Március végén megkapja a BKV a beígért 19 milliárd forintos állami támogatást, majd várhatóan júliusban átvállalja az állam a közlekedési cég 77 milliárd forintos adósságát, jelentette be Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatón.
A fővárosi önkormányzat már tavaly év vége óta lobbizik a kormánynál a BKV pénzügyi egyensúlyának rendezéséért. A közlekedési cég 30 milliárd forintos hiánnyal küzd idén, ráadásul 77 millird forintos adósságállománya is van, aminek csak a kamat- és törlesztési terhei évi 4-5 milliárd forintra rúgnak.
A hiány ellensúlyozására a főváros összeállított egy 30 milliárd forintos, menü jellegű javaslatcsomagot, amelyből a kormány válogathat, melyik elemet szeretné, melyiket nem.
A koncepció lényege, hogy a BKV jelenlegi elfogadott állami költségvetési támogatásán felül a főváros kap még 19 milliárd forintot. Emellett Budapest szeretné az adótörvények módosítását úgy, hogy az áfakulcs a tömegközlekedés esetében - az uniós gyakorlathoz hasonlóan - kedvezményes legyen, azaz a javaslat szerint 25-ről 5 százalékra csökkenjen.
A diák- és nyugdíjasbérletek fogyasztói állami árkiegészítésénél is van több olyan kedvezmény, amit jelenleg senki nem fizet ki a BKV-nak, ezt is szeretnék rendezni. Az áfakulcs csökkentése és a kedvezmények rendezése összesen 15 milliárd kiesést jelentene az állami büdzsének 2011-ben. Mindezek mellett szó volt arról is, hogy az állam átvállalja a BKV 77 milliárd forintos adósságát is, amely most úgy tűnik, szintén realizálódik.
A csomagért cserébe az állam 50 százalékos tulajdonrészt kapna a nemrég felállt Budapesti Közlekedési Központ Zrt-ben. A cég így regionális hatáskört kapna, vezérigazgatóját mindenkor a főváros, az igazgatóság elnökét pedig az állam adná. Egyelőre azonban a kormány nem kapkod a BKK után, Tarlós István szerint ez a kérdés 2012-ben kerülhet sorra.