Buszokat bérelne a BKV

2012.11.05. 16:06

Kiszervezni a buszközlekedést vagy buszokat bérelni? - ez a vita tárgya a BKV és a BKK vezetése között, ami most már megosztja a főváros politikai vezetését is. A BKK egy-nullra vezet, hiszen a főpolgármesteri fenntartások ellenére aláírták a múlt héten azt az alvállalkozói szerződést, amely alapján a VT Transman 150 új Mercedes buszt üzemeltet jövő tavasztól Budapesten. A BKV egy tanulmányra alapozva most piackutatást végez, tudnának-e az alvállalkozónál is olcsóbban új buszt bérelni. A titkos favorit az ukrán LAZ lehet.

Még mindig nem dőlt el, milyen buszok határozzák meg a jövőben Budapest városképét. Az már biztos, hogy a székesfehérvári VT Transman üzemeltetésében 150 új Mercedes Citaro kigördül jövőre a pesti aszfaltra. De ha beválik a BKV által újabban szorgalmazott buszbérlési elképzelés, akkor ukrán LAZ-ok, magyar Citadell-ek, vagy akár győri Volvók nyüzsöghetnek a forgalomban.

A döntő az lesz, hogy melyik verzió lesz olcsóbb a fővárosnak. Mint arról beszámoltunk, a VT Transman a csuklós buszokat 797 Ft/kilométer, a szóló buszokat 663 Ft/kilométer áron kínálta. A buszok üzemeltetése most 660 és 600 forintba kerül a BKV-nak, ebben viszont nincs amortizáció, nincs klímaüzemeltetés, és az alkatrészek is nagyságrendekkel olcsóbbak, mint a korszerű nyugati márkák esetében.

Egy BKV-s belső anyag szerint a legköltségtakarékosabb megoldás a tartós bérlet lenne. (A tanulmány összehasonlító táblázata innen letölthető.) Eszerint az éves bérleti díj olcsóbb lenne a jelenlegi, használt buszokkal végzett alvállalkozói éves díjnál, olcsóbb lenne az új busztender ennél magasabb árainál, és természetesen a saját buszvásárlásnál is.

Várszegi Gyula, a BKV igazgatóságának elnöke, aki a magas költségek miatt a kiszervezés ellen foglalt többször is állást, lapunknak elmondta, hogy ismeri a tanulmányt, ami nem számít hivatalosnak, mert nem kontrollált adatokkal dolgozik, bár a számai valószínűleg jók lehetnek. Az anyag számai alapján piackutatást végeznek, 14-16 buszgyártó vagy -forgalmazó cégtől kértek be ajánlatot a bérleti díjra. Ha az ajánlatok visszaigazolják a számításokat, akkor a BKV tendert írhat ki 50 vagy akár 500 busz bérletére.

alfa-vt-transman-71-es busz KLN-098-wikipedia.hu
Fotó: csepel.info

A megkeresett cégek között van a magyar Kravtex és az Ikarus, vagy az ukrán LAZ. Információink szerint az utóbbi cég erőteljesen lobbizik olcsón bérbe vehető buszaival a BKV-nál, egy tesztpéldány jelenleg is az egyik telephelyen áll. Az idén tavasztól működő új buszüzemeltetési modell szerint a BKV járatait több ütemben versenyezteti meg a BKK. A versenyben elvileg a BKV-nak is részt kellene vennie, csakhogy hitel és forrás hiányában azt az alapfeltételt sem nagyon tudja teljesíteni, hogy új busszal szálljon be a harcba. Ezen segíthetne a bérléses koncepció, mert így új busszal és alacsony szolgáltatási díjjal indulhatna a cég a versenyben, persze csak ha a számítások beigazolódnak.

A BKK-nál attól tartanak, hogy az olcsó bérelt busz gyenge minőséggel jár együtt. Emellett a buszbérléses verzió megtartaná a magánüzemeltető sofőreinél drágábban dolgozó buszsofőröket, és a BKV központi irányítási vízfejét is. A BKK ezért folytatni akarja az alvállalkozói tendereket a következő pályázattal, ami 30-45 darab új midibusz üzemeltetéséről szól. Ez a tender jelenleg bírálati szakaszban van, a szolgáltatás irán 5-6 cég érdeklődik.

A napokban többször szóba jött a győri Rába állami feltőkésítése és a cég buszgyártásának elindítása egy jó buszliszensz megvásárlásával. Egyes információk szerint a Rába a Volvóval kötnek együttműködési megállapodást. A gyártás mintegy 2-3 év múlva indulna be. A BKK-nál számítanak erre a lehetőségre is, mert egy erős márkanév alatt futó, hazai gyártású busz csak erősítheti a versenyt. A Rábának ugyanakkor olyan minőségű buszt kell gyártania, ami külföldön is versenyképes, mert a hazai piac nem képes eltartani egy buszgyárat.

A bérlés és a kiszervezés mellett használt buszok vásárlásával is megpróbálja feljavítani elöregedett flottáját a BKV. Mostanában állt forgalomba 30 használt Mercedes busz, és hamarosan újabb 30 darab használt busz megvásárlására írnak ki pályázatot. A vásárlásnál alapelv, hogy a busztípus olyan legyen, ami már fut Budapesten, azaz Van Hool, Mercedes Citaro, vagy Volvo.

Akár így, akár úgy, a buszok cseréje mindenképpen sürgető, a BKK szerint a Budapest teljes utasszállításának 40 százalékát adó autóbusz-ágazat műszaki állapota jövőre az összeomlás határára, vagy azon is túlra kerül, és tömegesen üzemképtelen buszok formájában jelenik meg.

Frissítés: Záradékkal írták alá a busztender-szerződést

A cikk megjelenése után kaptuk az információt, hogy a BKV vezetése azzal a záradékkal írta alá a 150 busz 8 évig tartó üzemeltetéséről szóló szerződést, hogy minden felelősség a BKK-t terheli, és a forrást is a BKK-nak kell a szerződésre előteremteni. A BKV jövő évi finanszírozási szükségletéből ugyanis még 70 milliárd forint hiányzik, az új buszok üzemeltetése pedig a becslések szerint 1-3 milliárd forint többletköltséget okoz majd a BKV-nak.