Elkészült a római-parti mobilgát terve
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Elkészült a szakértői javaslat a római-parti árvízvédelmi mű kiépítésére. A mérnök szerint a part menti feltöltésen és a Duna-parti ingatlanok telekhatárán kell vezetni a 2,7 km hosszú alumínium betétpallós mobilfal-rendszert. A mobilgát magassága az elsőrendű gátaknak előírt 9,84 méter helyett csak 9,5-9,7 méter lesz.
A jövő héten a fővárosi közgyűlés elé kerülő előterjesztés 3 szakaszra bontja a körülbelül 3 kilométer hosszú partszakaszt: az első szakasz a Pünkösdfürdő utca és az Őrtorony utca között húzódik 1330 méter hosszan, a második az Őrtorony utca és a Rozgonyi Piroska utca között 800 méteren, míg a harmadik, legdélibb rész pedig a Rozgonyi Piroska utca és a Nánási köz (580 m) között található.
A szakértő (Erbo-Plan Mérnöki Szolgáltató Kft.) a legészakibb szakaszon a korábbi tervek szerint feltöltendő és 1:5- lejtésű rézsűvel ellátott partra 1,3 km hosszon alumínium betétpallós mobilfal-rendszert javasol. A rézsű a javaslat szerint plázsként működik majd.
A szakértő megvizsgálta azt is, hogy egy vasbeton-szerkezet kiépítése milyen költségekkel járna, ám úgy döntött, hogy bár az alumínium mobilfal kiépítése drágább, de az üzemeltetése olcsóbb. Ráadásul a vasbetonelemes megoldás nem kiforrott technológia.
A középső szakaszon a parti telekhatárokhoz illeszkedő nyomvonalon (a telkek és a nagy átmérőjű - 1200 mm-es - víznyomócső között) halad majd az alumínium mobilgát. Ahol nincs meg az előírt védőtávolság a vízvezeték és a gát között, ott a vezetéket kiváltják.
A harmadik, legdélibb szakaszon csak a Kadosa utcáig ajánlja vezetni a mobilgátat a tervező, ahol az bekanyarodna a Nánási út felé, és ott becsatlakozna az ott húzódó főgátba. A kimaradó 170 méternyi partszakasz a tervező szerint elvan árvízvédelem nélkül is, mert csak egyetlen ingatlan bevédését szolgálná, és kihagyásával több mint százmillió forintot lehet spórolni. (Az ingatlan egyébként 830 centiméteres vízállásig védett, az ennél a magasságnál nagyobb árvíz ritka a szakértő szerint.)
A mobilgát 2,2 méter magas lesz, ahol kell, 730-750 méter magas feltöltésre építve. Ez a Vigadó téri alapvízmércén számolva összesen 9,54 méter magasságú védelmet biztosít. Ez a magasság nem elég ahhoz, hogy a mobilgát elsőrendű árvízvédelmi vonal legyen, mert ahhoz 8,54 méter + 1,3 méter biztonsági szint, azaz összesen 9,84 méter magasságúnak kellene lennie.
Ezért partvonaltól száz méternyire beljebb húzódó, egyébként rozoga állapotban levő Nánási úti-Királyok útjai főgát maradna az elsőrendű árvízvédelmi fővonal.
Mint arról korábban beszámoltunk, a többi közt ezt kifogásolja a Rómaifürdő Telepegyesület, mondván, a nem teljes védelmet nyújtó parti mobilgátra több milliárd forintot költ a főváros (bevédve az árterületre épült mintegy 70 ingatlant), ahelyett hogy a több ezer lakost védő fővédvonalat javítaná meg rendesen.
Mások pedig azt kifogásolják, hogy az egyes szakaszokon tervezett magas feltöltés tönkreteszi Európa egyik legszebb fövenyes folyópartját.