Jövőre 30 budapesti jelzőlámpánál tudják meghosszabbítani a zöldet a buszok. Íme a teljes lista és további izgalmas fejlesztések

2012.09.26. 12:23

A BKK Futárról (FUTÁR = Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) már hónapok óta keringenek hírek: azt ígérik, ez lesz "az évtized egyik legjelentősebb tömegközlekedési fejlesztése Budapesten". Kiindulva az előző évtized "fejlesztésdömpingjéből", azért ez még önmagában nem jelent olyan hú de nagy dolgot, de legyünk optimisták. Ugyanis tényleg vannak klassz dolgok a tervben. A linkelt BKK-s anyag szerint ráadásul az egész projekt fővállalkozója, a Synergon olyan alvállalkozókkal dolgozik, akik részt vettek pár hasonló fejlesztésben nyugaton - vagyis nem kell valami házi buherától tartani. Ráadásul a 6,7 milliárd forintos fejlesztésből 4-et az EU áll, vagyis jó eséllyel meg is valósul.

A legtöbb utasnak a leglátványosabb változás a fent látható FUTÁR-kijelzők megjelenése lesz (a képet egy kedves olvasó küldte a múltheti BKK-konferenciáról - kösz). Összesen 257 darabbal szórják meg a várost az alábbi helyszíneken:

bkk FUTAR-pontok-v2[1]

(Hogy 257 hogy jön ki azt nem tudom, mert máshol meg azt írják: "A 263, újonnan kiépített kijelzőből 16 csomóponti, 212 pedig megállóhelyi kijelző, további 35 helyre pedig monitort szerelünk fel. Ezek mellett 74 már meglévő eszköz is integrálva lesz a rendszerbe, így összesen 337 berendezés lesz képes a dinamikus információk átadására")

A nagy szám az lesz bennük, hogy nem azt mutatják, a menetrend szerint mikor kell jönnie a járműveknek, hanem hogy valójában mikor jönnek. A járműveket ugyanis GPS-en is lehet majd követni és innentől kezdve rengeteg új fejlesztésre nyílik lehetőség. 

Például megjelenhetnek a MÁV-os Telvirához hasonló mobilos alkalmazások, amelyekkel nem csak a menetrendet, de a késéseket is követhetjük. (Off: kilencéves fiam nem is olyan rég kérdezte meg vagy egy tucat vonatélmény után, hogy "apa van olyan, hogy nem késik egy vonat?")

A műholdas követésnek persze közvetve lesznek olyan előnyei is, hogy a forgalomirányítók (akik a fejlesztés keretében összeköltöznek a mai 14 központból egybe) elvileg látják, hogy merre mennek a járművek és úgy avatkoznak bele a forgalomba, hogy az jó legyen. Vagyis ne menjen egymás nyakán két jármű ugyanabból a járatból vagy épkézláb módon meg lehessen szervezni egy hirtelen jött metrópótlást. 

Izgalmasabb (bár a felhasználóknak szintén nehezebben ellenőrizhető hatású) fejlesztés a mesterséges zöldhullám a buszoknak:

A rendszer részét képezi 30 db jelzőlámpás helyszínen a közösségi közlekedési járművek előnyben részesítése, amellyel lehetővé tesszük, hogy ha egy autóbusz előtt éppen pirosra váltana a lámpa, akkor a rendszer az érkező busznak meghosszabbítja a zöld jelzést. Így a menetrend tarthatóbbá válik. A jelzőlámpák befolyásolásához járművezetői beavatkozás nem szükséges. Ez a fejlesztés utasaink számára lerövidíti az utazási időt és minden szereplőnek jelentős megtakarítást is eredményez.

Nekem tetszik az ötlet, még csak autóellenesnek sem mondható (ilyenkor a keresztbe haladó gyalogosoknak is várni kell vagy tíz másodperccel többet, miközben mondjuk a busszal együtt hajtó kocsiknak is tovább van zöld). A megbuherálásra váró jelzőlámpák listáját itt találjátok: 

 

  • II., Máriaremetei út – Széchenyi utca – Nagyrét utca
  • II., Hűvösvölgyi út – villamos végállomás
  • II., Hűvösvölgyi út – Kelemen László utca
  • IX.-XIX., Határ út – Mészáros Lőrinc utca – Távíró köz
  • XI., Tétényi út – Etele út – Vahot utca
  • XI., Tétényi út – Bártfai utca
  • XI., Rudas fürdő (nem tudom melyik lámpára gondolnak, mert a Rudas hivatalosan I. kerület - dá)
  • XIV., Kacsóh Pongrác út – Hermina út
  • XIV., Miskolci utca – Telepes utca
  • XIV., Szentmihályi út – Füredi út – Csertő utca; Füredi út- Vezér út
  • XV., Pozsony utca – Kazinczy utca – Fő utca
  • XV., Pozsony utca – Károlyi Sándor út – Sződliget utca
  • XV., Rákos út – Szerencs utca
  • XV., Rákos út – Széchenyi út – Dembinszky utca
  • XV., M3 autópálya fővárosi szakasza – Szerencs utca
  • XV., Nyírpalota utca – Páskomliget utca – Zsókavár utca
  • XVIII., Kisfaludy utca – Nemes utca
  • XVIII., Királyhágó utca – Halomi utca
  • XVIII., Üllői út – Ráday Gedeon utca; – Haladás utca – Petőfi utca
  • XVIII., Ráday Gedeon utca – Nefelejcs utca
  • XVIII., Gyömrői út – Ráday Gedeon utca – Csévéző utca – benzinkút
  • XVIII., Lakatos út – Nefelejcs utca
  • XIX., Derkovits Gyula utca – Wesselényi utca
  • XIX., Derkovits Gyula utca – Aulich utca
  • XIX., Ady Endre út – Hunyadi utca
  • XIX., Ady Endre út – Báthory utca
  • XIX., Ady Endre út – Kisfaludy utca
  • XIX., Hunyadi utca – Nádasdy utca
  • XX., Nagysándor József utca – Mártírok útja
  • XXI., Ady Endre út – Kossuth Lajos utca
  • XXII. Leányka utca 13. (Anna utca)

Ja a lényeg majdnem lemaradt: mindaz, ami fent olvasható, 2013-ra már meg is valósul. És ezzel nincs vége! Ahogy az Index írja:

A IVU cég gyártotta, a Synergon által rendszerbe foglalt szoftverek a jövőben képesek lesznek arra is, hogy az elektronikus jegyrendszerhez, utasszámláló berendezéshez, térfigyelő kamerák rendszereihez kapcsolódjanak.

Úgy legyen!