A magyarság jövőjével játszunk

Magyarországon az oktatásról szóló diskurzus – habár öröm, hogy fellendült – rossz irányba megy. Az oktatáspolitika ugyanis időről időre ideológiai harcoknak esik áldozatul, miközben nincs egyetértés abban, hogy mi az iskola célja, és képes-e ma hatékonyan ellátni a feladatát. Ezért a közoktatással együtt az ország is válságban van, és mindannyiunk – különösen pedig a műveltséget értéknek tartók – közös érdeke, hogy jó válaszokat találjunk.
Setényi János, az MCC kutatója írásban fejtette ki, hogy milyen erényeit látja a „poroszos” oktatásnak, és miért tartja fontosnak a hagyományos oktatás védelmét. Habár nem vagyok szakértő, csupán emlékeim vannak a közoktatásról, az elmúlt években mégis arra törekedtem, hogy számos beszélgetésen keresztül megértsem a fiatal kortársaim nézőpontját: mik a problémák, hogyan lehetne továbbfejleszteni a rendszert. Ezért most arra vállalkozom, hogy párbeszédet kezdeményezzek, és tovább lendítsem ezt a nehéz követ, az oktatás jövőjéről szóló vitát.
Miben értünk egyet?
Setényi jól látja, hogy az oktatásban egyaránt helye van a lexikális tudásnak és kompetenciáknak is, sőt a kettő nem is létezhet elkülönülten: egymás nélkül olyanok, mint a fej kéz nélkül, vagy a kéz fej nélkül, mert a világ megértéséhez az adatok és összefüggések ismeretére éppúgy szükség van, mint a készségek fejlesztésére. Azt is
helyesnek tartom, hogy az oktatásról szóló vita nem a konzervatív-liberális tengelyen zajlik,
mert a tanítás módszerei és a műveltségi kánon tartalma nem önmagukért valók, és nem is szabad hagyni, hogy az ideológiák harca a tanulás, a tanítás kárára váljon.
Meg kell jegyeznem, hogy a szerzőhöz hasonlóan magam sem tartom jónak, amerre ma a nyugati oktatás halad, de azt sem, amerre a kelet-ázsiai oktatás tart, a maga túlzott terhelésével és a gyerekek lelkivilágát károsító fegyelmével. Az egyes oktatási modelleket tehát kritikával kell kezelnünk, de mindegyiktől tanulhatunk valamit.
Erőltetett konfliktusok
A legfőbb kritikám az írást érintően abban áll, hogy az egész gondolatmenet – csakúgy, mint a konzervatív oktatási narratíva – fókuszvesztésben van a magyar helyzetet illetően. Azt a hamis benyomást kelti, mintha lenne egy ideális status quo, a létező konzervatív oktatás, amelyet a nyugati progresszív filozófiák ostromolnak. A konfliktus lényegét az írás a műveltségre építő „tanulásközpontú” és gyermekek vélt igényeit előtérbe helyező „gyermekközpontú” pedagógiai felfogás közötti ellentétben ragadja meg.
Ez a falfestmény a valóságnak csak töredékét tartalmazza. A végső kérdés ugyanis ez: miért van tulajdonképpen oktatás? Mi a célja, mi az értelme? Ha erre választ tudunk adni, felismerhetjük az elénk tárt dilemma hamis voltát.
Véleményem szerint a közoktatás célja, hogy szinkront teremtsen egy társadalmi érdek és a gyermekek érdeke között.
A gyermek érdeke, hogy felnőve megállja a helyét a világban, gazdasági, társadalmi és erkölcsi értelemben – vagyis el tudjon helyezkedni képességei szerint, működtesse társas kapcsolatait, testi, lelki és szellemi értelemben is építő életmódot tudjon folytatni. Ezt nevezhetjük kiteljesedésnek vagy emberi jóllétnek. A társadalom érdeke, hogy az oktatáson keresztül fenntartsa önmagát: gazdasági fejlődést teremtsen, őrizze a kultúrát és az önazonosságot, és erősítse a saját kohézióját a sikeres szocializáció révén.
A minőségi oktatás tehát egyszerre a gyermekek és a szélesebb társadalom érdeke, szükségszerűen gyermek- és tudásközpontú egyszerre. Az az iskola, amelynek középpontjában nem a gyermek áll, az tulajdonképpen nem oktatási tevékenységet végez – hasonlóképp, ahol nem történik tudástranszfer, az sem nevezhető oktatásnak. Az oktatás a tudás közvetítéséről szól, legfőbb célja azonban nem lehet más, csak a gyermekek fejlődése.
Az oktatás kudarca
A magyar oktatási rendszer válsága abban áll, hogy nem képes ellátni a feladatát, vagyis nem képes átadni a gyermekeknek az önálló élethez szükséges útravalót. A cikk szerzője az oktatás kulturális és gazdasági szerepére utal (bár emellett fontos a szocializációs szerep is, de fókuszáljunk most az első kettőre).
A műveltséget, a világ megismerését és ebben önmagunk elhelyezését (nevezzük ezt identitásnak) az oktatás úgy segít fejleszteni, hogy átad bizonyos közös (vagy közösnek szánt) társadalmi értékeket: egyfelől hagyományt (például az irodalom, a művészetek, az erkölcstan révén), másfelől olyan objektív tudást, ami kapcsolatot teremt az egyén és a világ között (például a történelem vagy az alapvető természettudományos ismeretek).
A magyar oktatás abból indul ki, hogy ezeket akkor lehet jól átadni, ha minél többet és minél frontálisabban közvetít a gyermekeknek. A kötelezően „bevasalt” tananyag mértéke az utóbbi években inkább nőtt, mintsem csökkent – évszámok, memoriterek, életrajzi adatok –, mintegy piedesztálra emelve a lexikális tudást mint önértéket. Ehhez pedig állandó terhelés járul – sokórás házi feladatok, szó szerinti számonkérés –, amire a központi tanterv és a változó érettségi rendszer felülről is nyomást helyez.
Ez azonban nem a hagyomány és a műveltség diadalát jelenti, éppen ellenkezőleg: ez kulturális öngyilkosság. Ez a módszer ugyanis a gyermekekben megöl minden kreativitást, önkéntességet, ezáltal pedig az értékek internalizálásának lehetőségét. Ennek végeredménye, hogy a tanulók ösztönös ellenszenvet éreznek a tanulás iránt, bezárul bennük az érdeklődés, az iskolát elhagyva pedig módszeresen távol maradnak önmaguk és a kultúra művelésétől. Márpedig a tanulás, ha nem jár ismétléssel, és nem tart élethosszig, feledésbe merül. Az oktatás tehát olyan görcsösen erőlteti a műveltséget, hogy végül pontosan ezzel irtja ki azt a következő generációkból.
Társadalmi immobilitás
Az oktatás másik funkciója a gyermekek felkészítése a munka világára, amit „társadalmi reprodukciónak” is szoktak nevezni. Setényi úgy érvel, hogy a tudásközpontú oktatás alapozza meg a meritokratikus társadalmat, szemben a születési előjogokkal, a vagyonnal és az erőszakkal. Ebben igaza is van, de az oktatás e funkciójához szükségszerűen hozzátartozik egy esélykiegyenlítő szerep is.
A gyermekek ugyanis jönnek valahonnan, a családi, anyagi, földrajzi körülményeik alapvetően meghatározzák azt, hogy adott életkorban hol tartanak, milyen mentális és szellemi teljesítőképességgel bírnak. Illúzió azt gondolni, hogy egy olyan rendszer, ami nem veszi figyelembe az egyéni körülményeket, és nem segít felemelkedni a nehéz sorsból, valóban meritokratikus lehet – egy ilyen oktatás a gyakorlatban sokkal inkább támaszkodik a születési és vagyoni előjogokra.
Márpedig a magyar oktatás nem gyengíti, hanem felerősíti a gyermekek családi háttérből származó különbségeit. Miközben a vagyoni helyzet alapján történő szegregáció erősödik, a PISA-felmérések szerint Európában nálunk határozza meg az egyik leginkább a társadalmi-gazdasági háttér az iskolában nyújtott teljesítményt, a rossz családi hátterű, de jól teljesítő diákok aránya pedig 10 százalék alatt van. A PISA-módszer relevanciájának megkérdőjelezése erre nem nyújt adekvát választ.
A leszakadó térségekben, rossz anyagi vagy instabil családi környezetben élő gyermekek számára a tét nem az, hogy hány évszámot tudnak fejből, vagy hány könyvet olvastak el, hanem a túlélés, mert számukra az iskola gyötrelem.
A növekvő családi és anyagi nyomás mellett sokan a korai ismereteknél lemaradnak, mert nem jut idő és erőforrás a támogatásukra.
A tanulás szeretete így nem gyökerezik meg bennük, a munkaerőpiaci esélyeik pedig évről évre romlanak. Mivel az esélyegyenlőségi probléma sokakat érint Magyarországon különböző mértékben, az oktatás kudarcának érzékelhető gazdasági kárai vannak.
Merre tovább?
Az oktatásról szóló vita tehát fókuszvesztetté vált, mert az oktatás jóval több, mint egy üres színpad a kultúrharc csataterei számára. Az oktatás a kulcs egy ország felemelkedéséhez. Enélkül nincsen innováció, nincs versenyképesség, nincs jólét, minőségi oktatás nélkül szellemi és anyagi szűkösség lesz a magyarok sokaságának osztályrésze.
Ennek elkerülése érdekében a magyar közoktatásban nagyobb differenciálásra és nagyobb szociális érzékenységre lenne szükség: érdemes lenne mérsékelni a központi szabályozás mértékét, és növelni az intézmények és a diákok saját mozgásterét, autonómiáját. Az egységesen kötelező tananyagot mértéktartóan kellene csökkenteni, megőrizve azt az alapműveltséget, amelyet közel minden gyermek képes elsajátítani, és amely egy életen át elkíséri a magyar és európai önazonosságban. Növelni kell a hátrányos helyzetű gyermekekre szánt odafigyelést, különösen az emberi erőforrás (mint a fejlesztőpedagógusok, iskolapszichológusok, szociális munkások) létszámát tekintve; végül nagyobb teret kell engedni az olyan kompetenciáknak, amik nem a jelenlegi ipar igényeit, hanem a folytonosan fejlődő gazdaság, az innováció és a magasabb hozzáadott érték követelményeit elégítik ki.
Ha a konzervatív oktatás jelszava alatt minőségi változások indulnak el, az örvendetes lenne, de még inkább, ha az oktatáspolitikát megkímélnénk a kultúrharc ártalmaitól. Az oktatás olyan, mint az általunk nevelt gyermek: nehezen mozdul, nem hallgat parancsszóra, és csak sok türelemmel, odafigyeléssel, megértő beszélgetések sorával nyílik meg a változás előtt. Egy újabb társadalmi alrendszer kettéhasítása, a kompromisszum és az érintettek részvételének hiánya viszont veszélyezteti a reformok tartósságát, és súlyos terheket ró azokra is, akik a jövőben tenni akarnának érte.
Ezért, ha a nemzetet és a műveltség megőrzését tartjuk szem előtt, szemléletet kell váltanunk az oktatás jövőjéről szóló vitában – előtérbe helyezve a valódi kérdéseket a törzsi viszályok helyett.
A szerző a Nívó a Közéletben Egyesület elnöke.
A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik az Index szerkesztőségének álláspontját.
(Borítókép: Philipp von Ditfurth / picture alliance / Getty Images)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Vélemény
Latorcai Csaba: Ki és mi lesz a következő a füstgyertya után?
Gondolatok a véleménynyilvánításról és az erőszakról.
12 perce
- Vélemény
Ujhelyi István: Mikor kiáltjuk hangosan végre: not in my name; az én nevemben ne?!
A Fidesz 2009-es EP választási programjában olvasható téziseit ma már hazaárulásnak és háborúpártiságnak nevezik.
március 7., 06:14
- Vélemény
Ki vezette Európát? Trump, a beteg állat Putyin, vagy a magyar miniszterelnök?
A progresszív hadállások megszólalásaiból a tehetetlen düh árad, mert az a helyzet, ami.
március 4., 09:28
- Mindeközben
Stahl Judit szeretné, ha biztosabb szakmája is lenne lányának a színház mellett
tegnap, 21:50
- Mindeközben
Pásztor Erzsi a balesetéről: Akkorát estem, hogy azt hiszem, az összes őrangyalom velem volt
tegnap, 20:50
- Vélemény
Tévedések végjátéka – a Pride jóemberkedés, vagy a jogegyenlőség kiterjesztése?
Barkóczi Balázs válasza Schiffer Andrásnak.
március 6., 09:27
- Vélemény
Fodor Gábor: Az erőpolitika kora
Tévedés és kettős mérce ünnepelni a Trump–Vance-párost, amikor nagyhatalomként leckéztetik Zelenszkijt.
március 3., 14:55
- Vélemény
Schiffer András: Büszkeség és jobbítélet
Orbán nem putyinista, hanem egy fordított woke, aki keresztény-nemzeti „safe space”-ek alapításával igyekszik alátámasztani jóemberségét.
március 3., 07:28
- Vélemény
Pax Americana II. – Európa ki, Oroszország be
Az új tengely könnyen jelentheti Európa vesztét és akár a NATO szétesését is.
március 5., 13:22
- Címlapon
Űrsugárzás, csontritkulás, agyduzzanat – ez vár a két űrben ragadt, visszatért asztronautára
A rák kockázata is növekedhetett.
tegnap, 21:08
- Mindeközben
Anne Hathaway közös szelfit posztolt Jessica Chastainnel, de valahogy egyikükre se lehet ráismerni
tegnap, 19:50
- Mindeközben
Gal Gadotot ritkán látott kislányai és férje is elkísérte hollywoodi csillag-avatására
tegnap, 17:50
- Címlapon
Leváltották a Magyar Államkincstár elnökét
A korábbi helyettes veszi át Bugár Csaba helyét.
tegnap, 17:23
- Vélemény
Nagy Feró belépett a kocsmába, és ott olyat talált, amire nem számított
Kikérték a véleményét, de nem sokra mentek vele. Szarka Károly írása.
március 7., 10:33
- Vélemény
Mi kell ahhoz, hogy ne egye meg az országot a herbál és a bűnözés?
Ceglédi Zoltán írása.
március 10., 07:25
- Vélemény
Hogyan állhat fel a Trump–Putyin-alkuval földre vitt Európa?
Ha a globalizációként promózott amerikanizáció alternatívája a kicsinyes nacionalizmus lesz, újraélhetjük a második világháború borzalmait.
március 1., 14:12
- Vélemény
Kiss Noémi: A mérges keletnémet gondolat
A legtöbb német a mai napig összekeveri Budapestet Bukaresttel, nem tudja, melyik földrészen fekszik Ukrajna vagy Moldova.
február 20., 09:24
- Vélemény
Amerika adja a NATO erejét, és az elnökét nem Brüsszelben választják
Amíg a NATO jelen formájában létezik, ostobaság egy európai „ellen-NATO” álmát kergetni. Hegyi Gyula írása.
február 19., 06:12
- Címlapon
Megijedt az igazgatónő, paravánnal takarta el drMáriás enyhén provokatív festményét
Enyhén pikáns a kép, van benne politikai áthallás is, de csak egy kicsi.
tegnap, 19:33
- Mindeközben
Patrick Schwarzenegger borzasztóan viselte A Fehér Lótusz bizarr csókjelenetének felvételét
tegnap, 15:52
- Vélemény
Képes-e közös ejtőernyős ugrásra Macron, Merz és Starmer?
Utoljára a Szovjetunió európai visszavonulása idézett elő olyan változást az európai térségben, mint a mostani.
március 10., 13:34
- Vélemény
Variációk a népirtásra
Izraelt népirtásban bűnösnek tartja Karsai László, ismert hazai holokauszttörténész. Joggal teszi? Pelle János írása.
február 20., 06:11
- Mindeközben
Fekete Pákó miatt balhézott Aurelio és Pumped Gabo a Farm VIP-ban: „Most nem tud ellökni egy nőt, tegnap meg le akarta ütni a Toncsit!”
tegnap, 14:50
- Vélemény
Nem most van itt az ideje, hogy kérdezzünk Magyar Pétertől
Megint fölmerül a kérdés, mi is pontosan az ellenzéki sajtó és Magyar Péter viszonya.
március 1., 09:10
- Vélemény
Puszta kézzel gyermekeket ölni
A Hamász-terroristák először azt állították, nem találják a holttestét. Egy másik nőt küldtek. Hátha az is jó lesz a zsidóknak.
február 26., 13:14
- Vélemény
Mennyire píszí nyelvileg a metoo? – ideje lenne egy újabb nyelvújításnak!
Ezért baj, hogy új szavaink már politikai filteren keresztül jutnak el hozzánk.
február 22., 18:25
- Mindeközben
Solti Ádám felesége a második babáról: „Vétek lenne még egyszer nem nekimenni”
tegnap, 13:57
- Vélemény
„Ki vigyáz a gyerekre, ha lebetegszik?” – Az anyák rejtett hátrányai a munkaerőpiacon
Hogyan írjak olyan önéletrajzot, hogy ne látsszon, mennyit voltam gyesen? Dióssi Eszter írása.
február 27., 05:54
- Vélemény
Az olvasó szuverenitása
Orbán Viktor kivonta honfiúi kardját, Magyar Péter a kormányváltást félti a sajtótól – Balogh Gábor írása.
február 25., 08:34
- Vélemény
Koporsószeg vagy mászókötelet rögzítő szegecs lesz az EU új hétéves költségvetése számunkra?
Most kellene tökösebb európai kiállást követelnie azoknak, akik szlogenként harsogták: „Make Europe great again!”
február 21., 07:57
- Címlapon
Oktatás 2.0 – A mostani rendszer elavult, sürgősen új alapokra kell helyezni
Száraz tények halmaza helyett kreatív ösztönzés.
tegnap, 17:20
- Vélemény
Hódító állóháború indulhat Magyar Péter és Orbán Viktor között
Ebben a rendszerben a magánélet védelme fontosabb, mint az igazság kimondása.
február 25., 18:22
- Vélemény
Ceglédi Zoltán: Orbán, Putyin, Trump: ideje elhinni
Orbán másfél évtizede lóbálja a pallost, mégis meglepődünk, mikor néha tényleg lecsap vele.
február 24., 12:02
- Vélemény
Mindenki látja a „magyar problémát”, de senki sem próbálja megérteni
Csizmadia Ervin véleménycikke.
február 21., 17:35
- Mindeközben
Farm VIP: izzik a levegő Pumped Gabo és Blága Tünde között, már ágyba is bújtak
tegnap, 11:29