk az autóalagutakhoz hasonlóan elég sokakat érdekel, hogy milyen tervek születtek a főváros földalatti vasúthálózatának fejlesztésére. Jöjjön tehát múlt, jövő, egy csomó térkép és ráadásnak egy hatos metró közelében hirdetett albérlet.

M1
1. Meghosszabbítás a budai várig. Mint arról már írtunk, egy elképzelés szerint gyalogoshíd alatt vezették volna át a Vörösmarty térről a budai oldalra, ahol a Széchényi Könyvtár alatt lett volna a végállomása.
2. Meghosszabbítás Rákosrendezőig. Az 1973-as Mexikói útig tartó bővítésnél merült föl.

 

1977-es metróálmok a BKV Deák téri földalatti múzeumából. Forrás: index

 

M2
1. Összeköttetés a gödöllői HÉV-vel. Az összekapcsolásra több lehetőség is kínálkozott. A közvetlen összekötéssel átszállás nélkül lehetetett volna utazni Gödöllőről Budára - ez a metróvégállomás felújítása után lekerült a napirendről. Az Árkád felépülése előtt volt olyan terv is, hogy a metrót felszínen meghosszabbítanák a körvasútsorig. Még ma is fel szokott merülni az az ötlet, hogy a HÉV-et kellene meghosszabbítani a Pillangó utcáig vagy a Stadionokig (ahol eleve ki vannak neki alakítva vágányok a föld alatt). Amúgy régen a HÉV a Keletiig járt.
2. Leágazás a Pillangó utcánál. A mellékág a Liget térig (akkor Zalka Máté tér) tartott volna. A Kőbánya felsőt érintő megálló a korábban még fontos szerepet játszó Vásárvárost kapcsolta volna be.
3. Leágazás a Moszkva térnél. Felmerült, hogy egy oldalággal a Budagyöngyéig kellene szárnyat vezetni a Szilágyi Erzsébet fasor alatt.
4. Meghosszabítás a Kelenföldi Pályaudvarig. Ilyen ötlet is, volt, de ugyanúgy lekerült a napirendről, mint a fenti kettő.
 

1980-as tervek. Forrás (és olvasható felbontás): metros.hu

 

M3
1. Meghosszabbítás Káposztásmegyerig. A lakótelepbe nyúló folytatás az eredeti tervekben is szerepelt és elvileg ma sem adták fel, "csak halasztják".
2. Leágazás Újpest-Városkapunál. Az 1977-es fejlesztési térképen az egyik ág a Váci út alatt menne tovább a város határáig.
3. Leágazás a Határ útnál. Időnként ma is emlegetik, hogy a metrót tovább kellene vezetni Ferihegy 2-ig. Elképzelhető, hogy a felújítás idején megint beszédtéma lesz.
 

 Jelenlegi tervek. Forrás: wikimedia

 

M4
1. Hivatalos tervek. Jelenleg a munkák az első szakaszon folynak (Kelenföldi pályaudvar – Keleti pályaudvar között). Elvileg ezt követi majd a második (Keleti pályaudvar–Bosnyák tér közötti) és a harmadik (Bosnyák tér–Újpalota, Szentmihályi út közötti) szakasz.
2. Meghosszabbítás Budafokig. A hetvenes években még volt ilyen terv is.
3. Meghosszabbítás Gazdagrétig. Meg ilyen is.
3. Meghosszabbítás Budaörsig. Ez az elképzelés már az erősödő agglomeráció idejében született.
4. Megálló a Kosztolányi Dezső téren. Helyette a Bocskai úti megálló került végül a tervekbe.

Az ötös metró terve. Zöld: meglévő HÉV-vonal. Piros: kiépítendő szakszok. Kék: csatlakozó MÁV-szakaszok. Forrás: wikipedia



M5
Mostanában (vagyis a kilencvenes évek óta) a szentendrei és a ráckevei HÉV belváros alatti összekötését nevezik így - vagyis nem hagyományos értelemben vett metróról van szó. A projektnek része a csepeli és ráckevei HÉV, illetve időnként az esztergomi vasútvonal összekapcsolása is. Nyomvonala többnyire már meglévő megállókat érintene:
1. Lehel téres változat. Szépvölgyi út, Margit-sziget, Szent István Park, Lehel tér, Oktogon, Klauzál tér, Astoria, Kálvin tér és Boráros tér.
2. Lehel tér nélküli változat. A Szent István Park után Nyugati Pu., majd Oktogon, Astoria és onnan ugyanaz.
3. Meghosszabítás az óbudai temetőig. Az ötös metrót már a hetvenes években is tervezték, de akkor még nem a HÉV-vonalak folytatásán volt a hangsúly. Az egyik végállomást ekkoriban még a Pomázi útra képzelték.
4. Keleti Pu. érintése és meghosszabbítás Kelenföldig. Az évtizedekkel ezelőtti változatokon a Szépvölgyitől a Lehel térig a ma is tervezett útvonalon járt volna utána azonban kiment volna a Keletiig, majd vissza a Borárosra, majd tovább Kelenföldig.
5. Keleti Pu. érintése és meghosszabbítás Budafokig. Ezen 80-as évek eleji a változaton a Baross tér után délebbre ment volna az alagút, a Klinikáknál keresztezte volna a hármas metrót, a Vágóhídnál a ráckevei és a Kvassay útnál a csepeli HÉV-et, majd Budára érve ismét délnek fordult volna és Budafokon lett volna a végállomás.

M6-M9
Ez azért már ingoványosabb talaj, ugyanis további metróálmok vannak, de konkrét tervek nincsenek. Felmerült többször is például egy más nagyvárosokban meglevő, minden gyorsvasút-vonalat keresztező körgyűrű terve. Ide kívánkozik a Budapesti Közlekedési Szövetség által gyakran emlegetett közvetlen vasúti kapcsolat a Nyugati a és Déli, illetve a Kelenföldi pályaudvar között is. Az M6+ elnevezéseket valójában még nem "kötötték le", így ki-ki kedve szerint használhatja őket. Általában nem földalatti járatokra, hanem gyorsvasútiakra akasztják rá ezeket a jelöléseket, vagyis épp úgy lehetnek mai villamos-, vagy HÉV-járatok, mint MÁV-vágányokon közlekedők. Számtalan útvonalötlet olvasható például ebben a fórumban.

De persze kommentekbe is szívesen látjuk a tippeket!

Aki ide akar költözni, az már most találhat albérletet! Egy hirdetésben  a négyes és a hatos metró (!) közelében fekvő lakást kínálnak. A főbérlő vagy a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter és tud valami, amit mi nem, vagy csak véletlenül metrót írt villamos helyett...

Forrás: wikipedia, metros, index