Jelzőlámpa-forradalom Budapesten
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A fővárosi közlekedésilámpa-rendszer jelentős átalakítására készül a Budapesti Közlekedési Központ, mint azt lapunknak megfogalmazták, "Tarlós István főpolgármester iránymutatása alapján". Július 30-áig hat, októberig további 14, majd még három nagy forgalmú útvonalon áthangolják a lámpákat, 17 csomópontban pedig egyszerűen kikapcsolják. A cél a zöldhullámok javítása és a tömegközlekedők, kerékpárosok, gyalogosok előnyben részesítése.
Tarlós István a napokban jelentette ki, hogy a főváros felülvizsgálja a közlekedési lámpák rendszerét. Túl sok a lámpa, és sok helyen nincsenek összehangolva. A felülvizsgálat részben megtörtént, ennek során kiválasztottak 23 forgalmas útvonalat, ahol áthangolják, valamint 17 csomópontot, ahol kikapcsolhatják a lámpákat.
A Budapesti Közlekedési Központtól megtudtuk, a főváros útjain levő, összesen ezer jelzőlámpás csomópontból 2011-ben százban ellenőrzik a programokat, és 23 útszakaszon hangolják át, illetve össze a rendszert.
Az áthangolandó útvonalak
1. III. Bécsi út (Laborc u.-Pomázi út között)2. V. Belgrád rakpart (Havas u.- Március 15. tér között)
3. V. Irányi utca (Belgrád rkp.- Károlyi M. u. között)
4. IX. Közraktár utca (Csarnok tér- Boráros tér között)
5. IX. Soroksári út (Boráros tér-Határ út között)
6. XV, Pozsony u. (Károlyi S. út-Régi Fóti út között)
7. II. Hűvösvölgyi út (Kelemen L. u.- Völgy u. között)
8. II. Csatárka út (Törökvész út- Pitypang u. között)
9. IV. Megyeri út (Szondi u.-Íves u. között)
10. IV. Váci út (Bagária u.- Óceánárok u. között)
11. XI. Fehérvári út (Október 23. u.- Etele út között)
12. II. Budakeszi út (Szilágyi E. fasor-Budakeszi út 48. között)
13. XI. Tétényi út (Bartók B. út-Andor utca között)
14. XIV. Vezér utca (Mogyoródi út- Szugló u. között)
15. XIV. Csömöri út (Cinkotai út- Rákospatak u. között)
16. XIV. Fogarasi út (Vezér u.- Gadányi u. között)
17. XVI. Rákosi út (János u.-József u. között)
18. XX.-XXIII. Helsinki út-Grassalkovich út (Határ út-Soroksár, Hősök tere között)
19. II. Hidegkúti út (Kossuth Lajos utca-Máriaremetei út között)
20. XI. kerület Bartók Béla (Etele tér- Gellért tér között)
21. Nagykörút (Széll Kálmán tér- Móricz Zs. krt.-Bocskai út között)
22. XXI. Csepel, Szent Imre tér-Pesterzsébet, Tátra tér
23. VIII. Baross utca (Királyhágó tér-Kálvin tér)
A kivitelezés első ütemét (a listán az 1-6. útszakasz) 2011. július 30-án fejezik be, a második ütem pedig (a listán a 7-20.. útszakasz) 2011. október 30-ig zárul le. A harmadik ütemben (21-23. útszakasz) a tömegközlekedés, a villamosok és autóbuszok előnyben részesítése végett hangolják át a lámpákat. A becsült költség (tervezés és kivitelezés) 34 millió forint.
Az autósok leginkább a nagykörúti áthangolást érzik meg. Vitézy Dávid, a BKK igazgatója nemrég lapunknak adott interjújában arról beszélt, 90 másodperc helyett 60 másodperces lámpaciklust vezetnek be végig a Nagykörúton. Ennek lényege, hogy a Petőfi hídnál és a Blaha Lujza térnél a 6-os villamosnak ne kelljen tétlenül várakoznia 30 másodpercet, miután az utasok fel- és leszálltak.
Hozzátette: ez valóban nem autósbarát intézkedés, de valójában nem csökken a közúti kapacitás. Eddig egy Combino állt feleslegesen fél perceket a lámpánál, rajta 200-300 emberrel, most abban a 20-30 autóban 20-30-40 ember lesz kénytelen várni, nyilatkozta.
A BKK - a főpolgármesterrel egyeztetve - kiválasztott további 17 csomópontot, ahol megvizsgálják, megszüntessék-e a jelzőlámpás irányítás. (A csomópontok listáját lásd másik keretes anyagunkban.) A kikapcsolást egyeztetés, részletes beavatkozási terv és "sárga villogó próbaüzem" előzi meg.
A BKK szerint a forgalomszabályozást és a forgalomirányítást összetett közlekedés- és várospolitikai szempontok alapján kell kezelni. Az összehangolásoknak (zöldhullámoknak) nemcsak az autósok, hanem a tömegközlekedést használók és a gyalogosok érdekeit is figyelembe kell venniük.
A közlekedési központ szerint erősödő szakmai és várospolitikai igény van a közösségi, a kerékpáros-, valamint a gyalogosközlekedés komfortjának növelésére, és ez bizonyos esetekben a gépkocsiforgalom folyamatos haladásának rovására valósítható csak meg.
Komoly üzemeltetési problémát jelent jelenleg, hogy az 1001 fővárosi jelzőlámpa közül csak 671 áll a számítógépes forgalomirányító központok valamelyikének felügyelete alatt, és mindössze 479 működik forgalomfüggő programválasztó logika alapján. A fővárosi forgalomirányító központ szoftverét tíz éve nem frissítették.
A BKK szerint az elmúlt évtizedben a főváros elhanyagolta az egyébként is kapacitáshiánnyal és állandó forgalmi dugókkal terhelt úthálózat forgalomtechnikai fejlesztését. Ezért uniós projektjavaslatot nyújtottak be a forgalomirányító központ megújítására és a központtól függetlenül működő jelzőlámpák bevonására.
A várhatóan elsötétülő csomópontok
1. IX. Üllői út-Erkel u.2. IV. Kiss Ernő u. tűzoltóság (alcsomópont)
3. V. Apáczai Cs. J. u.-Szende u.
4. V. Apáczai Cs. J. u.- Vigadó u.
5. V. Apáczai Cs. J. u.-Türr I. u.
6. V. Irányi u.-Veres Pálné u.
7. IX. Ráday u.-Kinizsi u.
8. IX. Lónyai u.-Kinizsi u.
9. XIII. Victor Hugo u.-Pannónia u.
10. XIII. Victor Hugo u.-Hegedűs Gyula u.
11. XIII. Csanády u.-Pannónia u.
12. XIII. Csanády u.-Hegedűs Gyula u.
13. XIII. Katona József u.-Pannónia u.
14. IX. Gyáli út-Metro áruház
15. XI. Savoya park-déli határoló út
16. XVIII. Üllői út 280. (részcsomópont)
17. III. Bécsi út-Lestyán u.
A jelzőlámpás csomópontok működésének, forgalmi rendjének rendszeres felülvizsgálata jogszabályi kötelezettsége a közútkezelőnek. 2010-ben 24 csomópontot vizsgáltak meg. A felülvizsgálatra javasolt csomópontok címlistájának összeállításánál széles körű adatgyűjtést végeznek a BKV járművezetői, a taxisok, a rendőrség és a kerületi önkormányzatok szakemberei között.