Zéró vízió: új gondolattal behajtani tilos?
További Olvír cikkek
Átlagos hétfő reggel. Sándor a fogát mossa, Edit reggelizik, Júlia a kutyáját sétáltatja. A háttérben a rádió hírei szólnak: „Magyarország közútjain az elmúlt hétvégén négy halálos kimenetelű baleset történt, ezek során öt ember vesztette életét – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság.” Aztán zene. Sándor kiköpi a fogkrémet, Edit elmossa a tányért, közben Júliáék is hazaérnek a sétából. Mindenki megy a maga dolgára.
2020. április 28-a reggel. Sándor a fogát mossa, Edit reggelizik, Júlia a kutyáját sétáltatja. A háttérben a rádió hírei szólnak: „Komplex közlekedésbiztonsági tervet vezetne be Budapest főpolgármestere. A terv egyik leglényegesebb eleme a sebességhatárok csökkentése.” Aztán zene. Sándor torkán akad a fogkrém, Edit kezéből kiesik a tányér, Júlia kutyájában elakad a pisi: az országon eluralkodik a pánik.
Mi ez?
Radikális forgalomcsillapítási koncepciót fogadott el nemrég a főpolgármester, igaz a konkrét döntések majd csak az év végén jönnek. Több helyen 50-re csökkentenék a 70-es sebességhatárokat Budapesten, a nem főutakon egységesen 30 km/óra lenne a legnagyobb megengedett sebesség, forgalomtechnikai beavatkozásokat terveznek. A gyalogosok, kerékpárosok biztonságosabban közlekedhetnének, az autósok meg valamivel lassabban. A koncepció nagy port kavart, ezért vitasorozatot indítottunk a pro és kontra véleményeknek. (A vitacikkek felsorolása a cikk alján.)
Vissza az időben. Február 20-a, Stockholm. Zárónap a 3. Közlekedésbiztonsági Miniszteri Világkonferencián. 80 állam képviselői aláírják a Stockholmi nyilatkozatot. A cél tíz év alatt a közúti balesetben elhunytak számának 50%-os csökkenése.
Idézet a 2030-ig szóló közlekedésbiztonsági feladatokat meghatározó dokumentumból: „11. Fölhívják a tagállamokat és a nemzetközi közösséget, hogy összpontosítsanak a sebességszabályozásra, beleértve a szabálysértési jog szigorítását is a gyorshajtás megakadályozása érdekében. A legnagyobb sebességet 30 km/h-ban határozzák meg azokon a felületeken, ahol védtelen úthasználók és járművek gyakran és tervezett módon találkozhatnak.”
Hoppá.
De miért épp Stockholm?
1997. október 9. A svéd parlament megszavazza a vision zeroról (Nollvisionen) szóló törvényt. Teljesen új módon kezdenek gondolkodni a közlekedésbiztonságról. Két évtizedes menetelés után – nem rossz bázisról – a világ élvonalába jutnak. Példájukat mindenki követni akarja.
Nem csoda. Ma Magyarországon egymillió lakosra vetítve több mint kétszer annyian halnak meg a közutakon, mint a svédeknél.
De mi az a vision zero?
A vision zero középpontjában az ember és biológiai adottságai állnak. Egyrészt etikai állásfoglalás, amely elutasítja, hogy elfogadjuk emberek halálát, súlyos sérülését a közúti közlekedés, szállítás áraként. Másrészt stratégia, amelynek célja a közúti közlekedési rendszer biztonságossá tétele.
Alapelvei:
- Etikai alapelv. A közúti balesetek nem vezethetnek súlyos egészségkárosodáshoz, az emberi élet fontosabb érték, mint a mobilitás, ezért prioritást élvez a mobilitással és a közlekedési rendszer minden más céljával szemben is.
- Felelősségi alapelv. A hagyományos, a gázolásokért, ütközésekért kizárólag a közlekedőket felelőssé tévő szemlélettel szemben a rendszer biztonságosságához a felelősség megosztására van szükség (a közúti közlekedési rendszer szabályozói és üzemeltetői, tehát pl. a tervezők, közútkezelők megosztják a felelősséget a használókkal).
- Biztonsági alapelv. Az ember képességeinek (hibázni fog) és korlátainak (meg tud sérülni) figyelembe vétele. Mivel a közlekedő ember előbb-utóbb hibázni fog, az utakat, a járműveket és a szabályokat kell az ember biológiai adottságaihoz igazítani úgy, hogy emberi hiba ne vezethessen a rendszer használójának halálához vagy súlyos sérüléséhez.
A vision zero a sebességről szól?
Nem. A vision zero az emberi élet elsődlegességéről szól. Felöleli a közúti közlekedési rendszer egészét, annak minden elemét, ami segíthet a közúti halálozás csökkentésében, majd teljes megelőzésében. Így a jogi szabályozást és a műszaki kereteket is, mind az útra, mind a járművekre vonatkozóan. A vision zero tehát sokkal több a sebességmenedzsmentnél – ez az írás azért foglalkozik csak a sebességgel, mert a vitasorozatnak ez a témája.
Az, hogy a gázolás, vagy az ütközés halálhoz/súlyos sérüléshez vezet-e, a vision zero szerint két dolgon múlik:
- Mennyire védett az úthasználó?
- Mekkora sebességnél következik be a baleset?
Négy út- és forgalmi kategóriára négyféle sebességhatárt ad meg, megindokolva, hogy miért:

Hol fontos igazán és mi az emberi léptékű sebesség?
A legvédtelenebb úthasználók (gyalogosok, kerékpárvezetők) és a gépjárművek találkozása leginkább városi környezetben jellemző tömegesen. Ahol az út leggyakrabban nem önmagában létező felület, hanem a közösség életének színteréből, élettel teli utcából kihasított terület.
Hiába írja a hatályos KRESZ, hogy a gyalogosnak meg kell győződnie az úttesten történő áthaladás veszélytelenségéről, ha az embernek megvan a maga évezredek alatt kialakult biológiája. Biológiai értelemben nem vagyunk fölkészülve arra a technológiai ugrásra, ami azzal (is) járt, hogy egy tonnás, sokszor még nehezebb, ember által önerőből el nem érhető sebességgel haladó tárgyak között éljünk, pontosan kiszámítva azok mozgását. Igaz ez fordítva is: gépjármű vezetésekor a zárt dobozból egész másként érzékeljük a környezetet, az abban mozgó embertársainkat. A sebesség növekedésével a tér egyre kisebb szeletéből érkező információkat észleljük (44. dia itt), és reagálási képességünk is korlátozott.
Aki járt már vezetéstechnikai tréningen, jól tudja: a gyakorlati tréninget megelőző feladatban a tréner arra kéri a résztvevőket, hogy becsüljék meg, hol fog tudni megállni egy adott sebességgel érkező, és előre meghatározott pontban vészfékező autó. E sorok írójának is volt módja néhányszor részt venni ilyen tréningen, tapasztalata szerint 30 km/h-nál nem volt gond, 60 km/h-nál azonban szinte alig akadt, aki képes volt viszonylag pontosan megbecsülni, hogy hová is kellene állnia, azaz mekkora a fékút (a feladat egyszerűsített a való élethez képest). Ilyenkor mindig nagy kacagás kíséri, amikor a tréner bemondja, hogy éles helyzetben akkor maguk itt mind meghaltak volna.
Vajon hogyan várható el az átlagos gyalogostól, hogy pontosan megbecsülje a közeledő autó sebességét, azt, hogy várhatóan mikor érkezik az ő tervezett haladási vonalába (hiszen ettől függ, áthaladhat-e előtte veszélytelenül), ha a feladatba olyan emberek bicskája is beletörik, akiknek jogosítványuk és vezetési tapasztalatuk van, és akik a biztonság iránt – ha vezetéstechnikai tréningre mennek – az átlag vezetőnél gyaníthatóan elkötelezettebbek?
A mindennapokban sokszor mégis egészen jól sikerül mérlegelni, ha nem így lenne, talán már kipusztult volna az emberiség.
Csakhogy túl gyakran téves a becslés. Ilyenkor jön szerencsés esetben a sérültnek okosban átadott nagyobb címletű bankjegy, kevésbé szerencsés esetben a mentő és a helyszínelő, tragikus esetben pedig a fekete fólia.
Ez az oka a bűvös 30 km/h sebességhatárnak, ez az az emberi léptékű sebesség, amelynél a járművezetőnek még lehet reális esélye reagálni az esetleg hibázó gyalogosra, és ez az a sebesség, amelynél a gyalogos számára is még viszonylag könnyebben megbecsülhető az úttestre lépés veszélytelensége.
Lázálom vagy reális vízió?
Vitézy bevezetné az oslói antiautós modellt Budapesten
A gépkocsik kitiltása, forgalomcsökkentés, kerékpárutak építése 41-ről 1-re csökkentette a közlekedési balesetben meghaltak számát a norvég fővárosban.
Bár az idei év elején a média már a norvégiai Oslo sikerével volt tele, következzék most a második legnagyobb svéd város, Göteborg példája. A forgalomcsillapító intézkedések, a tempó 30 környezetek létrehozását követően négy év alatt megduplázódott a gyalog és a kerékpárral közlekedők részaránya. A tempó 30-as szakaszokon a vizsgálat tartama alatt már nem történt halálos baleset, a tempó 50-eseken viszont tovább aratott a halál. A baleseti halálozás és a forgalomcsillapítás összefüggését a grafikon mutatja.

Új gondolattal behajtani tilos?
Városi körülmények között tehát a biztonság kulcseleme az emberi léptékű sebesség. Ami a világ legfejlettebb országaiban már több évtizedes fölismerés, nálunk még új gondolat. Nem kevesen félnek tőle, ezért elutasítják. Pedig félni a haláltól kellene, ami azonban az utakon a túlzott sebességből (és tömegből) fakad.
Ám az újtól való félelem természetes és emberi dolog. Jó százötven éve például egy bizonyos Semmelweis Ignác nevezetű doktort a szó szoros értelmében a halálba kergettek tudós professzorai, csak azért, mert azt merte javasolni, hogy műtét előtt mossanak kezet. A kézmosás mára mindenki számára természetes, Semmelweis nevét az ország legnagyobb presztízsű orvosegyeteme viseli.
Lehet kinyilatkoztatni, hogy jó és megalapozott a mostani határérték, aztán önmagunkat cáfolni, amikor leírjuk, hogy de 1992-ig nagyobb volt (60 km/h). Akkor az 1992 előttit hasraütésszerűen találták ki? És lehet mesterségesen beszabályozottnak nevezni, balesetveszélyesnek sugallni egy sebességkorlátozást, közben pedig nem észrevenni, hogy nagyrészt az 1992-es csökkentés hatására – az úthálózat bármiféle átalakítása nélkül is – az intézkedés hatályba lépését követő 12 hónapban a bázisidőszakhoz képest 32%-kal csökkent a lakott területen közúti balesetben elhunytak száma. Ez – az akkori éves számok mellett – havi kb. 25 emberéletet jelentett. (A tempó 30 bevezetése esetén egyébként átlagosan közel kétszer annyival csökkenne a járművek féktávolsága, mint az 1992-es intézkedés kapcsán.)
Kreszprofesszor: Az 50-es sebességkorlátozást nem hasraütésszerűen találták ki
Egy mesterségesen beszabályozott, lecsökkentett sebességkorlátozásnál nagyobb a kísértés a gyorshajtásra. Vitasorozat a budapesti forgalomcsillapítási tervről.
Ahol az átlagos hétfő reggelbe 3-4 hétvégi halott simán belefér, némi sebességcsökkentés viszont fölhördülést kelt, ott nagy a baj.
Mert mit kezdjünk a halottainkkal? Írjuk le őket kálóként, mint a számviteli törvény alapján a kocsmáros az elcsepegett pálinkát? Tényleg csak ennyit ér ma Magyarországon az emberélet?
Nem az a kérdés, hogy a városokban a sebességhatárok fognak-e csökkenni, mert ez biztos, ez előbb-utóbb megkerülhetetlen. A kérdés csak az, hogy meddig harcolunk még a szélmalommal, meddig lehet hátráltatni, gátolni a folyamatot és ez hány ember életébe fog kerülni. A felelősség pedig mindannyiunké.
A tisztánlátás kedvéért nem fölösleges leszögezni: a sebességfetisisztáknak nem döntéshozókkal, nem civilekkel, nem szakemberekkel van vitájuk, hanem a XXI. századi városi közlekedésbiztonság legmeghatározóbb világtrendjével, 80 ország tíz évre szóló közlekedésbiztonsági cselekvési tervével.
Végül ki ne maradjon: a sokat támadott javaslat még csak nem is általános lakott területi határértékként írná elő a 30 km/h-t, csupán a sebességhatárok differenciált módosításáról szól.
És egyelőre csak a fővárosban. Az ország számos városában kíváncsian várjuk a budapesti fejleményeket. Azért is, mert a kisebb településeken eleve kisebbek a távolságok, a tempó emiatt is eleve szelídebb lehetne.
Kunhalmi Zoltán közlekedésmérnök, a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnöke
Ezzel az írással az Index folytatja társadalmi vitasorozatát a témában, ahová várjuk a pro és kontra véleményeket. Eddigi cikkek a vitában:
- Kürti Gábor (Kerékpárosklub): Életünket vagy kényelmünket védjék a sebességhatárok?
- Pető Attila (Kreszprofesszor): Az 50-es sebességkorlátozást nem hasraütésszerűen találták ki
- Vargha Márton (Levegő Munkacsoport): M iért legyen 30 km/óra a városi tempó?
- Bereczky Ákos (mikromobilitási szakértő): Észrevesszük-e a szélvédő mögül, hogy élhetetlen a város?
- Bodrog Zoltán (közlekedésmérnök): Ha autósszívatás, akkor legyen tömegközlekedés és P+R parkoló is
- Hetényi László: Magyarország 30 éve Nyugat-Európa gépkocsibontója
- Abelovszky Tamás (Bringaakadémia): Ha egy gyerek nem tud biciklizni a városban, autós lesz belőle
- Balogh Samu (várostervező): A közlekedés megszelídítése érdeksérelemmel jár
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Vélemény
A doppingellenes küzdelem ma már a bohócok sportja
A súlyos elvi kifogások mellett a doppingüldözés gyakorlata is több mint visszatetsző.
március 14., 08:02
- Vélemény
Mintapolgár nem kábítózik
Mostantól a rendet a törvényi elrettentés és a bulvárba csomagolt szadizmus garantálja.
március 17., 07:00
- Vélemény
A Trump–Putyin-szövetségnek a „gyenge Európa” terv is része
A Baltikum és Lengyelország fenyegetése orosz „történelmi misszió”.
március 13., 14:57
- Mindeközben
Egymásba szeretett a Megasztár énekesnője és a Hogyan tudnék élni nélküled? színésze
1 órája
- Mindeközben
Előkerült egy férfi, aki jobban hasonlít a Harry Potter sztárjára, Rupert Grintre, mint maga Rupert Grint
3 órája
- Mindeközben
Emilión nevet a TikTok népe, aki hagyta, hogy a lánya megszépítse, minden az énekes arcára van írva
6 órája
- Mindeközben
Kiara Lord után egy másik versenyző is a Farm VIP feladását fontolgatja: „Lehet, hogy én is hazamegyek”
8 órája
- Vélemény
Latorcai Csaba: Ki és mi lesz a következő a füstgyertya után?
Gondolatok a véleménynyilvánításról és az erőszakról.
március 20., 05:39
- Vélemény
Mráz Ágoston Sámuel: Jogállam-e még Németország?
Ha mindez nálunk történne, hogyan vélekednének a magyar jogállamiságról?
március 18., 05:58
- Vélemény
Sose volt még ennyire O1g
A hazai közéletnek ez a szelete amúgy folyamatos Men In Black-villantás.
március 18., 13:02
- Vélemény
Mire készül az Orbán-kormány? Miben sántikál a Fidesz?
A törvénymódosítási csomag tanulmányozására már nem jutott idő.
március 15., 18:08
- Vélemény
Konok Péter: Trump úr klímapolitikájának margójára
A világvége kiváló árucikk, eladható, és saját keresletét is gerjeszteni tudja, így minél több világvégét adunk el, annál nagyobb lesz rá a kereslet.
március 19., 12:00
- Vélemény
Háború a deep state ellen: valódi összeesküvés vagy téveszme Trump mélyállam-teóriája?
A demokratikus ellensúlyokat szándékosan egy titkos, sötét összeesküvésként láttatják.
tegnap, 16:01
- Címlapon
Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja
Az orosz titkosszolgálat főhadiszállásánál történt az incidens.
4 órája
- Mindeközben
Matt Damon nagy szakállal, Zendaya fehér ruhában látható az Odüsszeia forgatási fotóin
11 órája
- Címlapon
Százmilliós luxusautótól búcsúzhat Putyin flottája, mutatjuk, mit veszíthetett Oroszország vezetése
Rolls-Royce-külső, hibrid hajtás, éjjellátó rendszer – ilyen az orosz csúcslimuzin.
53 perce
- Címlapon
Figyelmeztetés érkezett Zelenszkijnek, veszélyesebb lehet a Putyin utáni világ Kijev számára, mint gondoljuk
15 órája
- Vélemény
Az irányt vesztett óriás: merre tart Amerika Donald Trump irányításával?
A Trump-féle külpolitikai felfogásban, úgy tűnik, Amerika saját, külön autósztrádáján halad egy meg nem nevezett irányba.
március 13., 07:59
- Vélemény
Ukrajna ma néma csend, szenvedés és félelem
Mindenki tudja, hogy az európai csatlakozás csak mese habbal – Kiss Noémi írása.
március 11., 07:00
- Vélemény
Nagy Attila Tibor: Repedés keletkezett Magyar Péter és a fiatalok kapcsolatán
Óvatoskodásával próbára teszi szavazói lojalitását.
március 20., 14:29
- Vélemény
Képes-e közös ejtőernyős ugrásra Macron, Merz és Starmer?
Utoljára a Szovjetunió európai visszavonulása idézett elő olyan változást az európai térségben, mint a mostani.
március 10., 13:34
- Vélemény
Nyomjunk satuféket a cinizmus és a politikai pofátlanság lejtőjén
Gyúrhatjuk egymást, de nem gyilkolhatjuk meg. Ez a felfogás az igazi szuverenitás alapja.
március 24., 14:28
- Vélemény
Nem most van itt az ideje, hogy kérdezzünk Magyar Pétertől
Megint fölmerül a kérdés, mi is pontosan az ellenzéki sajtó és Magyar Péter viszonya.
március 1., 09:10
- Címlapon
Bill Gates szerint ez a három szakma éli túl a mesterséges intelligenciát
Szerinte teljesen átalakulhat a gazdaság.
5 órája
- Mindeközben
Besurranó tolvaj lett egy kutyából, mire rájött a sintér, mit akar, bolondot csinált mindenkiből
13 órája
- Mindeközben
Sydney Sweeney csobbant egyet a medencében, és ezzel robbantotta is a lájkbombát
tegnap, 22:00
- Mindeközben
Varga Viktor durva videóval jelentkezett be Baliról: „Halálközeli élményünk volt az óceán közepén”
tegnap, 21:22
- Vélemény
Nincs békés elvonulás, ezért kapcsolt a miniszterelnök uszító pániküzemmódba
Most még távoltartható a külvilág, a magyar valóság, de ez nagyon gyorsan megszűnik majd.
március 21., 15:11
- Vélemény
Ki vezette Európát? Trump, a beteg állat Putyin, vagy a magyar miniszterelnök?
A progresszív hadállások megszólalásaiból a tehetetlen düh árad, mert az a helyzet, ami.
március 4., 09:28
- Vélemény
Hogyan állhat fel a Trump–Putyin-alkuval földre vitt Európa?
Ha a globalizációként promózott amerikanizáció alternatívája a kicsinyes nacionalizmus lesz, újraélhetjük a második világháború borzalmait.
március 1., 14:12
- Vélemény
Pax Americana II. – Európa ki, Oroszország be
Az új tengely könnyen jelentheti Európa vesztét és akár a NATO szétesését is.
március 5., 13:22
- Mindeközben
Demcsák Zsuzsa egy mondattal beoltotta új frizurája miatt Nagy Zsolt Leót, aki csak pislogni tudott a beszóláson
tegnap, 20:20
- Címlapon
Továbbra sincs telitalálat az ötös lottón, de 14-en így is milliomosok lettek
A Luxornak ketten is örülhetnek.
8 perce
- Vélemény
Ujhelyi István: Mikor kiáltjuk hangosan végre: not in my name; az én nevemben ne?!
A Fidesz 2009-es EP választási programjában olvasható téziseit ma már hazaárulásnak és háborúpártiságnak nevezik.
március 7., 06:14
- Vélemény
Fodor Gábor: Az erőpolitika kora
Tévedés és kettős mérce ünnepelni a Trump–Vance-párost, amikor nagyhatalomként leckéztetik Zelenszkijt.
március 3., 14:55
- Vélemény
Tévedések végjátéka – a Pride jóemberkedés, vagy a jogegyenlőség kiterjesztése?
Barkóczi Balázs válasza Schiffer Andrásnak.
március 6., 09:27
- Vélemény
Schiffer András: Büszkeség és jobbítélet
Orbán nem putyinista, hanem egy fordított woke, aki keresztény-nemzeti „safe space”-ek alapításával igyekszik alátámasztani jóemberségét.
március 3., 07:28
- Vélemény
Nagy Feró belépett a kocsmába, és ott olyat talált, amire nem számított
Kikérték a véleményét, de nem sokra mentek vele. Szarka Károly írása.
március 7., 10:33