ADSL Dániában

2001.02.16. 08:51
Az ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) szolgáltatást - melynek legfontosabb tulajdonsága az, hogy új technikával nagysebességű adatátvitelt tesz lehetővé a meglévő előfizetői vezetéken keresztül - a Tele Danmark 1999-ben kezdte bevezetni Netexpres néven.

A felszerelés és a használat költsége igen magas volt. Az előfizetés összege mindössze havi 100 MB adatforgalmat tartalmazott, ezenfelül minden megabyte-ért fizetni kellett annyit, hogy az ADSL kb. annyiba kerüljön, mint az ISDN használata internetelérésre. Nem csoda, hogy az érdeklődés az ADSL iránt igen mérsékelt volt.

2000 tavaszán 2 új szolgáltató jelent meg a piacon saját ADSL-termékekkel, mely elfogadható áron átalánydíjért korlátlan internetelérést tett lehetővé. A különböző változatokat 512/128 kbit sebességig ingyen szerelték fel és a szükséges ADSL-router bérlete az előfizetési díjban benne foglaltatott. A Tele Danmark belátta, hogy korábbi tarifarendszere tarthatatlan, és áttért az átalánydíjas rendszerre, és a felszerelés feltételeit is hozzáigazította a konkurrenciáéhoz. Ezek a változások robbanásszerűen megnövelték a keresletet. Az árak is estek, és ma az 512/128 kbit sebességü ADSL-szolgáltatás havi ára internet-előfizetéssel egy szakmunkás kb. 6-7 órai adózott jövedelmének fel meg.

Az új szolgáltatók rendeléseinek műszaki elbírálását, mint egyedüli vezetéktulajdonos szintén a Tele Danmark végzi. A Tele Danmark mindent elkövet, hogy a konkurrencia lehetőségeit korlátozza: nem teszi lehetővé, hogy az új szolgáltatók az előfizetőnél már amúgyis meglévő vezetéken tudjanak ADSL-t biztosítani. Ezzel a Tele Danmark a régi rézvezeték újszerű felhasználásának lehetőségét teszi tönkre, mert a konkurrenseket ún. "nyers réz" azaz szabad vezeték bérlésére kényszeríti a meglévő előfizetői vezeték mellett!

"A Tele Danmark mindent elkövet, hogy a konkurrencia lehetőségeit korlátozza: nem teszi lehetővé, hogy az új szolgáltatók az előfizetőnél már amúgyis meglévő vezetéken tudjanak ADSL-t biztosítani."
Ezzel az új szolgáltatók kiszorulnak a piacról azokon a területeken, ahol nincs elegendő szabad vezetékkapacitás. Miután a Tele Danmarknak analóg és ISDN-telefon létesítésére szolgáltatási kötelezettsége van, saját maga dönti el, hogy egy adott kábelben mennyi szabad kapacitást ad bérbe a konkurrenseknek. A konkurrencia azokon a helyeken is kiszorul, ahol a szabad vezeték bekötése a Tele Danmark 3 óránál több munkáját igényli. A Tele Danmark ilyen esetekben él defacto monopóliumával, és felajánlja saját ADSL-szolgáltatását a meglévő vezetéken keresztül.

A műszaki elbírálás lassúsága, valamint a defacto monopóliummal való visszaélés spontán aláírásgyűjtést váltott ki az interneten: 10 nap alatt több mint 7000 elektronikus aláírás gyűlt össze. A kezdeményezők ezekkel az aláírásokkal hivatalos panaszt emeltek a Versenyhivatalnál és a Hírközlési Felügyeletnél a Tele Danmark ellen. A két hatóság rekordidő alatt, 9 nap elteltével pozitív választ adott a panaszra, és a felelős miniszter is nyilatkozott ebben az ügyben.

A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a de facto monopólium erősebb a törvénynél és a politikai szándékoknál. A Tele Danmark műszaki és elszámolási okokra hivatkozva továbbra is akadályozza, hogy az új szolgáltatók is használhassák az előfizető vezetékét. A műszaki okok között szerepel pl. az, hogy a központokban az új szolgáltatók szűrőinek a meglévő előfizetői vezetékekre kapcsolása zavart okozhat, nem tisztázott, hogy hiba esetén a zavarelhárítás kinek a feladata, vagy hogy a központépületek klímaberendezése nincs a megnövelt terhelésre méretezve.

"A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a de facto monopólium erősebb a törvénynél és a politikai szándékoknál."
A távközlési törvény 2000. júliusi revíziója már tartalmazza az előfizetői vezeték ún. megosztott használatának szabályait. Ennek ellenére a tárgyalásos időhúzás tovább folytatódik. Remény van azonban arra, hogy egy új szolgáltató még ebben az évben a bérelt vezetéken saját telefon- és ADSL-szolgáltatását hozhassa forgalomba.

A Tele Danmark ADSL-szolgáltatási feltételei egyelőre kötelezővé teszik, hogy az előfizetőnek a Tele Danmarknál telefonelőfizetése is legyen. Ezzel ügyfelét megakadályozza abban, hogy olcsóbb, előnyösebb telefonelőfizetést válasszon egy alternatív szolgáltatónál. A Versenyhivatal ezekben a hetekben dönt a kötelező telefonelőfizetés kérdésében is, mely nyilvánvalóan szabálytalan, és ellentétben áll a kormány, valamint az EU hosszútávú távközlési, IT-politikai és a szabad versenyre vonatkozó elképzeléseivel.


Szerzőnk a Dán Computer Szövetség távközlési bizottságának tagja.