További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A 3-as metró egyik karbantartójának drámai levele után újabb levél ecseteli a metróvonal katasztrofális állapotát. Ezúttal egy ott dolgozó műegyetemi diák számolt be tapasztalatairól a lapunknak elküldött levelében. A Metróért Egyesület szerint a levél minden szava igaz.
"A Budapesti Műszaki Egyetem diákja vagyok és nemrégiben szakmai gyakorlat keretében volt szerencsém a metró területén huzamosabb ideig dolgozni, így betekintést nyertem a 3-as metró állapotába és a karbantartók munkájába. Ezzel kapcsolatban szeretném megosztani személyes tapasztalatomat:
Egyetemünk tanulmánya fél évvel ezelőtt még arra figyelmeztetett, hogy a pályával nagyon rövid időn belül bajok lesznek, eltörhetnek a sínek. A jóslat beigazolódott, amikor két hete olyan repedést találtak a Klinikák állomás és a Nagyvárad tér között, hogy egy napig csak lépésben haladhattak a vonatok. A BKV/BKK-nál aggódnak, mert ezt a törést semmi nem jelezte előre. Minden éjjel ultrahanggal vizsgálják a pálya egy-egy szakaszát. Így mindeddig előre tudták jelezni a repedésekre utaló jeleket.
Ez a módszer azonban a jelek szerint most csődöt mondott. Az éjszakai ellenőrzésekkel havonta kerül újra sorra ugyanaz a pályaszakasz. A két héttel ezelőtti vizsgálatokból arra lehet következtetni, hogy a pálya romlása felgyorsult. Amíg csak keresztirányban törik a sín, addig nagy baj nincs, a vonat legfeljebb döccen egyet. Ha azonban letörik a sín oldala, fennáll a lehetősége, hogy a jármű kisiklik.
Most új vizsgálati módszereket keres a BKK, hogy addig is kiszűrhessék a rejtett hibákat, amíg nem tudnak új síneket vásárolni. A Határ úttól az Árpád hídig 35 kilométernyi sínt azonnal ki kellene cserélni. Jelenleg olyan terveken gondolkoznak, hogy a MÁV pályarekonstrukciói során kicserélésre kerülő használt, de még jó állapotú sínszálakkal pótolnák az azonnal cserére szoruló szakaszokat. Sajnos ez sem jelent végleges megoldást, sőt a MÁV vonalain is átlag 25-30 évesek a sínszálak. De ha történetesen találnak is használható sínszálakat az alagút amúgy is rossz és elöregedett szigetelése miatt a beszivárgó talajvíz már sok helyen elkorrodálta a sínt rögzítő vasbeton pályalemezeket.
A vonalon dolgozók elmondták, hogy a rossz állapotú pálya a szerelvények forgóvázát is tönkreteszi. Egyre sűrűbben találnak rajtuk repedéseket, még a teljesen újakon is előfordulnak. Ezt a problémát tetézi hogy a szerelvények már jócskán túlfutották élettartalmukat. A döntéshozók ezekkel mind tisztában vannak, de nem tudják elfogadni, nem véletlen, hogy több millióért újabb és újabb szakértői vizsgálatokat rendelnek meg más-más cégektől, akik természetesen ugyanazokat a vizsgálati eredményeket produkálják, mint amelyek már eddig is napvilágra kerültek. Jelen állás szerint a döntéshozók nem képesek bele törődni és elfogadni a jelen helyzetet, amellyel az utazók testi épségét is kockáztatják.
Az kétségtelen, hogy a felújítás jelen költségek szerint 100 milliárdba is bele kerülhet, és az amúgy is öreg, és elégtelen buszpark nem lenne képes pótolni a teljes vonalat, ugyanakkor egy katasztrófa beláthatatlan következményekkel is járhat. Egy hirtelen bekövetkező katasztrófa, akár a teljes várost is közlekedési káoszba sodorhatja. A balesetek utáni vizsgálat ugyanis napokig is eltarthat, amelyre a közlekedési vállalat egyáltalán nincs felkészülve!" - írta a Műegyetem hallgatója.
Megmutattuk a levelet a Metróért Egyesület szakemberének is, aki szerint az érintett levél szakmai megállapitásai korrektek, a valóságot helyesen interpretálják. Az elmaradt sín csiszolások, sín cserék miatt jelentős mennyiségben fordulnak vagy fordulhatnak elő a 3-as vonalon úgynevezett headchecking hibák. Ezeknek előzményeit nem minden esetben lehet akár szabad szemmel, akár ultrahanggal kimutatni. Ennek az oka a sín belsejében keletkező hajszálrepedések, melynek összeadódása, növekedése nem minden esetben modellezhető. A folyamat gyorsulásához nagy mértékben hozzájárulhat a víz illetve az olaj.
Ez mindkettő sajnos túlzott mértékben jelen van az észak-déli vonalon. A víz a rossz alagut szigetelések miatt, az olaj pedig a rossz állapotú motorkocsikból folyik. Sajnos az alapétménnyel kapcsolatos megállapításai a levélírónak szinten valós. Egyesületünk szerint belátható időn belül bekövetkezhet egy olyan hajnal, amikor a pályamester a vonal valamelyik szakaszán nem engedélyezi a vonatforgalom beindítását. Sűrgős beavatkozást tartunk szükségesnek, mondta Bíró Endre, az egyesület vezetője.
Megkerestük a BKK-t, ahol elmondták, hogy az utrahangos vizsgálatot megfelelőnek tartják, de úgy tűnik, nem elég havonta elvégezni, hanem gyakrabban kell. Jövő évre 400 millió forintból kicserélik a 3-as metró sínjeit 35 kilométer hosszúságban, addig a MÁV-tól vásárolnak használt síneket. A BKV szakembereinek becslése szerint a síncserével a 3-as metró kibírja a várhatóan 2014-15-ben kezdődő teljes rekonstrukcióig, az alépítményekhez addig úgy sem lehetne hozzányúlni. A 100 milliárdos rekonstrukciót uniós támogatásból tervezik végrehajtani.
Lapunk legutóbb arról számolt be, hogy egy vizsgálat szerint az orosz metrókocsik 34-féle rosszul teljesítő alkatrésze közül 11 okozhat több áldozatot követelő, halálos kimenetelű katasztrófát, 15 kritikus állapotú pedig legfeljebb egy halálos áldozatot követelő halálos kimenetelű balesetet.