4-es metró: Napi 47 milliót veszíthet a BKV

2008.01.11. 18:37
Napi 47 millió forint mínusz - ez lenne az egyenlege a BKV-nak, ha az alagútépítés megállna a Fővám térnél a Figyelő szerint. A késésbe csúszott állomásépítő ugyanis napi 3 millió forint kötbért fizetne a BKV-nak, a BKV viszont napi 50 millió forintos állásköltséget térítene az alagútfúró társaságnak. A két kivitelező társaság vezetője-tulajdonosa ráadásul ugyanaz, a francia Vinci Construction. Az Inforádió összefoglalója.

A DBR Metró Projektigazgatóságnál megerősítették az InfoRádiónak azt az információt, hogy a BKV rosszul járna, ha a Fővám téri megállóépítés csúszása miatt megállna a metróalagút fúrása.

Az előnytelenül megkötött metrószerződések szerint ugyanis a BKV-nak augusztustól napi 50 millió forint kötbért kellene fizetnie az alagútfúró Bamco konzorcium részére, ha a pajzsok a félkész metróállomás miatt várakozásra kényszerülnének, írja a Figyelő.

Az állomásépítő Hídépítő Rt - amelynek tulajdonosa azonos a Bamco többségi tulajdonosával - nyugodtan késhet, ők csak napi 3 millió forintos kötbérre kötelezettek.

A jelenlegi szerződések alapján egy Fővám téri leállás esetén - a tervek szerint augusztusban ér oda a fúrópajzs -, a francia Vinci-csoport egyik zsebéből ugyan fizetne napi 3 millió forintot az állomásépítés késése miatt, a másik zsebét viszont teletömné a BKV napi 50 millió forinttal a pajzsok állásköltségeként.

Szakértők szerint ebben a helyzetben a francia cégcsoport nyeregben van, a főváros és a BKV pedig futhat a pénze után.

Ki kell hagyni a Fővám teret

A Hídépítő Rt. néhány héttel ezelőtt jelentette be a főváros vezetésének, hogy technikai okok miatt egy évet késik a Fővám téri megálló építésével.

A cég képviselői azóta is hallgatnak, Demszky Gábor főpolgármester viszont többször kijelentette, hogy a késést nem fogadják el, hanem várhatóan szerződést bontanak.

A DBR Metró Projektigazgatóságtól származó információk szerint a Fővám téri gödröt idén nem mélyítik tovább, így augusztusban akadálytalanul áthaladhatnak alatta a fúrópajzsok, és elhárul az állásköltség kifizetésének a veszélye.

Az állomást pedig 2009-2010-ben fejezik be vagy a Hídépítővel, vagy pedig egy másik kivitelező társasággal. Ha az utóbbi megoldást választja a főváros, akkor nagy valószínűséggel tovább növekednek a metróépítés költségei.

Az InfoRádió megkereste Gulyás Lászlót, aki a szerződéskötések idején a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője volt, de ő nem emlékezett a pontos kötbérarányokra. Gulyás László egyébként január elején távozott a metrócégtől, 12 millió forintos végkielégítéssel.

Demszky Gábor először 1998-ban ígérte meg a 4-es metró befejezését, méghozzá 2003 júniusára. Az átadási időpont azóta négyszer változott, a legutóbbi dátum 2011 nyara. A metróépítés költsége az 1998-as 140 milliárd forintról 511 milliárd forintra nőttek mára.