A budai Lidl-pláza tervét láttátok már? 2010-es, de elég mellbevágó ma is, nem?
Már elég régóta tervben van, hogy egyszer majd Lidl épül a Csalogány utcai sártengerparkoló helyére, de amikor egyszer csak megkaptam Sadiától a fenti látványtervet, eléggé megdöbbentem. Valahogy ez eddig elkerülte a figyelmemet, pedig már 2010-re készültek tervek erre a helyre.
Igazából tetszik is, meg nem is. Elmondom, miért.
Persze előtte gyorsan elmondom azt is, hogy nagyjából semmit nem tudni a terv hátteréről, csak a forrását találta meg a Hajnal építésziroda honlapján. Szóval senki ne parázzon/lelkesedjen, ez csak egy álomrajz. Annak viszont, megjegyzem nagyon profik.
Na de milyen maga a terv?
A helyzet az, hogy az épület nagyon jól néz ki. A Víziváros amúgy is igen változatos építészeti világába tökéletesen illik, ráadásul épp arrafelé kezdődik egy kortárs, skandináv hangulatú irodanegyed, amelyekben vannak ugyan jó épületek, de egyikük sem olyan igazán dögös. Na ez az lenne.
Örülnék neki, ha ez dobná fel a környék képét. Annál is inkább, mert a Lidl idehaza nem annyira jeleskedik a jó épületek terén, mint a nagy versenytárs Aldi. Az utóbbinak van jól sikerült, újraértelmezett épületrekonstrukciója, ráadásul nem is egy, amelyekkel kicsit kitörnek a sablon diszkonthasábok világából. A Lidl viszont nem nagyon tud felmutatni semmit, amivel hozzájárult volna egy szebb városképhez.
Na most dobbanthatna egyet ezzel a klassz épülettel. Nem nagyon tudok elképzelni lélekölőbbet a Csalogány utcában, mint egy parkolókkal körülvett Lidl-doboz. Annál már a mostani igénytelen parkoló is jobb.
Szóval hajrá, valósuljon meg.
Egyetlen dolog, ami zavar benne, az a funkció. A pláza. Ezúttal nem azért, mert megrögzött bevásárlóközpont ellenes vagyok. Sokkal inkább azért, mert ha ezt sikerül megvalósítani és valami fura okból működne is a rendszer, akkor az hatalmas forgalmat generálna a környéken.
Márpedig elég kevés hely van Budapesten, ahol bénábban lehet kocsival közlekedni, mint pont ez. Ha itt nagy hirtelen 4-5-szörösére nőne a forgalom, az nagyon-nagyon nem lenne jó.
Nem a parkolással lenne gond, az egész biztos ott van a föld alatt, hanem az állandó oda-vissza hajtó célforgalommal. Ha a felső szinteket mondjuk irodaház foglalná el, akkor egyből lecsökkenne ez. Kérdés, hogy arra ugyanakkora piac van-e.
Hát majd meglátjuk. Egyelőre nem épül oda semmi, de egy ilyen értékes telken egész biztos, hogy valami nagy hasznot hajtó beruházást akar majd emelni a tulajdonos, nem csak egy egyszerű hipermarketet.
Mindenesetre addig is böngésszétek a terveket itt. Akinek nagyon meredek ez a terv, annak itt van néhány más elképzelés is a 2010-es tervpályázatról, amelyek azért jóval konzervatívabbak. Például az FBI stúdióé, vagy a Kertész Építész Stúdióé. A Váncza Műveké szintén egy merészebb elképzelés (itt keressétek a középületek közt), de azért nekem továbbra is a Hajnal-féle a kedvencem.
És nektek melyik jönne be, ha már muszáj lenne választani? És egyáltalán mit szólnátok a tervhez? Azt meg már tényleg csak lazán kapcsolódva vetem fel, hogy vajon mit kellene kezdeni a Csalogány utcával...
[Kösz a linkeket Sadia]
Rovataink a Facebookon