Körmére éghet Tarlósnak a 3-as metró
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Legalább egy hónapot csúszik a 3-as metró felújításának a tervezése, mert a BKK leállította az erre kiírt pályázatot. A tenderre három cég jelentkezett, a Főmterv, a francia Systra és az M3 Unió Konzorcium, de ebből csak a Főmterv tett érvényes ajánlatot, viszont borzasztó drágát. A metrókocsi-beszerzés is áll, pedig „néhány éven belül akár emberéletekről lehet szó”.
Információink szerint a BKK-t annyira meglepte, hogy a cég 1,3 milliárd forintot kér a tervezésért, hogy ezért leállították a tendert. A pályázatot hamarosan újra kiírják, de ezúttal gyorsított, tárgyalásos eljárással bonyolítják. Úgy tudjuk, a második körre csak a kisebb formai hibát vétő Systrát és a Főmtervet hívják meg.
A BKK-nak 616 millió forintos kerete van a tervezésre, és arra számítanak értesüléseink szerint, hogy a tárgyalásos eljáráson esni fog az 1,3 milliárd forintos ár.
A 3-as vonalra szánt metrókocsik beszerzése még a tervezésnél is nehezebb ügy. Bár Tarlós István január végén bejelentette, hogy a kormány a következő ülésén dönt arról, hogy melyik forgatókönyvet választják a metrókocsik lecserélésére, a kormány végül napirendre sem vette a témát.
Forrásaink szerint azért megy nehezen a döntés, mert nincs fedezet az üzletre. Így a metrókocsi tendert sem lehet kiírni egyelőre. Ráadásul még az sem dőlt el, hogy új kocsikat vegyen a BKV, vagy az orosz kocsikat újítsák fel.
A főváros tervei szerint a kocsicserére összesen százmilliárdot szánnak, de dönteni kell: kilencvenmilliárdért új szerelvényeket szerezzenek be szintén EU-forrásból, vagy a régi kocsikat újítsák fel hatvanmilliárdos hitelből.
A főpolgármester korábbi nyilatkozata szerint százmilliárdból a Kőbánya-Kispest és Újpest városközpont között közlekedő metróvonalat teljesen fel lehetne újítani, beleértve az alagutat, a sínpályát, a berendezéseket és a megállókat. Sőt, ebből az összegből a szakaszt meg lehetne hosszabbítani Káposztásmegyerig.
Tarlós január végén azt is nyilatkozta, hogy rendszeresen egyeztet a kormánnyal és Orbán Viktorral a 3-as metró ügyében. A főpolgármester már többször nyilatkozott arról, hogy a 3-as metró vonalát és az ott futó szerelvényeket már régen fel kellett volna újítani, mert „néhány éven belül akár emberéletekről lehet szó”.
BKK: a nyílt pályázatot lezárták, de nem állt le az előkészítés
A BKK közleményt adott ki a cikkel kapcsolatban, amelyben leírják, hogy nem állt le a metró felújításának az előkészítése: a tervezésre kiírt pályázatot ugyan eredménytelenül lezárták, de ezzel egyidőben arról is döntöttek, hogy tárgyalásos eljárás lefolytatását kezdeményezik tenderen induló alkalmas cégekkel.