és a mi az Istené, az Istennek."
Lk 20,25
Mint a bennfentesek értesülhettek róla, Isten nem kíván indulni a választásokon egyetlen párt színeiben sem. Vannak azonban erők, amelyek kényszersorozással próbálják erősíteni a programjukat, és erővel tuszkolják a rajtvonalra szegényt. Egy isten ellen tud állni, de csekélyebb önérzetű helyi szolgái könnyebben beadják a derekukat.
Most a császár adja meg, ami szerinte az Istené, s cserébe azt kéri, ami Istennek szól: az egyházak hódolatát.
Harmincezer forintos állami fizetéspótlék jár azoknak a papoknak, akik ötezer főnél kisebb populációból szakíthatnak csak nyájat maguknak. A hitbuzgó javaslat Az egyház a vidék lelke fedőnéven rendezett konferencián hangzott el, nem annyira a lélek vagy a vidék, mint inkább a választási együttműködések jegyében. A kedveskedés csak a "történelmi egyházakra" vonatkozik, további tartalommal töltve meg a vallásszabadságot már eddig is keresztre feszítő fogalmat. Hiszen szabad ország-e az, ahol anyagilag jobban jár egy párt vagy egyház tagja vagy papja, mint a másiké, s minderre az állam vállal garanciát? A szabadság vagy a diktatúra jegye volt-e, amikor az igények prioritását a párttagsági könyv vagy a keresztlevél határozta meg?
|
Tulajdonképp nem is az a visszataszító, hogy kalandorpolitikusok flörtölni próbálnak az egyházakkal, hanem hogy azok egy üdvözlégy nélkül szétteszik a lábukat, sőt alkalomadtán hálásan építik be az üdvözlégybe meggyalázójuk nevét. Mert senki sem hiheti, hogy nem üzletnek vagyunk szemtanúi, csupán hitből fakadt adakozásnak. Adakozni ugyanis az ember csendben, szerényen szokott, gyorsan beejti a pénzt a perselybe, s nem tartja percekig a lyukban, sütkérezve a vakuk fényében. Ha kiíratja a nevét az oltár fölé, vagy megkívánja, illetve elfogadja, hogy cserébe beépítsék a nevét a szentbeszédbe, akkor az nem adakozás. Az szponzoráció. És ezzel még nincs vége a felhalmozott szennyeződéseknek.
|
|
Bár csak időről időre kavar botrányt, az egyházak kollaborációja állandó téma. Bizony voltak békepapok, voltak a kommunista államot kiszolgáló egyházfiak, és nem is csak a kispapok szintjén. Hiába durcáskodnak a püspöki karok, hogy ez "egyházi belügy": az árulás nem Júdás magánügye. Nem a felháborodásnak lenne itt az ideje, hanem a beismerésnek, továbbá ajánlatos lenne messziről kerülni a pártos elköteleződésnek a látszatát is. Épp ezért hiba elfogadni az állami kivételezést, beleszaladni egy újabb politikai együttműködésbe, elárulni, feladni az eredeti célokat, sőt eladni őket a hatalomnak némi pénzért. Hiba a nagyegyházak részéről - az izraeliták kapásból vissza is dobták a jattot -, és stratégiai hiba az elvtelenségében didergő, a kereszténység mackónadrágjára vágyó kormánytól is. Ha meg is nyeri a "történelmi" egyházak egyes híveit, a transzcendens támaszt kereső, a vallási vákuumból szemlélődő embereket elfordítja az olyan felekezetek felé, akik adott esetben fundamentalisták ugyan, de legalább nem a hatalom pénze lóg a zsebükből, hanem mondjuk a Biblia.
Akárki is számította át harmincezer forintra a harminc ezüstöt, nem becsüli sokra az üzletfeleit. Sokezer árulást vásárolna meg annyi pénzért, amiért Júdás még a pontos időt sem mondta volna el. Ha pedig az üzlet létrejön, azzal sikeresen pártot farag majd az egyházaiból, és a kettő nem fér meg egymással - ami nem Istené, arra nem is tart igényt.