Marad az ingyen parkolás a III. kerületben? Óbuda polgármestere keresztbe tett az új fővárosi rendnek

2009.05.11. 18:45

PHm, hm... Egyszerűen nem értem Bús Balázs döntésének okait. Politikai tőkének azért ez elég kevés, ráadásul az új parkolási rendet az ellenzéki kerületek is támogatják. Emlékeztetőül itt az Indexes összefoglaló, de a lényeg az, hogy június 1-től "átlagosan 27 százalékkal növekednek a parkolási tarifák, növekednek a pótdíjak, bevezetik az 5 perc türelmi időt és a havi egy hibázási lehetőséget, bővítik a fizetős zónákat, valamint júniustól az összes új automata elfogad papírpénzt és bankkártyát is." Persze ellenzők akadtak már akkor is, de mivel a koncepciót a kerületekkel együtt alkották meg, elég fura volt, mikor Bús Balázs pár napja ezzel állt elő:

Június 1-től átlagosan 27 százalékkal emelkednek Budapesten a parkolási díjak - döntött a Fővárosi Közgyűlés. Az óránként fizetendő összegek 580 és 145 forint között lesznek a fővárosban. A díjemelés mellett kibővítették a fizetőövezeteket, így belső Óbuda is belekerült a fizetős zónába. Bús Balázs, Óbuda-Békásmegyer polgármestere a jelenlegi körülmények és feltételek mellett nem ért egyet a fizető parkolás kerületi bevezetésével. Óbuda-Békásmegyer kerület vezetője kifogásolja, hogy a Főváros nem épített az elmúlt években kellő számú P+R parkolót, mely a napi szinten érzékelhető közlekedési káoszt megoldhatta volna a fővárosban. Aggályosnak tartja továbbá a jelenlegi parkolási társulások működését, hiszen nem lehet látni, hogy a parkolásból beszedett pénzeket az adott kerület közlekedésfejlesztésére fordítanák. Óbuda nem lát garanciát arra, hogy a Főváros által, a kerületben beszedett pénzeket a fővárosi vezetés a kerületre fordítsa, hisz a múltban is csak kizsákmányolták Óbudát (pl.: Hajógyári sziget, Római part).
A kerületnek jelenleg nincs arra forrása, hogy önállóan kiépítsen egy drága rendszert és a jelen gazdasági helyzetben nem róhatunk újabb terheket a kerület polgáraira.

Nem várható el az óbudaiaktól, hogy velük fizettessék meg annak a hibás fővárosi politikának következményeit, mely az agglomerációba űzte az adófizető budapestiek nagy részét - áll Bús Balázs polgármester közleményében.

 

Ez egyébként teljesen logikus és elfogadható lenne (még akkor is, ha én pl nem értek vele egyet), ha korábban nem bólintottak volna rá maguk is. Sőt, egyes kerületrészekre még szigorúbb besorolást kértek. Alant a főváros levele (amibe természetesen muszáj volt beletenni Hagyó Miklóst, a Budapest Fantomot, de ez a lényegen nem sokat változtat).

 

A főpolgármester-helyettes szerint érthetetlen Bús Balázs pálfordulása, mert az óbudai önkormányzat – hasonlóan az összes fővárosi kerülethez, valamint a parkolási és közlekedési ügyekben érintett 18 legfontosabb civil és szakmai szervezethez – már tavaly megkapta a főváros új parkolási stratégiáját, amelyet véleményezhetett és véleményezett is. A Fővárosi Önkormányzat szakcége, a Parking Kft., idén eljuttatta valamennyi félhez a tervezetet és ezen felül meghívott mindenkit a márciusban kezdődő több körös egyeztetésekre, amelyeket az április végi közgyűlésig folytatott.

A március 4-i összejövetelen, amelyet a főpolgármester-helyettes tartott, Óbuda városfejlesztési főosztályvezetője, Iványi András és főépítésze, Sípos Gábor semmilyen kifogással nem élt a parkolási díjfizetés bevezetése ellen. Mi több, az utóbbi óbudai tisztségviselő még magasabb díjövezetbe is kívánta besoroltatni a Szépvölgyi út – Árpád fejedelem út közé eső területet.

Bús Balázs helyettese, Puskás Péter óbudai alpolgármester sem ellenezte a parkolási díjfizetés bevezetését a kerületben azon a március 17-én tartott prezentáción, amelyen a Fidesz frakcióülését követően a Parking Kft. ismertette részletesen a tervezetet. A kerület városfejlesztési főosztályvezetője a Hagyó Miklós által összehívott március 24-i, úgynevezett parkolási csúcson – amelyen egyszerre vett részt az összes kerületi önkormányzat és civil, valamint szakmai szervezet – szintén nem emelt szót a díjfizetési övezet kiterjesztése ellen. Idézzük talán ide a III. kerületi polgármester úr saját szavait is! „Azok közül, akik az agglomerációból járnak be, sokan a kerületben hagyják az autót, ingyenes parkolónak használva Óbudát, emiatt a helyiek nem tudnak parkolni otthonuk előtt – indokolta Bús Balázs polgármester a sarc bevezetését.” (Forrás: Blikk. 2009.04.24.)

A Fővárosi Önkormányzat Közgyűlésén több képviselőtől is érkezett módosító javaslat. Ezek befogadása után (a Fideszes módosító javaslatok közt volt az említett Szépvölgyi úti magasabb díjzónába sorolása is) – szinte egyhangúan, azaz 65 támogató- és mindössze 1 ellenszavazattal fogadta el a Közgyűlés az új budapesti parkolási rendeletet!

Azt a rendeletet, amelynek alappillére végre éppen – a Bús Balázs által most mégis „hiányolt” – átláthatóságot megvalósító Parkolás és Közlekedésfejlesztési Keret, amelybe a Fővárosi Önkormányzat vállalta, hogy minden a parkolásból származó bevételét befizeti! Láthatóan az is „elkerülte” az óbudai kerületvezető figyelmét, hogy a Főváros nem szed a kerületi önkormányzatok helyett parkolási pénzt. Köztudott tény, hogy a kerületek maguk kötik a parkoló cégekkel a szerződéseket.

Az új, nyilvános Fővárosi Parkolási Stratégiában található (www.parking.hu) Parkolás és Közlekedésfejlesztési Keretből viszont igenis jut majd, s átlátható módon, civil kontrol mellett jut pénz a kerületeknek, hogy azt például P+R parkolók építésére, vagy más közlekedésfejlesztésre fordítsák. Így, aki ez ellen a Parkolás Stratégia ellen emeli fel a szavát, az átláthatóságot, az észszerűséget, a 21. századi parkolási rend szükségességét vitatja szeretett fővárosunkban.

Ismert tény: Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes a Fővárosi Közgyűlésen bejelentette, hogy a Fővárosi Önkormányzat következő nyolc hónapban 2.000 újabb P+R parkolót létesít. Természetesen ez nem korlátozza az önállóan gazdálkodó kerületek ilyen jellegű saját többletfejlesztéseit, vagy az arra való törekvéseit.

Nem csak érthetetlen, hanem ésszerűtlen Bús Balázs kihátrálása korábbi döntéséből, hiszen kerületének lakóit nem megvédi, hanem egyenesen sújtja ezzel a lépéssel. A helyi lakosok ugyanis továbbra is ingyenes várakozási engedéllyel, díjmentesen parkolhattak volna a lakóhelyük előtt, ahol így erre már valóban lett volna is elég helyük. Nem állja meg tehát a helyét, nem igaz tehát a polgármester azon állítása – amely a helyi lakosok parkolási engedélyére hivatkozva – a parkolási díjfizetés bevezetésének a kerület lakosaira rótt vállalhatatlan terhet vizionálja.

Polgármester úr! Az új rendelet bevezetésétől függetlenül a kerületének továbbra is ingyen parkoló óbudai s békásmegyeri lakosai közül, Ön szerint ki örül annak, ha sem napközben, sem este nem talált helyet a saját lakása közelében? Ön szerint kerületének lakosai szeretnék továbbra is fenntartani, azt a gyakori helyzetet, hogy például a Bécsi úton, az egymás hegyén-hátán parkoló autók miatt, naponta fennakad a közösségi közlekedés? Jó az Ön szerint, ha a 17-es villamos elakadása miatt a fél kerület autós közlekedése határozatlan időre szinte megbénul? Polgármester úr! A III. kerület lakói, választói érdekében ne vitassa, inkább éljen azzal, a nemzetközi tapasztalatok által egyértelműen igazolt szakmai gyakorlattal, mely szeriont a parkolási díjfizetés az egyik legfontosabb forgalomszabályozási eszköz! Amennyiben korábbi díjemelési kezdeményezésétől mégis visszalép, akkor arról is tájékoztassa a kerület, s a főváros lakosait, hogy miért támogatja a jelenlegi kaotikus állapot fennmaradását, amikor a III. kerületet – idézve polgármester úr korábbi állítását – kvázi P+R parkolónak használják a beérkező autósok a helyi lakosság kárára.

Elég kevés értelmes dolgott tett a főváros az elmúlt évtizedekben, az új parkolási rend ezen kevesek egyikének tűnik. Vagy ha tud valami szupertitkos háttérinfót a valódi okokról, akkor legyen szíves kommentelje ide!