Alternatív megoldás a budai fonódóra: nem Margit híd alatt, hanem a Frankel Leó utcán járnának a villamosok

2011.05.02. 08:08

Fonódó villamos - alternatív útvonalonÓvodás homokozólapát-hisztin kívül semmilyen értelmes magyarázatot nem találok arra, miért tesz a II. kerület minden különösebb indok nélkül keresztbe egy fővárosi fejlesztésnek.  Fiatal, független közlekedésmérnök-hallgatók csoportja új megoldással állt elő, hogy elkerüljék a budai fonódó villamos projekt végleges elvetését: mi lenne, ha nem Margit híd alatt, hanem a Frankel Leó utcán végigvezetve kötnék össze körút két oldalát. Teljes tervükről két képet (nagyításra megnőnek) és egy terjedelmes közleményt is küldtek:

 

Gyors cselekvésre sarkallt minket Tarlós István főpolgármester egy minapi nyilatkozata, mely szerint, ha nem sikerül rövid időn belül megállapodni a második kerületnek és a főpolgármesteri hivatalnak egymással, akkor a projektet leállítják. Mivel az álláspontok mindeddig nem közeledtek egymáshoz, nem látunk esélyt a jelenlegi terv megvalósulására. Lehetőségeinkhez mérten, kéretlen jószolgálati követként mégis próbálunk a magunk eszközeivel tenni azért, hogy az összekötés mégiscsak létrejöhessen.

Olyan megoldásban gondolkodunk, amelyet mindkét fél el tud fogadni, és ahol egyik közlekedési mód sem akadályozza a másikat. A Margit-híd alatti fonódás kiváltására is sikerült megoldást találni, úgy hogy a projekt egyszerre nyújtson megoldást a közlekedésfejlesztésére, a környék rehabilitációjára és a zöldfelületek növelésére.

 Fonódó villamos - alternatív útvonalon

Az eredeti elképzelés szerint egy régi vágánykapcsolatot állítanának helyre, a Batthyány tér és a Margit körút között. Azaz a Margit híd villamos végállomás után a híd alatt egy vágányfonódást létesítenének, ami a villamos vonal szűk keresztmetszetét adná. A fonódásban egyszerre csak egy irányban lehetséges közlekedés. A híd után közvetlenül a rakpart közúti lehajtóval közös csomópontban, keresztbe a Duna partra vinnék át a vágányokat és innen tovább egyenesen a Batthyány térig húzódnának a mai 19-es/41-es villamos végállomásába bekötve. A Széll Kálmán térre pedig Óbudáról a Török utcán keresztül haladna a villamos. A Széll Kálmán térről pedig Frankel Leó utcába fordulna a Margit körútról, hogy onnan visszafelé közlekedjen.

Az autóval közlekedők számára a Margit híd és a Bem tér között a Lánchíd irányában egy sávra szűkülne a Bem rakpart, a mai állapothoz képest ez egy sáv elvételét jelenti. A vitatott csomópont, amely a híd alatt lenne, és ahol a villamos keresztezi a Bem rakpartot, túlságosan hosszú. Nagyjából 40 másodpercbe telik, amíg a villamos áthalad a kereszteződésen. Ezen idő alatt, azaz amíg szabadjelzést kap a villamos, csak a rakpartról érkezők és oda haladók kaphatnának zöldjelzést. Ez pedig csökkentené az áthaladni képes járművek számát.

A mi megoldásunk pont arra épít, hogy ezt a csomópontot a mai állapotában hagyva a vágányokat más nyomvonalon elhelyezve tennénk lehetővé a vonalak összekötését. A vágányok voltaképpen továbbfutnának végig a Frankel Leó utcában, ahol ezzel párhuzamosan akár sétálóutca is kialakítható lenne. A villamos Frankel Leó utca végén a Bem tér szélét érintve, majd a Bem rakpartot keresztezve érné el a Duna partot, ahonnan már a hatályos tervekkel megegyező módon érné el a Batthyány teret. A Széll Kálmán tér irányába tartó villamosvonalakkal pedig szakmai alapon is egyet lehet érteni.

A közúti forgalom a Bem téren jelentős változásokon esne át azzal, hogy Bem rakpart Lánchíd irányába tartó sávját lesüllyesztve vinnénk át a Bem téren, hogy a Fő utcában ismét a felszínre érjen. Ez lehetővé tenné, hogy a Bem tér újra egységes parkként és ne szétszabdalt zöldfelületként heverjen parlagon. A HÉV-alagút elhelyezésének figyelembe vételével a forgalmi irány lesüllyesztető.

Parkolási szempontból csak a Frankel Leó utcában szűnnének meg parkolóhelyek, cserébe a Vidra utca villamostól való mentesülése új parkolóhelyek kialakítását teszi lehetővé. A Germanus Gyula park alatt, kialakítható lenne egy mélygarázs mely az összes elvesző helyet pótolná, és evvel egybekötve a felszínen lévő park is felújítható. Ha mindez megtörténne, egy egységes „korridor” alakulhatna ki a Germanus Gyula park és Bem tér között. Sétáló utcákkal, sokkal több zölddel és élettel teli, biztonságosabb környezetet nyújtva, és javítva a második kerület legrosszabb közbiztonsági mutatóit. A Március 15. tér közelmúltbeli újraszületése nagyon is követendő példaként szolgálhat itt is.

Az itt vázolt megoldást közlekedésszakmai szempontból alaposan körüljártuk, és ellenőriztük. Biztosak vagyunk abban, hogy Budapestnek szüksége van erre a közvetlen közlekedési kapcsolatra, s ha lehetséges, olyan megoldást célszerű választani, amely nem szűkíti a mostaninál is jobban a budapesti közlekedés lehetőségeit. Reméljük, hogy pusztán szakmai érdeklődéstől vezéreltetve kialakított megoldásunk valamelyest elősegítheti e várospolitikai patthelyzet feloldását. Ennél többet aligha remélhet egy budai villamos használó.

A témáról blogot is indítottak, igaz, ott még csak a fenti közlemény olvasható:  fonodunk.blog.hu.