Metróval Ferihegyről Rákospalotára?

Ráadásul átszállás nélkül??? Meglepő hálózati terv bukkant fel a Fortepanon

2016.04.18. 13:23
uvaterv - metró
Fotó: UVATERV / FORTEPAN

A fenti fotón nem egy olvasónk hasra ütésen alapuló tervei láthatók, aki unalmában összefirkált metróvonalakkal egy turistatérképet.

Ez a fényképet ugyanis a Fortepan gyűjteményéből küldte el Tamási Miklós, akihez az Uvaterv archívumából kerültek a negatívok. Hogy pontosan mit ábrázol ez az 1976-os fényképen szereplő térkép, azt nehéz lenne megmondani. Mit ahogy azt is, hogy miért egy ilyen alaptérképet választottak hozzá.

Ha rákattintotok, látszik az egész fénykép: mintha csak kivitték volna az udvarra lomtalanításkor az üzenőfalat, amire rá van rajzszögezve a terv, hogy aszongya

kattintsátok már le ezt is, mielőtt kidobjuk.

Bár elég sok furcsa metróálommal találkoztam már életemben, az itt bemutatott, meg nem valósult tervek többségét is ismertem, de vannak rajta olyan elemek, amilyenekről nem is hallottam.

Már első blikkre is van pár érdekesség, például:

  • satírozott színezéssel jelöli a járműtelepeket, a "remizeket",
  • nem kezeli együtt a HÉV-eket és a metrókat, vagyis csak az utóbbiakat jelöli vastag vonallal,
  • nem számol a csepeli és a szentendrei HÉV közvetlen összekötésével (ma ezt hívjuk 5-ös metrónak),
  • teljesen érthetetlen módon egy karikával jelöl valamit a Városliget szélén a Dózsa György úton.

A metrótervek

  • M1. Ez teljesen az 1973-ban kiépített mai vonal, akkor még nem terveztek hosszabbítást egyik irányban sem.
  • M2. Semmi különös, se hosszabbítás, se kőbányai leágazás, a mostani vonal.
  • M3. Na ez már izgalmas! A fénykép készültekor, 1976-ban még csak az első szakasz (Deák tér - Nagyvárad tér) volt meg. Az egyik irányban Ferihegyig vitték volna tovább a vonalat egy leágazással a Kökiig, a másik irányban pedig Káposztásmegyerig. Bár arról hallottam már, hogy lett volna egy alternatív irány Rákospalota-Újpest vasúti megállóig, az egészen új nekem, hogy merészen tovább vitték volna 2 megállóval és egy mai szemmel nézve teljesen indokolatlan helyen, valahol
a Szilas-pataknál összekötötték volna a 4-es metróval.
 
  • M4. A meglepő északi meghosszabbításról már szó volt. Persze ki tudja, lehet, hogy oda is lakótelepeket terveztek, hiszen ezen a térképen még a mai Újpalota sem szerepel. A farkincát leszámítva arrafelé megy, amerre később is tervezték: Bosnyák tér, Keleti, a mai II. János Pál pápa, Rákóczi és Kálvin. A Fővám teret viszont kihagyja, a Gellért és a Móricz után pedig egyenesen délnek fordult volna az Albertfalva és Budafok határán kiépített végállomásig.
  • M5. Ebből semmi nem lett. Az első szakaszát tulajdonképp a 4-es vette át: Őrmező, Kelenföld, Móricz (M4). Onnan viszont nagyon izgalmas a vonal: 
Petőfi híd budai hídfő, Boráros tér, Klinikák (M3), Kálvária tér, Fiumei úti sírkert, Keleti pu. (M2, M4), Lövölde tér, Kodály körönd (M1), Lehel tér (M3), Duna-part, Margitsziget, Tímár utca, Flórián tér

    

és végig a Bécsi úton a temetőig.  A térképen persze itt sincsenek még feltüntetve a lakótelepek, szóval ki tudja milyen városfejlesztési elképzeléseket támogatott a terv.

  

A HÉV-tervek

   

Sajnos ezekhez nem tartoznak megállójelölések, és a metróvonalaknál is elnagyoltabbak a skiccek, de azért érdemes végigszaladni rajtuk.

    

  • H5 (Szentendrei). Pont olyan a térképen, mint ma. Egyetlen fontos különbség:
elhagyva a Duna partját, a Flórián téren találkozott volna a HÉV a metróval.
 
  • H6 (Ráckevei). Egészen furcsán ér véget egy kanyarral a Torontál utcánál. Nem hiszem, hogy valóban meg akarták volna szüntetni a 40 kilométeres járatot, alighanem csak nem rajzolták végig. Viszont a Gubacsi hídon átvezető HÉV-vonal ezen már nincs feltüntetve: valószínűleg számoltak azzal, hogy 1978-ban megszüntetik. Északi végén a Közvágóhídnál kötötték volna össze a csepeli HÉV-vel, valahol az OBI környékén.
  • H7 (Csepeli). Ma ez az egyetlen HÉV-ünk, mely nem hagyja el a várost, pedig a tervek szerint Csepel megálló után még simán továbbvezetett volna délre, ki tudja meddig. Északon sem állt volna meg a Borároson (M5), hanem valahol a Fővám tér környékén elérte volna a 4-es metrót. De hogy pontosan hogy, azt nem tudni - hisz ott annak nem lett volna megállója.
  • H8 (Gödöllői). Úgy látszik eszükbe sem jutott összekötni az Örsön a metróval.
  • H9 (Csömöri). Ez viszont egyáltalán nem szerepel a térképen. Hogy csak slendriánságból maradt-e le, vagy tényleg számoltak-e a megszüntetésével, nem tudom.

Nos nagy vonalakban ennyi olvasható le erről a térképről. Persze könnyen lehet, hogy csak egy brainstorming jegyzőkönyve ez, vagy még annyi se, de akárhogy is, arra nagyon jó ez a fortepanos fotó, hogy kicsit elbogarásszunk rajta a régi metróálmok közt.

Érdekelnek a soha meg nem valósult Budapest-tervek? Kövesd az Urbanistát a Facebookon!