Március végére kész a négyes metró

2013.07.29. 15:04 Módosítva: 2013.07.29. 16:23
Hétfő reggel utazhattunk először a már majdnem teljesen elkészült négyes metrón, Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatójának társaságában. Mivel a megállókban nem szállhattunk le, a kocsik meg a 2-es vonalról megszokott Alstomok, csak Tarlós szavai tették izgalmassá az utazást. A választásokig megnyitják a négyes vonalat, az előző városvezetés pedig kész helyzet elé állította a mostanit, ebből több gond is származott. Fel kell újítani a hármas metrót, 2014 és 2020 közt valószínűleg bejön a csepeli HÉV az Astoriáig, de a négyes vonalat nem bővítik a közeljövőben.

„Óvatosabban, mint a spanyol mozdonyvezető”, nyitotta a reggelt Tarlós István egy könnyed fekete humorral, de mindenki megnyugodhatott: a négyes metrót nem emberek, hanem számítógépek fogják irányítani. Így a száguldást szerető spanyol masiniszta sem okozhatna kárt Budapest új metrójában, amin hétfő reggel utaztatták meg a sajtó munkatársait.

Kezdheti memorizálni

A 7,5 kilométer hosszú négyes metrónak összesen tíz állomása lesz, ezek a következők:

  1. Kelenföld vasútállomás
  2. Bikás park
  3. Újbuda-központ
  4. Móricz Zsigmond körtér
  5. Szent Gellért tér
  6. Fővám tér
  7. Kálvin tér
  8. Rákóczi tér
  9. II. János Pál pápa tér
  10. Keleti pályaudvar

nagy melegben igazi álomhelyszínnek tűnt a már majdnem teljesen kész négyes metró bejárásáról írni. A föld alatt több tíz méterrel nem kellett a hőségrekordoktól tartani, ráadásul klíma is volt a kocsikban. „Önök az elsők, akik a négyes metrón utazhatnak”, fordította komolyra a szót Tarlós, ettől máris különlegesnek éreztük az utazást, ami e nélkül szinte teljesen ugyanolyan lett volna, mint a kettes metrón való napi ingázás. Az Alstom kocsik belső kialakítása teljesen megegyezik a kettes vonalon közlekedőkével, a megállókban pedig, a Kálvin tér és a Keleti pályaudvar kivételével, nem szállhattunk ki.

Én vagyok a mozdonyvezető

A kocsikban most van vezetőfülke, de a négyes metrót a kezdetektől fogva nem emberek fogják irányítani, a metrón csak „vonatfelügyelő” lesz. A metrót teljes egészében egy automatikus rendszer fogja működtetni, ez fog gyorsítani, lassítani, és az ajtókat is ez kezeli majd. Az első év után pedig a vezetőfülkéket is kiszerelik a kocsikból, így elöl és hátul is lehet majd nézni az alagutat. Tarlós kiemelte, hogy Közép-Kelet Európában először Budapesten lesz ilyen metró.

A tervezett 15 szerelvényből tizenkettő már Budapesten van, a legújabb vagon még a teherautó utánfutóján állt a Kelenföldi Járműtelep udvarán. A szerelvények most éjszakánként róják a síneket, minden egyes kocsinak teljesítenie kell ugyanis egy ezer kilométeres próbaüzemet, csak ez után állhat forgalomba. Nappal pedig az alagutakon dolgoznak a metró építői, ahol tényleg már csak az utolsó simítások vannak hátra, itt-ott hiányoznak még az útbaigazító táblák, vagy nem működnek a mozgólépcsők, de a legtöbb építészeti elem már a helyén van.

Választások előtt lesz metró

Tarlós István olyat tett, amit politikus nem gyakran: konkrét ígéreteket tett, hogy mi mikor történik majd meg a beruházás során. A részleteket a keretesben olvashatják, a legfontosabb, hogy jövő március 31-én utazhatnak majd az első utasok az új metróval.

Tarlós többször felhozta, hogy milyen nehéz helyzetben vették át három évvel ezelőtt a város irányítását Demszkyéktől, és utalt a hosszas kálvária után végül magyar győzelemmel végződő Alstom-szerződés módosítására is.

Mikor mi?

Október 14: mind a 15 szerelvény megkapja a műszaki engedélyt.

Február 28: a mozgólépcsőket eddig engedélyeztetik.

Március 24: Keleti pályaudvar és a Baross tér területrendezése befejeződik.

Március 31: megnyílik a négyes metró!

Tarlós elmondta, hogy a metró 452 milliárd forintból épül, ebből 181 milliárdot ad az EU, 196-ot az állam és 75-öt a főváros.

A próbajáraton ott volt Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója is, de ő nem tartott sajtótájékoztatót. Egy elkapott beszélgetésből megtudhattuk, hogy az ő kedvenc megállója a Gellért tér alatti mozaikos állomás. Ennek a dizájnos kialakítása egyébként az adófizetőknek egy forintjába sem került, de Vitézy aggódott, hogy drága lesz a takarítás, meg „a fúgák is elszíneződhetnek”, de azért a „Gellért mozaikos kialakítása a legszebb”.

Óvatosan bírál

„Lényegében egy 1976-os nyomvonalról beszélünk”, mondta Tarlós, aki hozzátette, hogy a mostani beruházáshoz kapcsolódóan az első tervek 1992 körül készültek, tehát nagyjából két évtizedes beruházás fejeződik be jövő márciusban.

A főpolgármester szerint „nem biztos, hogy a preferencia-sorrend élén a mostani helyzetben a négyes metró megépítése állna”, de az sem biztos, hogy ha megépítenék, ugyanezen a nyomvonalon futna a vonal. Tarlós szerint ők három évvel ezelőtt egy kész helyzetet örököltek, már készen álltak a tervek, a finanszírozás és a jogi környezet kialakítása is előrehaladott állapotban volt. Tarlós óvatosan fogalmazva bírálta a négyes metró nagyon látványos belső megoldásait is.

Be kell szüntetni viszont a „múltról való beszélgetést”, mondta a főpolgármester, aki köszönetet mondott mindenkinek, aki valaha dolgozott a négyes metró megvalósításán.

Jövő

A főpolgármester beszélt a következő nagy tervekről is, a hármas metró felújítását nevezte a legsürgetőbb problémának. „2015-16 után nem lesz senki, aki felelősséget vállalna azért a vonalért”, ezért néhány éven belül részleges pályafelújításra és vagoncserére is szükség lesz. „Hogy ez hogyan alakul, az legyen a következő hónapok története”, mondta.

A 2014-20-as uniós tervezési időszakban Tarlós a csepeli és ráckevei HÉV-et szeretné elhozni az Astoriáig. A négyes metró bővítését ebben az időszakban nem tartja reálisnak, mert sem a tervek, sem a jogi vagy pénzügyi háttér nincs előkészítve, és sokkal sürgetőbb közlekedésszervezési feladatok is állnak a város előtt, ilyen például a hármas metró már említett felújítása. „Pedig a négyes vonal akkor lenne igazán gazdaságos, ha déli és északi irányban is tovább épülne.