Menőn nézett ki a frissen átadott csíkos Deák tér
Kaptunk néhány remek képet a Lechner Tudásközponttól
Nem tartozom azon fanyalgók közé, akik szerint régen minden jobb volt, és jaj Budapest egyre rémesebb hely. Ami a közterületeket illeti, szerintem elképesztően sokat fejlődött a város gyerekkorom óta, és nem kezdem el sorolni, mely tereink, közlekedési csomópontjaink lettek sokkal szebbek és élhetőbbek. Viszont meg kell hagyni, hogy a Deák tér az tényleg elég menőn nézett ki a hetvenes évek második felében. Na és a burkolata! Hát az elképesztően izgalmas volt - legalábbis újkorában, amíg hozzá nem szürkült a koszos falakhoz. Na de félre a búbánattal, gyönyörködjünk benne, hiszen ez a tér volt az egyik első fecske: az egyik első lépés az élhető város felé.
A múlt héten kaptam a Fortepantól egy remek légi felvételt a Deák és az Engels (Erzsébet) tér környékéről, amely éppen ötven éve, 1967-ben készült, és elég nagy felbontású volt ahhoz, hogy elvesszünk az ezer apró részletében. Ennek apropóján a Lechner Tudásközpont örvendeztetett meg néhány teret ábrázoló fotóval, amely az UVATERV archívumából került hozzájuk.
Ezek nagyjából negyvenévesek lehetnek. Hogy mikor készültek pontosan, azt nem tudni, de valamikor a hetvenes évek második felére lehet belőni őket. Az biztos, hogy 1976 végén adták át a hármas metrót, és ez már azutáni állapot. Ugyanakkor csak 1980-ig járt a Bajcsy-Zsilinszkyn villamos, és itt még láthatók a sínek.
Mindenesetre ez a csíkos burkolat kifejezetten jól néz ki, és szellemes az egész térrendezés is, a lépcsőzetes virágágyásokkal, az ügyesen kijelölt fő csapásirányokkal, amelyek kisebb változtatásokkal máig megvannak. Talán csak a burkolat lett unalmasabb, de hát változik a divat ebben is.
Szomorú, hogy az emlékeimben úgy élt, hogy bár lepukkant és szégyenteljes a mára non-stop zsibvásárrá züllesztett Erzsébet tér, mégiscsak zöldebb most, mint parkoló korában volt. Nos a kép alapján ez nem igaz, elég sok zöld sávot hagytak meg az autók körül. (Félre ne értsetek, egy percig sem sírom vissza az autókat az Akvárium helyére.)
Persze azért fejlődtünk azóta rendesen: ezeken a fotókon még autók állnak a Deák Ferenc utcában is. Ugyanakkor a forgalmi rend már itt sem a régi. A korábbi fotókon látszik, hogy a 3-as metró megépülte előtt a kiskörútról egyenesen tovább lehetett hajtani a Deák Ferenc utcába. Ehhez képest ez a gyalogos központú tér jelentős előrelépést jelentett, még ha nagyon sokáig csak sziget maradt a Belvárosban. Aztán szerencsére az évtizedek alatt egy nagyobb, forgalom csillapított hálózat részévé vált.
Borítókép: Lechner Tudásközpont fotótár / UVATERV – Bán Zs. Érdekel, milyen volt a régi Budapest? Kövesd az Urbanistát a Facebookon!
Rovataink a Facebookon