Elakadt a 3-as metró tervezési tendere
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A 3-as metró felújításának pozitív híreitől ott búcsúztunk el, amikor a Fővárosi Közgyűlés további 1,2 milliárd forintot szavazott meg a 635 milliós uniós forrás mellé a terveztetésre. A tervezésre kiírt pályázaton ugyanis kiderült, hogy az indulók drágábban vállalták a munkát, mint azt a főváros és a BKK várta. Az összeg végül előállt, a pályázatot tárgyalásos úton lezárták, a BKK július 2-án meghozta a döntést: a Főmterv végzi el a tervezést 1,835 milliárd forintért. A másik induló, a (francia) Systra – MHV-Cosinus ennél drágább ajánlatot tett.
Mi köze ehhez a Miniszterelnökségnek?
Mivel a terveztetés részben uniós forrásból lesz finanszírozva, az eljárás Miniszterelnökség Közbeszerzés Felügyeleti Főosztálya (ME KFF) általi minőségbiztosítása szükséges. Ez a minőségbiztosítás jogszabály alapján kötelező, az uniós források szabályszerű felhasználása miatt.
Az eredményt azonban nem hirdethették ki, a Miniszterelnökség Közbeszerzés Felügyeleti Főosztálya közbeszólt, és hiánypótlással többek között olyan papírokat követelt, mint a Systra franciaországi adóhatósága által kiállított közhiteles „nullás” adóigazolás. Azaz hogy a vesztes csoport francia tagja nem tartozik otthon az adóhatóságnak. Az adatnak az eljárás során valóban meg kell lennie, de az, hogy az eljárás lezárta után a vesztes cégtől követelik, az egyes vélemények szerint enyhén szólva túlzó bürokratizmus.
Megkérdeztük a BKK-t, ahol elmondták, hogy a hiánypótlások teljesítését követően a Miniszterelnökség a lefolytatott közbeszerzési eljárás szabályosságáról tanúsítványt állít ki, ennek birtokában köthető meg a nyertes tervezővel a vállalkozási szerződés. Erre várhatóan augusztus elején kerül sor, a tervezés ezt követően indulhat meg.
Tehát a tervezés legalább egy hónapot csúszik. Úgy, hogy közben minden szereplő – az aktuálisan bekövetkező metrófüstölésnél – buzgón bizonygatja, hogy teljes mellszélességgel támogatja a felújítást. A rekonstrukció egyébként leghamarabb a tervezés befejezése után, 2015 második felében kezdődhet meg.
Kerestük a Miniszterelnökséget is az ügyben, de nem kaptunk választ.
Frissítés:
Nem sokkal a cikk élesítése után megjött a válasz, ami szerint a kormány elkötelezett a 3-as metró felújítása mellett, ezért döntött arról, hogy a beruházáshoz bankgaranciát biztosít a főváros részére. A részletekről már a szerdai kormányülésen tárgyal a kabinet. A megoldás csak a hatályos eljárásrendi szabályok betartásával található meg.
A fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkárságon hozzátették: július 15-én javaslatot tettek a BKK-nak, hogy válasszanak: kérjenek a franciáktól hiánypótlást, vagy ha nem tartják szükségesnek azt, hirdessenek eredményt, mindkét lépést elfogadják. A BKK maga döntött a hiánypótlás kérése mellett.