Csak az a furcsa egy csöppet, hogy míg ezek az egyébként tényleg önfeláldozó államférfiak olykor-olykor mégis megfeledkeznek némely kötelességükről, a tájékoztatást sose sunnyogják el. Az megesik, hogy a nyolcszáz kilométer pályából egy-két méter még hiányzik, vagy elfelejtik közzétenni a kiadásaikat, esetleg éppen a marketingköltést, de magát az embert próbáló tájékoztatást, azt megcsinálják becsületesen. Gyanús.
Szóval országimázsként ismertük meg ezt az elmaradhatatlan, sőt lassan az alkotmányba kerülő tájékoztatási kötelezettséget. Áthallásos, minimális információt hordozó, de az áthallható szlogent méteres betűvel ábrázoló hirdetések, klasszikus példája az ország, ami jó kezekben van, amely jó kezek erről plakáton értesítik őt. Kínos helyzet, ugyanis a törvénytelen ésvagy pofátlan húzásokat pont annak az ellenzéknek kéne leleplezni, lehetetlenné tenni és elhatárolódni tőlük, amely megteremtette a műfajt. Erre azonban csak csekély hatásfokkal képes, mert hát az mégis zsenánt volna, ha emlékeztetnék az MSZP-t választási ígéreteire, melyek szerint országimázs nem lesz. Deutsch Tamás erre a szerepre nem alkalmas, mert mindjárt feltolul az emberben a kérdés, hogy hol (és kivel!) voltál, édes Tamás, amikor a Széchenyi-terv dübörgött, aztán el is veszti a fókuszt: hogy ami most folyik, az ennek ellenére nem kóser.
Na de Janikám, bazmeg, mondanánk az emberré vált miniszternek a csécsi szalonna fölött, nem tűnt fel, hogy az ilyen baromkodás nem hozza, hanem viszi a szavazatot? Jó hogy van öt százalék hülye, de a többi észreveszi ám, hogy a saját pénzéből vetted a vattacukrot! A többi csak ideges lesz attól, hogy pályánvagyunkra költitek a pénzt! Hát ha ez bevált volna, akkor te az életben nem lettél volna miniszter, hacsak nem a Fideszben! Illetve az MSZMP-ben, mert az se bukott volna meg, ha az önreklámon múlik.
Erre meg ugye csak egyvalamivel lehetne válaszolni: hogy igen, lopunk és csalunk, de a mi reklámjaink jobbak. Ami viszont nem igaz. Az, hogy pályán vagyunk, semmivel se elegánsabb, mint jó kezekben lenni.
Viszont egy apró kármentő ötletem volna. Fogjuk ezt a pénzt, és csinálunk vele szerencsejátékot. Hetente kiválasztunk egy szegény öreg nénit, és adunk neki húsz millát. Piti összeg a pályánlevéshez képest. Használni kell a médiát, nem megszállni vagy megvenni. Semmi dizájn, odamegyünk, kezébe nyomjuk a bankkártyát, csókolom. Ő meg örül, és ezt megmondja a szorosan utánunk, rangsorrendben érkező Fókusznak, Aktívnak, Friderikusznak, helyi rádiónak. Hogy mostantól soha nem kell karácsonykor csirkefarháttal ünnepelnie, és vehet egy télikabátot, és talán otthon már nem kell hordania. Merthogy vannak manapság, akik megfagynak. A pálya szélén. A mindenkori ellenzék nyilván akkor is hőbörög majd, hogy a randomizált közpénzherda sem tisztességes. De legalább az a pár száz milliót nem tehetségtelen, üresfejű kreatívok költik el kokainra, hanem megment egy tucat életet. Azért már jár egy fa a Yad Vashemben. Ezért most, így, semmi se jár, csak megvetés.