A Cinematrix olvasói a 2012-es képregényfilmek közül az utolsó Batmant és a Bosszúállókat várták a legjobban, az idei scifi- és fantasy-termésből pedig a Prometheusra és a Hobbitra pörögtek rá leginkább. A sztreccsruhás igazságosztók kalandjaival összességében mindenki elégedett volt (ráadásul Batman és Vasemberék is bejutottak az egymilliárd dollárd felett termelő filmek klubjába), az Alien és a Gyűrűk Ura előzményfilmjei azonban végletesen megosztották a kritikusokat. Íme 2012 legjobban várt hollywoodi blockbusterei az olvasók év eleji, előzetes ranglistája alapján, Index-kritikákkal kiegészítve.
1. A sötét lovag: Felemelkedés – 8,92 pont
Olvasóink januárban a Christopher Nolan-féle, zseniálisan újragondolt Batman-mítosz záródarabját várták a legjobban. Ami tökéletesen érthető: mindenki kíváncsi volt, mivel sikerül überelni Heath Ledger Jokerét és a Sötét lovag vadromantikáját, ráadásul a rendező tudatosan hergelte a rajongóit a trailerekben azzal, hogy a Denevérember meghal a befejező részben (lásd „A Sötét lovag legendája hihetetlen véget ér" reklámszöveget, vagy Gordon rendőrfőnök párbeszédét: „– Batmannek vissza kell térnie. – És mi van, ha már nem is él?").
A címszereplőn és az inasán kívül a denevéragyaló Bane-t, Macskanőt, Ra's al Ghul lányát és spoileresen Éjszárnyat is felvonultató filmet így magasztaltuk: „Ez a Batman már nem az a harisnyában háztetőkről ugráló ripacs, aki rikító színűre mázolt idiótákat képel föl, ha elgurult a pirulájuk és hisztérikusan röhögve azt ismételgetik, hogy elpusztítják Gothamet. Nolan újrateremtette a mítoszt, de nem egy gótikus Disneylandben, hanem itt és most, a háborúban álló Amerikában”. Index-ítélet: 8/10
2. Prometheus – 8,26
Fél éve mutatták be Ridley Scott elképesztő médiafelhajtással beharangozott, Alien nélküli Alien-előzményfilmjét, a lelkes és a felháborodott geekek pedig azóta is jókat vitatkoznak a film nyitva hagyott kérdésein. Miért lett nevetséges, sipkás manó és hülye óriáspolip a filmtörténet legfélelmetesebb, duplaállkapcsú űrszörnyéből és a kis arctámadókból? Miért hívták meg a Space Jockey-k az emberiséget egy biofegyver raktárába? Miért futottak az ormányosok épp az urnaterembe, ami tele volt a veszélyes, fekete trutyival? Mikor jön a folytatás?
Nekünk a Prometheus volt az idei év egyik legjobb filmélménye, így áradoztunk róla júniusban, a londoni premier után: „Ridley Scott nem Alien-horrort rendezett, inkább filozofikus sci-fit. Michael Fassbender zseniális android, Charlize Theron lelketlen középvezető". Index-ítélet: 8/10
3. A bosszúállók – 8,03 pont
Bejött a Marvelt felvásároló Disney üzletpolitikája: míg a DC képregénykiadót bekebelező Warner csak Batmanre koncentrált két Harry Potter-folytatás között, addig Vasember, Thor, Amerika kapitány és Hulk jogtulajdonosa idén közös filmbe terelte a korábbi évek összes képregényhősét, 1,51 milliárd dolláros rekordbevételt termelve (amit csak az Avatar és a Titanic előz meg a toplistán).
Szóviccmániás kritikusunk így fényezte a geek rendezőt Vidám vendetta Whedontól című írásában: „Mindenképpen a legjobb képregényfilmek között a helye. Joss Whedon keze nyoma teljesen nyilvánvaló, a geek-o-méter mutatója kiakad, ahogy kell. A film eleje talán kicsit hosszú, de aztán gyorsan felpörög, és az utolsó óra zúzása legfeljebb csak a poénok kedvéért döccen. Olyanoknak is bátran ajánlható, akiknek fogalmuk sincs arról, ki az a Fekete Özvegy, és hogy The Incredible Hulk (szabad fordításban: Az Elképesztő Böszme) miért bujkál a világ elől.” Index-ítélet: 7/10
4. A hobbit: Váratlan utazás – 8,08 pont
Peter Jackson is tudta, hogy párszáz oldalas meseregényt nem lehet trilógiává duzzasztani, ezért látványosan gyűrűk urásította a másodpercenként 48 képkockában pergő előzményfilmet, bónusznak pedig mellécsapta az őstrilógia függelékét is, így lett például főellenség az amúgy fél sorban lerendezett Azog nevű orkból. A sztorit mindenki ismeri: Zsákos Bilbó (Martin Freeman) Gandalffal (Ian McKellen) és tizenhárom törppel (Dwalin, Balin, Óin, Glóin, Ori, Dori, Nori, Fili, Kili, Bifur, Bofur, Bombur és Tölgypajzsos Thorin) elindul a nagy sárkányvadászatra, amihez a regénybéli hegedűk meg hárfák helyett most végre kardot, íjat és baltát visznek.
Kritikusunk szerint ezt a filmet valójában Tarr Béla rendezte: „Ötlettelen és vontatott, mint egy Barátok közt-maraton, ahol azok a legjobb jelenetek, amiket Középfölde turisztikai reklámfilmjéből emeltek át. A többi tényleg olyan, mintha World of Warcraft új küldetéslemezének trailerére rávágták volna a Disney egyik, csak DVD-n kiadott családi vígjátékát.” Index-ítélet: 5/10
5. Expendables 2 – 7,47 pont
Ha a kazettamásolós 80-as, 90-es évek akciósztárjai, Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Dolph Lundgren, Bruce Willis és Chuck Norris Jason Stathammel karöltve indulnak el fejbe verni Van Damme-ot, ott hétszentség, hogy minden geeknek könnybe lábad a szeme a gyönyörűségtől. És még az sem akkora probléma, ha Mickey Rourke már nincs a csapatban, Jet Li pedig egy látványos palacsintasütős bunyó után önként távozik a Feláldozhatók 2-ből.
Szeptemberben így lelkesedtünk az évszázad leszámolós jelenetéért: „A sok akciófilmes ikon igazából csak epizodistaként asszisztál a gigászi csatához: két lövöldözés között bekiabálnak egy-két poént, és közben terelik előre a főnököt a végső Stallone-Van Damme párbajhoz, amire legalább 25 éve vártak a rajongók”. Index-ítélet: 9/10
6. Men In Black 3 – 7,26 pont
10 évvel a Men in Black 2 után trilógiává bővült a napszemüveges idegenrendészek története, amit persze úgyis fordíthatnánk rosszmájúan, hogy a Sony pénzharácsoló főnökei az évek óta tartó remake- és folytatásgyártó lázban a Pókember mellé egy másik sikeres franchise-t is újramikróztak. A rendező ezúttal is a korábbi részeket jegyző Barry Sonnenfeld volt, aki a Halottnak a csók című sorozattal Emmy-díjat nyert, a Wild Wild Westért viszont Aranymálnát kapott.
Mivel Will Smith 20 éve ugyanúgy néz ki, bérelt helye volt a záródarabban, a ráncos Tommy Lee Jonest viszont egy béna időutazós csavarral lecserélték Josh Brolinra. A végeredményt a nézők és a kritikusok is jobbnak ítélték a Men In Black 2-nél, mi viszont nem láttuk.
7. John Carter – 6,06 pont
A Disney-fejesek év elején még azt hitték, összehozták az Avatar 2-t, és dollármilliárdok reményében küldték a 3D-mozikba a színes űrharcosok közé keveredő, bátor földlakó meséjét. A 250 (plusz marketing) millióból összegründolt szuperprodukció végül épp csak összekapart 282,7 millió dollárt, így az év egyik legnagyobb bukása lett.
A John Carter már Andy Vajna 30 évvel ezelőtti terveiben is egy műfaji katyvasz, a Star Wars és a Conan keveréke lett volna (csak a rendezőjelölt, John McTiernan nem vállalta be) így nem csoda, hogy márciusban így irtunk a filmről: „scifinek túl langyos, fantasynak túl egyszerű, kalandfilmnek meg túl unalmas, és ha a büdzsé java részét nem a látványba ölték volna, félóránál többet nemigen lehetne elviselni belőle.” Index-ítélet: 4/10
8. A holló – 5,92 pont
Nagyon vártuk ezt a filmet, mert mi is szétnéztünk a forgatásán, ahol az 1800-as évek Baltimore-jává fazonírozták át a macskaköves pesti belvárost, de sajnos csalódnunk kellett. A rendezőnek álló, veterán second unit director, James McTeigue ugyan tisztességes viktoriánus akciófilmet hozott össze, de az idillt azonnal szétzúzták azok az unalmas átkötések, ahol John Cusack inszomniás alkoholbetegként ordította a kamerába a Poe-életmű legelcsépeltebb verseit.
A film egyébként arról szól, hogy Poe nemcsak írogat a brutális sorozatgyilkosokról, hanem Emmet felügyelővel (Luke Evans) el is akarja kapni az egyiket, aki pont az ő rémtörténeteit (lásd: A kút és az inga) lemásolva mészárol. Index-ítélet: 5/10.
9. Hófehér és a vadász – 5,86 pont
2012 a szuperdögös Charlize Theron éve volt: nyáron nemcsak a Weyland társaság latexuniformisában domborított, de boszorkányúrnőként is meztelenre vetkőzött a napi szamártejes fürdő kedvéért. Az utóbbival nagyjából fel is soroltuk a Hófehér és a vadász pozitívumait, a grandiózus dark fantasy filmként beharangozott alkotás ugyanis csak az Alkonyat középkori verziója lett. Bár még így is jobb volt, mint a Julia Roberts-féle giccses Hófehérke.
Júniusban így fanyalogtunk: „Charlize Theron és a díszlet gyönyörű, a törpéknek van pár jó viccük, minden más felejthető a Hófehérke és a vadászban. Dark fantasynak túl vidám és érzelgős, A herceg menyasszonyához hasonló, kedves tündérmeseként viszont nem tud működni, mert nyomasztóan sok benne a vér, a sár meg a kibelezett kismadár”. Index-ítélet: 5/10
10. Skyfall – 5,84 pont
Sokan utálják Daniel Craig baltaarcú 007-esét, mások viszont épp azért bálványozzák, mert a bájgúnár Pierce Brosnan után végre visszahozta a Sean Connery-korszak nyers macsóságát. A producerek a Casino Royale-lal tökéletesen átmentették a XXI. századba a kicsit már anakroninisztikus, paródia-Bondot (szerintünk egyébként a Quantum csendje is szép tisztelgés volt a Bond-mítosz előtt). Az 50 éves jubileum miatt érthető, hogy mindenki tűkön ülve várta, milyen lesz az egyszemélyes hadsereges zsáner szülőatyjának új mozifilmje, és aki ismerte Ian Fleming regénybeli, lerobbant egészségi állapota miatt szanatóriumba küldött, morózus Bondját (lásd a Thunderball első felét), valószínűleg nem csalódott.
Sam Mendes és a forgatókönyvírók tökéletes arányérzékkel házasították össze az eredeti regényeket a Nolan-féle Batmannel és a Bond-filmek évtizedes hagyományaival. Az árva skót fiú, aki a csajozós angol nemes álcája mögött valójában egy kíméletlen bűnüldöző, sok rokonságot mutat Bruce Wayne-nel. Amit ráadásul tovább erősít, hogy a film végén Bond is az ősi családi kúriában számol le az inasa segítségével a nagy nemezissel, aki ex-MI6-ügynökként tényleg csak annyiban különbözik tőle, hogy rondább és a törvény túlsó oldalán áll. A vonatra markológéppel felugró, majd azonnal mandzsettagombot igazító és a huzatos másodosztályra panaszkodó Daniel Craig ráadásul elegánsabb és úriasabb, mint Moore és Brosnan együttvéve, aki mellé a készítők bámulatos könnyedséggel csempészték vissza Q-t, Moneypenny-t és a korai éra férfi M-jét. Nem csoda, hogy azt íruk a Skyfallról, „ez eddig a legjobb Bond-film” Index-ítélet: 8/10
11. A csodálatos Pókember – 5,2 pont
Mi szükség van egy sokmilliárd dollárt kaszáló Pókember-trilógia után egy rebootra? Természetesen az újabb dollármilliárdok miatt, és mert a Sonynak vissza kellett volna adnia a filmes jogokat a Marvelnek, ha nem hoz ki egy újabb filmet a hálószövő szuperhős 50 éves születésnapjára. A fanboyok örültek, mert végre nem a 27 évesen negyvennek kinéző, idegesítő Tobey Maguire ugrált kék-piros spandexben, hanem a 29 éves Andrew Garfield, aki ráadásul a Mary Jane helyére behozott Gwen Stacyt alakító Emma Stone-nal is összejött a forgatáson.
Lecserélték a főgonoszt is: a jó öreg Zöld manó-Oki doki-Venom szentháromság helyett a Gyík lett az őrült zsarnok, bár annak valószínűleg csak a magunkfajta B-filmes rajongók örültek, hogy ez az Übermensch-tudatú szörnydoktor minden földlakót agresszív gyíkharcossá akart átváltoztatni egy szobaméretű szupermasinával. „Az idén 50 éves Pókember jobbat érdemelt volna egy átlagos nyári szuperhősmozinál” - írtuk júliusban, és most is így gondoljuk. Index-ítélet: 5/10
12. A fekete ruhás nő – 4,86 pont
Nagyon vártuk év elején Daniel Radcliffe régivágású Hammer-horrorját, mert A fekete ruhás nő pont ugyanazt a kellemesen lassú, viktoriánus kísértetházas, ijesztgetős dark fantasy stílust folytatta, ami Alfonso Cuarón óta a Harry Potter-filmek kötelező kelléke volt. Csak most varázspálca helyett gyertyát és favágóbaltát nyomtak a főhős kezébe.
Bár A fekete ruhás nő legtöbb fordulata kiszámítható, Radcliffe pedig nagyon messze van még a legjobb férfi főszereplő Oscar-díjától, a film pazar díszlete és utánozhatatlan hangulata mégis lehengerelt bennünket az első perctől fogva: „Az angolna-lápi nyomozás pont olyan, mintha Harry Voldemort legyőzése után szellemvadász irodát nyitott volna, hogy a filmgyártás örök kedvencének számító, romos kísértetkastélyokban bóklászhasson. A fekete ruhás nő mesterien idézi fel az 1900-as évek gramofonos-szellemidézős hangulatát, amikor az emberek még ugyanúgy féltek az autómobiloktól, mint a médiumokon keresztül társalgó, hazajáró lelkektől.” Index-ítélet: 8/10
További filmek, amiket nem fikázott le idén az Index
Klikkeljen a sok-sok pozitív kritikára!
Pi élete: 10/10
A legszebb dolog: 10/10
Keleti nyugalom - Marigold hotel: 10/10
Némó nyomában 3D: 9/10
Argo-akció: 9/10
Aztán mindennek vége: 9/10
Looper: 8,5/10
Tétova félrelépők: 8/10
Hét pszichopata és a Si-cu: 8/10
Rontó Ralph: 8/10
Fehér pokol: 8/10
Kalózok - A kétballábas banda: 8/10
Suszter, baka, szabó, kém: 8/10