Az uniós jogsi az új banángörbület
![D MTI20120309518](https://kep.index.hu/1/0/5110/51105/511054/51105453_6159772d34fe14c61531600f9cb89f43_wm.jpg)
További Vélemény cikkek
„Teljes baromság az uniós jogsijavaslat! Van elég égető probléma, amit meg kell oldania az EU-nak, ez most csak az Európa-ellenes szélsőségeseknek ad muníciót” – ezt írtam ki pár nappal ezelőtt a közösségi oldalamra az Európai Parlament illetékes szakbizottsága előtt lévő egyik javaslat kapcsán. Ezt a szikár értékelést a testület első alelnökeként most is tartom. Az előkészítők szándéka jogos és érthető, az eszköz és az időzítés azonban tévedés.
Röviden összefoglalva a javaslat lényegét: az EP szakbizottsága többek között egy olyan, a vezetői engedélyekre vonatkozó jelentéstervezeten dolgozik, amely kétfelé osztaná a jelenlegi B kategóriás jogosítvány intézményét és számos korlátozást vezetne be a biztonság növelése érdekében. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a jövőben B és B+ típusú jogosítványok lennének. Előbbivel csak 110 kilométeres óránkénti sebességgel lehetne maximum közlekedni, ha 130 kilométerrel per órával akar bárki autózni, ahhoz már B+ kategória lesz szükség. Sőt, a vezetett jármű súlya sem mindegy, az 1,8 tonna feletti személyautók esetében már nem lenne elég a sima B kategória. Ez egyszerre jelentené azt, hogy a teljeskörű vezetői jogosultsághoz két jogosítványra is szükség lenne a jövőben – ez ugye logikusan kétszeres költséget jelent –, ráadásul a súlyhatár is problémás, hiszen ezzel a nagyobb személyautók és kisteherautók már automatikusan B+ jogosítványt tennének kötelezővé. A javaslatban hivatkozott zöldátállást bizonyosan azt sem teszi majd vonzóbbá, hogy a kompakt elektromos autók – a nehéz akkuk miatt – szinte bizonyosan nem férnek bele a kisebb kategóriába. Aki tehát óvni akarja a környezetet és elektromos autót akar vezetni, annak a javaslat értelmében nagy valószínűség szerint B+ jogsit is szereznie kell hozzá.
Az EP szakbizottsági javaslata – bár józan szándék vezérli – teljes tévedés ebben a formájában.
Az nem kérdés, hogy a változó technológiai környezet, a zöldátállás, az egyre nagyobb teljesítményű autók elterjedése, a közlekedési morál javítása és biztonságosabbá tétele miatt folyamatosan felül kell vizsgálni a hatályos szabályokat és szükség esetén hozzáigazítani a realitásokhoz. Néhány éve például senki nem gondolta volna, hogy emberek tömegei fognak elektromos rollerekkel részt venni a városi forgalomban, ennek biztonsági és egyéb előírásait kapkodva kellett elkészíteni az eszköz rapid terjedése miatt. Most is jogos, hogy felül kell vizsgálni a vonatkozó szabályokat, már csak azért is, mert a legtöbbször komótosan mozgó Európai Parlament a maga részéről 2021 októberében már elfogadott egy állásfoglalást a 2021–2030-as időszakra vonatkozó közúti közlekedésbiztonságról, amelyben felszólította az Európai Bizottságot, hogy javítson a közúti közlekedésbiztonságon, elsősorban a gépjárművezetők képzésére vonatkozó szigorúbb előírások segítségével. A rendszer tehát forog és megy előre, a kérdés csak az, hogy jól és megfelelő irányba teszi-e mindezt. Szerintem a szándék most gellert kapott.
Tényszerű és fontos kiindulási pont, hogy az Európai Unióban csökkenteni kell a halálos kimenetelű közúti balesetek számát. Van is egy ambiciózus, hivatalos cél, miszerint 2050-re nullára (!) kell csökkenteni ezt a számot. Ez szerepel is az Európai Bizottság úgynevezett fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájában, és valójában ennek a célnak az elérése érdekében vizsgáljuk most felül a vezetői engedélyekről szóló irányelvet is. Tényszerű, hogy a közlekedésbiztonságban az elmúlt húsz évben sikerült előre lépni: 2001-ben még 51 400 halálos közúti baleset volt az unióban, ezt 2021-re sikerült 19 800-ra lecsökkenteni. Komoly és kézzelfogható eredmény ez, még akkor is, ha az eredeti, papírra vetett cél a halálos kimenetelű balesetekre vonatkozó adat 75 százalékos csökkentését írta elő erre a határidőre.
Abban nincs vita, hogy egyszerre kell a közúti közlekedés biztonságát javítani és megkönnyíteni a szabad mozgást, kihasználni a digitalizáció nyújtotta előnyöket és észszerűen formálni a hatályos szabályozásokat. Az EP jelentéstervezete viszont ennek minimálisan felel csak meg. Abban egyetértek, hogy
az egyre nagyobb számban az utakon lévő új típusú járművek kapcsán az általános képzést újra kell gondolni és a jelenkori helyzethez igazítani, hiszen az elektromos autók más technológiával működnek, nehezebbek, minimálisan, de másfajta vezetési reflexeket igényelnek és a töltési kérdéseket is külön tanítani szükséges. A jelentéstervezet abban bizonyosan előre szalad, hogy 2050-re már mindenhol elektromos autókkal fogunk közlekedni és ezért kell idejekorán hozzáigazítani a szabályozást is. Azt ugyanakkor továbbra sem tudjuk megválaszolni egy ilyen európai állásfoglalással, hogy
mi lesz például azokkal a hátrányosabb helyzetű térségekkel (Magyarországon ebből több is van), ahol nemhogy két jogosítványt, de egy tank benzint nem tudnak kifizetni az emberek.
Azt sem tudjuk, hogy akinek már van jogosítványa, az elveszíti-e a szerzett jogát (erre csak a magyar kormány jogalkotásában volt/van példa, európai szinten ez kezelhetetlen), vagy egy ilyen módosítás csak az újonnan jogosítványt szerző vezetőkre vonatkozik? Ki fizeti majd a képzés költségét? Lesz rá uniós támogatás vagy program, esetleg a tagállamok saját hatáskörben kezelik ezt a kérdést és akkor megint aránytalan előnyhöz jutnak egyesek, míg mások megint leszakadnak? Tény, hogy a közúti balesetek harminc százaléka megelőzhető lenne, ha mindenki betartaná a sebességkorlátozásokat, de ehhez feltehetően nem kétféle jogosítvány bevezetése kellene, hanem a visszatartó eszközök hatékony érvényesítése. Végtelen sok kérdés feszíti ezt az ügyet, amely világos, hogy elkapkodott és átgondolatlan. Még az MSZP jár legközelebb a józan megoldáshoz. Egyik politikusa azt javasolta, hogy ne önsúlyhoz, hanem teljesítményhez legyenek kötve bizonyos korlátozások: utcai izomautókat ne vezethessen akárki. Ha már hozzányúlunk ehhez a kérdéshez, akkor ez a jó irány.
Ami a közlekedéspolitikai részleteken túl az EP szakbizottságának javaslatát illeti, annak megítélése pofonegyszerű: az ilyen átgondolatlan és rosszul időzített javaslatcsomag az Európa-ellenes politikai kalandorok kezére játszik. Épp egy közelgő EP-választás előtt. Az átlagpolgár ugyanis nem ismeri és nem is akarja megismerni egy-egy adott szakpolitikai kérdés részleteit, megelégszik a populista hecckatonák leegyszerűsítő szövegeivel, amelyek drágább és értelmetlen szabályokról, meg „hülye Brüsszelről” szólnak. A szándék ugyanis hiába jó, ha olyan tévútra megy, mint a banángörbület. Vagy a minden ember számára egyenlő ellátási feltételek biztosítása egy irgalmatlan vaskos, egyébként abortuszt szabályozó parlamenti állásfoglalásban, amelynek egyetlen – félremagyarázott – félmondatát azóta is úgy fordítanak le a népbutítók, hogy „Brüsszel megszavazta, hogy a férfiak is szülhetnek”. Akik fullba tolják ezt a kreténséget, azoknak fogalmuk sincs arról, hogy miről beszélnek, hogy milyen állásfoglalásban és miként szerepelt az ehhez kapcsolódó szövegrész. Nem is akarják megismerni, a céljuk csak a politikai hergelés. Ez köszön vissza most a jogosítványügy körüli politikai purparléban is. A Fidesz mozgása ugyanis primitíven egyszerű: ha ütni lehet az Európai Uniót, fenébe a részletekkel.
Az Európai Unió messze nem tökéletes. Az intézményrendszere sok illesztéken recseg, számos támasztékán ropog. Ahol fát vágnak, ott hullik a forgács. Ahol egy ötszázmilliós kontinens működésén és mindennapjain igyekeznek javítani, ott néha a meggondolatlan hülyeség is átpréselődhet a réseken. Álláspontom szerint most is ez történik, ezért az EP illetékes szakbizottságának egyik vezetőjeként a rendelkezésemre álló eszközökkel azon leszek, hogy ez a csomag ebben a formában és különösen ebben az időszakban ne valósulhasson meg.
A szerző európai parlamenti képviselő, az Esély Közösség alapítója.
A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik az Index szerkesztőségének álláspontját.
(Borítókép: V ezetői engedély nyomtatott ívei a vágógép berakóművében a Pénzjegynyomdában. Fotó: Pénzjegynyomda / MTI)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Vélemény
Mindenki számol – az új Bajnokok Ligája mérlege
Dénes Ferenc: Siker vagy veszélytelen Szuperliga?
február 6., 12:59
- Vélemény
Demeter Szilárd: Krasznahorkai és a magyarok
Mink, mucsai magyarok azon dolgozunk, hogy Krasznahorkait is túléljük – az ő érdekében.
február 3., 15:44
- Vélemény
A véglények melankóliája
A svéd lapnak adott Krasznahorkai-interjúból kiderül: a világhírű magyar író már nem tesz fel kérdéseket.
február 2., 17:30
- Mindeközben
Széki Attila Curtis: Tényleg jó nagy f*szságokat csináltam, amik biztos, hogy nem követendő példák
tegnap, 20:32
- Mindeközben
Kálloy Molnár Péter az Eddie Redmayne-nel való forgatásról: Nagyon jókat tudtunk beszélgetni, öröm volt a közös munka
tegnap, 19:32
- Vélemény
Kóka János: Az egészségügy megújításának 10 pontos, 10 ezer milliárdos programja
A politika úgy vigyáz e korhadt rendszernek az érinthetetlenségére, mintha valamiféle kincs lenne. Vitairat.
február 7., 08:03
- Vélemény
Ujhelyi István: Abszurditás vagy moszkvai kényszer magyarázza az AfD-hez való fideszes közeledést
Orbán Viktor nemrég még Helmut Kohlt tartotta politikai mentorának.
február 7., 12:48
- Vélemény
Kigúnyolták a doppingellenes küzdelmet a világ legjobbjának látszatbüntetésével?
Megtörtént az a kivételezés, aminek soha nem kellett volna megtörténnie.
tegnap, 15:10
- Vélemény
Trianon az nem egy ház
Trianon az, amikor nem érted, mit jelent az, hogy határon túli, ha te mindig innen vagy.
február 5., 08:14
- Címlapon
Európai válságtalálkozó: Európa magát se tudja megvédeni, hogyan védene meg másokat
Tíz ország vezetője ült össze Párizsban, hogy megtárgyalják Donald Trump amerikai elnök béketervét.
tegnap, 16:49
- Címlapon
Több ember megsérült a torontói légiszerencsétlenségben
A Delta Airlines gépe leszállás közben borult fel.
tegnap, 22:36
- Címlapon
Az orosz katonák béke helyett gyilkolnának
Oroszország totális győzelmét akarják látni.
tegnap, 21:45
- Mindeközben
Hatalmas feltűnést keltett Vera Wang a BAFTA-gálán, nem sokat takart a 75 éves divattervező ruhája
tegnap, 17:02
- Vélemény
Gyűlölet és együttműködés, Kossuthtól Dubajig
2004 óta folyamatosan csúszunk le a sereghajtók közé. Fodor Gábor írása.
február 3., 06:04
- Vélemény
Most éppen kit kell sajnálni?
A történelem tele van olyan bűnösökkel, akik áldozatok is egyben.
január 31., 07:13
- Vélemény
Grönland, az egyre „távolodó” zöldülő sziget
Milyen hatással lehet a klímaváltozás a geopolitikai megfontolásokra és a háborús készülődésre?
január 21., 12:09
- Vélemény
Demeter Szilárd: Miért ne tehette volna Majka, ha ez gyött ki belőle
Jegyzetek a magyar kultúra napjára 2025-ben.
január 22., 07:32
- Vélemény
A Soros- és demokrata boszorkányok elleni harc helytelensége
Olyan állami intézményrendszer kell, amely minden politikai, közéleti nézet terjesztését azonos feltételekkel támogatja.
február 10., 15:30
- Vélemény
A Gutenberg-galaxis lottóesélyei, avagy mi lesz a folyóiratokkal?
A Hankó Balázs által elmondottak kizárnak minden lehetőséget a párbeszédre.
február 2., 09:04
- Mindeközben
Friss felvételek készültek a 87 éves Jack Nicholsonról, akit évek óta nem láthattunk
tegnap, 14:57
- Címlapon
Hipersebességre váltott a szegedi BYD építése: az e-autógyárnak túl magasak az uniós vámok
A gyár a tervezettnél hamarabb kezdheti meg a működést.
tegnap, 20:40
- Címlapon
A volt vezérkari főnökök sem kímélik Ruszin-Szendi Romuluszt
Magyar Péter is reagált a közleményre.
tegnap, 16:35
- Vélemény
Torban az igazság
Szidják a „kommunista” szomszédot, „Brüsszelt”, ezzel pedig még otthonosabb lesz számunkra ez a világ. Otthonosan elcseszett. Szarka Károly írása.
február 13., 09:37
- Vélemény
Donald Trump végleg beírná magát a történelembe
Az amerikai elnök máris ledobta az „AI-atombombát” – Virág Zsolt írása.
január 28., 17:03
- Címlapon
Lázár János kilátásba helyezte a Strabag Magyarországról történő kitiltását
A nagy vihart kavart M30-as autópálya verte ki a biztosítékot.
tegnap, 20:06
- Vélemény
Orbán Viktor uralma és a rendszere a politikai vezető karizmájának erején alapul
Nem orbáni diktatúra van, hanem tévképzetek a falak létezéséről és veszélyéről. Kóczián Péter írása.
január 28., 06:19
- Vélemény
A konteó, ami már nem konteó
Járványok és összeesküvés-elméletek, avagy a CIA sem áll mindig erős lábakon.
január 27., 07:22
- Címlapon
Több változást is bejelentett a Ryanair, ezekre érdemes figyelni
Akik nem figyelnek az új szabályozásra, azokat váratlan meglepetések érhetik a reptéren.
tegnap, 18:59
- Vélemény
A nagy játszma elkezdődött: lesz gazdasági bumm, vagy csak szédítik a népet?
Péter Tamás véleménycikke.
január 29., 15:59
- Címlapon
Megszűnhet az egyik ellenzéki frakció, három napjuk van cselekedni
A most távozó képviselő „nulla másodperc” alatt döntött a kilépésről.
tegnap, 17:10
- Vélemény
Ujhelyi István: Szuverenista mellet nemzeti ököllel döngetni
Amikor majd „America First” szembejön a mi „Hungary First” politikánkkal, akkor derül ki, kinek mekkora szuverenitás van a gatyájában.
január 24., 10:14