Március végére kész a négyes metró
További Belföld cikkek
„Óvatosabban, mint a spanyol mozdonyvezető”, nyitotta a reggelt Tarlós István egy könnyed fekete humorral, de mindenki megnyugodhatott: a négyes metrót nem emberek, hanem számítógépek fogják irányítani. Így a száguldást szerető spanyol masiniszta sem okozhatna kárt Budapest új metrójában, amin hétfő reggel utaztatták meg a sajtó munkatársait.
Kezdheti memorizálni
A 7,5 kilométer hosszú négyes metrónak összesen tíz állomása lesz, ezek a következők:
- Kelenföld vasútállomás
- Bikás park
- Újbuda-központ
- Móricz Zsigmond körtér
- Szent Gellért tér
- Fővám tér
- Kálvin tér
- Rákóczi tér
- II. János Pál pápa tér
- Keleti pályaudvar
A nagy melegben igazi álomhelyszínnek tűnt a már majdnem teljesen kész négyes metró bejárásáról írni. A föld alatt több tíz méterrel nem kellett a hőségrekordoktól tartani, ráadásul klíma is volt a kocsikban. „Önök az elsők, akik a négyes metrón utazhatnak”, fordította komolyra a szót Tarlós, ettől máris különlegesnek éreztük az utazást, ami e nélkül szinte teljesen ugyanolyan lett volna, mint a kettes metrón való napi ingázás. Az Alstom kocsik belső kialakítása teljesen megegyezik a kettes vonalon közlekedőkével, a megállókban pedig, a Kálvin tér és a Keleti pályaudvar kivételével, nem szállhattunk ki.
Én vagyok a mozdonyvezető
A kocsikban most van vezetőfülke, de a négyes metrót a kezdetektől fogva nem emberek fogják irányítani, a metrón csak „vonatfelügyelő” lesz. A metrót teljes egészében egy automatikus rendszer fogja működtetni, ez fog gyorsítani, lassítani, és az ajtókat is ez kezeli majd. Az első év után pedig a vezetőfülkéket is kiszerelik a kocsikból, így elöl és hátul is lehet majd nézni az alagutat. Tarlós kiemelte, hogy Közép-Kelet Európában először Budapesten lesz ilyen metró.
A tervezett 15 szerelvényből tizenkettő már Budapesten van, a legújabb vagon még a teherautó utánfutóján állt a Kelenföldi Járműtelep udvarán. A szerelvények most éjszakánként róják a síneket, minden egyes kocsinak teljesítenie kell ugyanis egy ezer kilométeres próbaüzemet, csak ez után állhat forgalomba. Nappal pedig az alagutakon dolgoznak a metró építői, ahol tényleg már csak az utolsó simítások vannak hátra, itt-ott hiányoznak még az útbaigazító táblák, vagy nem működnek a mozgólépcsők, de a legtöbb építészeti elem már a helyén van.
Választások előtt lesz metró
Tarlós István olyat tett, amit politikus nem gyakran: konkrét ígéreteket tett, hogy mi mikor történik majd meg a beruházás során. A részleteket a keretesben olvashatják, a legfontosabb, hogy jövő március 31-én utazhatnak majd az első utasok az új metróval.
Tarlós többször felhozta, hogy milyen nehéz helyzetben vették át három évvel ezelőtt a város irányítását Demszkyéktől, és utalt a hosszas kálvária után végül magyar győzelemmel végződő Alstom-szerződés módosítására is.
Mikor mi?
Október 14: mind a 15 szerelvény megkapja a műszaki engedélyt.
Február 28: a mozgólépcsőket eddig engedélyeztetik.
Március 24: Keleti pályaudvar és a Baross tér területrendezése befejeződik.
Március 31: megnyílik a négyes metró!
A próbajáraton ott volt Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója is, de ő nem tartott sajtótájékoztatót. Egy elkapott beszélgetésből megtudhattuk, hogy az ő kedvenc megállója a Gellért tér alatti mozaikos állomás. Ennek a dizájnos kialakítása egyébként az adófizetőknek egy forintjába sem került, de Vitézy aggódott, hogy drága lesz a takarítás, meg „a fúgák is elszíneződhetnek”, de azért a „Gellért mozaikos kialakítása a legszebb”.
Óvatosan bírál
„Lényegében egy 1976-os nyomvonalról beszélünk”, mondta Tarlós, aki hozzátette, hogy a mostani beruházáshoz kapcsolódóan az első tervek 1992 körül készültek, tehát nagyjából két évtizedes beruházás fejeződik be jövő márciusban.
A főpolgármester szerint „nem biztos, hogy a preferencia-sorrend élén a mostani helyzetben a négyes metró megépítése állna”, de az sem biztos, hogy ha megépítenék, ugyanezen a nyomvonalon futna a vonal. Tarlós szerint ők három évvel ezelőtt egy kész helyzetet örököltek, már készen álltak a tervek, a finanszírozás és a jogi környezet kialakítása is előrehaladott állapotban volt. Tarlós óvatosan fogalmazva bírálta a négyes metró nagyon látványos belső megoldásait is.
Be kell szüntetni viszont a „múltról való beszélgetést”, mondta a főpolgármester, aki köszönetet mondott mindenkinek, aki valaha dolgozott a négyes metró megvalósításán.
Jövő
A főpolgármester beszélt a következő nagy tervekről is, a hármas metró felújítását nevezte a legsürgetőbb problémának. „2015-16 után nem lesz senki, aki felelősséget vállalna azért a vonalért”, ezért néhány éven belül részleges pályafelújításra és vagoncserére is szükség lesz. „Hogy ez hogyan alakul, az legyen a következő hónapok története”, mondta.
A 2014-20-as uniós tervezési időszakban Tarlós a csepeli és ráckevei HÉV-et szeretné elhozni az Astoriáig. A négyes metró bővítését ebben az időszakban nem tartja reálisnak, mert sem a tervek, sem a jogi vagy pénzügyi háttér nincs előkészítve, és sokkal sürgetőbb közlekedésszervezési feladatok is állnak a város előtt, ilyen például a hármas metró már említett felújítása. „Pedig a négyes vonal akkor lenne igazán gazdaságos, ha déli és északi irányban is tovább épülne.