- Urbanista
- budapest
- közlekedés
- repülő
- duna
- repülőtér
- gellért tér
- marina part
- xiii. ker
- ix. ker
- millenniumi városközpont
Legyen-e újra hidroplánkikötője Budapestnek? Ha igen, hol?
Budapest, Szabadság híd, az Aeroexpress Rt. hidroplán-állomása, Junkers F-13 repülőkkel - ablakamultra.hu
Izgalmas témát vetett fel minap a Travelo: kilencven éve nyitották meg Budapest hidroplánkikötőjét a Gellért Szálló előtti rakpartszakaszon (ahol ma is emléktábla utal rá).
A szolgáltatás részint 15-20 perces sétarepülésekből (Gellért Szálló – Szabadság-hegy – Rózsadomb – Rákos – Soroksár – Gellért Szálló), részint hosszabb távú "kiruccanásokból" állt: Bécsbe, Siófokra, később Münchenig, de alkalmilag Szentendrére, Esztergomba is indultak hidroplánok Budapestről.
A cikk szerzője - Dr. Varga Sándor, hidroplánblogger, aki a Repülni JÓ Füzetekben részletesen is foglalkozott a témával - egy érdekes felvetést küldött az Urbanistának: lehetne-e Budapestnek ismét hidroplánkikötője, és ha igen, hol? Lássuk a javaslatait:
Hol lehetnének hidroplán kikötők Budapesten?
Az egyik a Nemzeti Színház és a Művészetek Palotája által uralt Duna parton képzelhető el. A hidroplánok a kikötőből az utasfelvétel után átúsznának a Rákóczi híd alatt és a Csepel sziget oldalában levő vízi pályán szállhatnának fel. A mai hidroplánok általában kétéltűek, ezért a technikai hátterük – a parkolástól a szervizelésig - a közeli tököli repülőtéren megoldható.
Budapest egy óriási potenciális hidroplánpiac. Egyfelől a Duna parti szállodák vendégköre, másfelől az évente közel kétezer itt kikötő mozgó szállodahajók utasai, utóbbiak az egész világon jelentős hidroplán-vendégkör. Őket motorcsónakok hozhatnák-vihetnék a hidroplán kikötőhöz.
Harmadrészt egyre több külföldi dolgozik itt, közülük sokan keresik és európai jövedelmükből könnyebben fizetik meg a különlegességeket. Negyedrészt a hétvégi külföldi városlátogatók, köztük már lehetnének hidroplán kíváncsiak vagy fanok is. Plusz magyar érdeklődők, néhány 6-10 személyes közötti hidroplánnak ez aranybánya lehetne.
Az európai hidroplán-társadalomban egy másik kör a túrázók, kisebb saját géppel repülők. Nekik egy más karakterű, északi hidroplán kikötőt javasolnék Budapesten a Marina Parton. Ezt elsősorban Budapestre kisebb hidroplánnal érkezők használhatnák.
A hozzá tartozó parkoló – kiszolgáló infrastruktúra akár a jachtkikötővel közösen is létrejöhetne. A vízi leszállópálya kijelölése pedig a parttal párhuzamosan a vasúti híd felé pár száz méteren megoldható.
Hirtelen nem tudok Európában olyan fővárost mondani, ahol pár év múlva ilyen előzékenyek lennének a hidroplánpilótákkal. Aki Budapestre repül, a Marina parti hidroplán kikötőben leparkolhatja a repülőgépét. Egy motorcsónak elviszi az utasokat valamelyik Duna parti szállodába. Míg itt vannak, szerveznek maguknak vidéki programokat.
Egyik nap a Balaton, másik nap egy kis Hortobágy, ott a kilenclukú hídnál kényelmesen leszállhatnának. Harmadnap egy kis Tokaj a jó borokért, széles ott a Tisza. Negyedik nap meg bármilyen vidéki cél, ahol pezseg az élmény és akad pár száz méter olyan vízfelület, ami a vízre szállás szempontjából már nem lesz akkor tilos.
Hidroplánkikötő a Maldiv-szigeteken - mesterfoto képe az Indafotóról.
Mai példákat szép számmal találunk a szerző blogjában is.
Rovataink a Facebookon