Tarlós-infó: az Európai Bizottság zöld utat adhat a metrófelújításnak
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
- Tarlós István péntek reggel 2 órán keresztül egyeztetett Orbán Viktor miniszterelnökkel.
- Felgyorsul a hármas metró felújítása, a kormány 50 milliárd forrást adhat a beruházásra.
- Szeptember 1-jén az Európai Bizottság jelezte, hogy elfogadja a metrófelújítás módosított költségvetését.
- Dugódíj: a főváros nem akadályozza a tétel bevezetését, a jogszabályok tiltják meg.
- Új kerékpárutak épülnek 8,4 milliárd forintból, a Bartók Béla út biciklisávja mellett is elkötelezett a főváros.
- Látványterveket kapott a Római-part mobilgátja.
Nincs béke a hármas metró ügyében, de zöld utat adott az EU
Tarlós István főpolgármester elmondta, egyelőre még nem tudni, hogy mennyi EU-s forrást kapnak a hármas metró felújításához. Azt közölte, hogy a számításaik szerint nagyjából 50 milliárd forint hiányzik, várhatóan ennyit kell a kormánynak kifizetnie. A teljes metrófelújítást 135 és 150 milliárd közé lőtte be, amikor Orbán délelőtti egyeztetésükön erről kérdezte, de ennél biztosabb becslést még nem lehet elvégezni. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a BKK korábban 137,5 milliárd forintról kötött szerződést.
Azt viszont elmondta, hogy szemben a Magyar Liberális Párt állításaival, az Európai Bizottság (EB) szeptember 1-jén jelezte, a 3-as metró támogatásának megerősítésére irányuló módosítást az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) a bizottság jóváhagyta. Így nem igaz az, hogy az EB még meg sem kapta a főváros kérését.
Ugyanakkor az EU-s támogatás körüli bizonytalanság miatt nem indult még meg a közbeszerzés: fedezetigazolás nélkül csak feltételes tendert írhatnak ki. Tarlós hangsúlyozta, hogy nem a fővároson múlik, hogy elmaradnak a kiírások. „Én megértem, hogy a kormány minden EU-s nagyberuházásra rá akar látni” – mondta Tarlós, aki a szakmai tárcák közötti egyeztetés elhúzódásával magyarázta ezek elmaradását. Azt is közölte, hogy a fővárosi közbeszerző cég vezetőjét leváltatja, ha tíz napon belül nem írják ki a pályázatokat.
Az állam visszakapta a HÉV-eket
„A helyközi közlekedés mindig is állami feladat volt” – mondta Tarlós, aki szerint ezért nem át-, hanem visszaadják a HÉV-ek fenntartását és üzemeltetését. Ismét megemlítette, hogy a tavalyi évben az agglomerációs költségeket az állam nem fizette ki, ezt pedig nem lehet a budapestiekre terhelni. ( A fővárosi közgyűlés szerdán döntött a BKV és a HÉV-ek szétválási tervéről, meg is alakult a Budapest Helyiérdekű Vasút Zrt.)
Ha valaki legyárt 150 magyar buszt, akkor azt vesz a főváros
A magyar buszok vásárlása kapcsán azt mondta, ő támogatná a hazai gyártóktól való beszerzést. De Tarlós szerint nincs olyan itthoni buszgyár, amelyiknek lenne legalább 50 darab legyártott járműve. Közölte, hogy a metrófelújításra jelenleg csak EIB-hitelből vásárolhatna buszokat, de érvényben van egy ezt tiltó kormányhatározat. Mint mondta, Orbán Viktor miniszterelnök is azt kéri, hogy magyar buszokat vásároljanak.
A korábbi beszerzések kapcsán pedig közölte, hogy azokon nem indultak hazai gyártók. Így viszont nem is tudott a fővárosi önkormányzat magyar buszokat vásárolni. De biztatja a szereplőket, hogy induljanak el a közbeszerzési eljárásaikon.
Dugódíj: az államnak kell kifizetni a ráeső részt
A főpolgármester elmondta, a 4-es metró megépítésének EU-val szemben vállalt feltétele volt a dugódíj. Mivel a projekt költségvetésének a 79 százalékát a magyar állam állta, ezért ha az unió büntetne a dugódíj miatt, akkor a bírság több mint háromnegyedét is az államnak kell megtérítenie.
Közölte, hogy az önkormányzat a ráeső 21 százalékot sem akarja kifizetni, mert nem ők akadályozzák meg a dugódíj bevezetését, hanem a kormány. A jelenleg hatályos jogszabályok ugyanis nem teszik lehetővé, hogy a főváros ezt bevezesse.
„Az olyan badarságokra nem akarok reagálni, hogy a behajtási díjtól több dugó lenne a fővárosban” – a főpolgármester úgy látja, hogy aki ezt hiszi, nem ismeri a háttértanulmányokat. Szerinte nem nevüket elhallgató szakértőkre kellene hagyatkoznia a sajtónak, csökkenne a forgalom így díjtól.
Új bicikliutakat ígér a főváros
8,4 milliárd forintot fordíthatunk kerékpárút és kerékpársáv létesítésére. 13 projektet tervezünk, ez összesen 18 kerületet érint.
Néhány példát elmondva közölte, hogy az új bicikliutak és -sávok lesznek – többek között – a X., a XIX., a II. és XII. kerületben. Óbudán és a XIII. kerületben a bérbiciklis Bubi-pontokat fejlesztik majd. A tervezett beruházásokról a Kerékpáros Szövetség képviselőivel közösen döntenek, ígérte meg a főpolgármester.
De nem csak fővárosi beruházásból lesznek kerékpárosok fejlesztések: 2 milliárd állami forrásból épül meg a Duna menti kerékpárút budapesti szakasza. További 350 millió forintból pedig a következő években elkészül a Budapest–Balaton bicikliút fővárosi szakasza is.
A Bartók Béla út kapcsán elmondta, hogy mivel azt 2017. január 31-én adják át, így az jelenleg munkaterület, nincs kész, csak a villamosforgalom indulhatott meg. A BKK-nál információink szerint csak Tarlós-szorosként emlegetett útszűkület helyzete sem dőlt el, a BME szakértői vizsgálják a lehetséges megoldásokat, hogy elférjen a két forgalmi sáv és a bicikliseknek leválasztott rész is. A főváros célja az, hogy legyen kerékpárossáv.
Az állammal még mindig tárgyalnak a hulladékgazdálkodásról
Nem tagadom, hogy nézeteltérés van köztem és a kormány között
– közölte Tarlós, akinek a fő problémája az, hogy a hulladékszállítás és feldolgozás nem eshet országosan egységes díjazás alá. Mint mondta, szívesen támogatnak állami koncepciókat, amelyek igazságosságra törekednek, így azt, hogy minden településen legyen egyforma mértékű az áram- vagy a vízdíj. A szemétdíjnál azonban ezt vitatható, hiszen a fővárosban óriási eszközállomány, amortizáció, karbantartási költségek vannak – mutatott rá.
„Az első hírek 10 milliárd Ft körüli veszteségekről szóltak, ehhez képest úgy áll a dolog, a főváros legfeljebb 1,9 milliárddal tud hozzájárulni a kormány elképzeléseihez. Cserébe a hulladékgazdálkodási rendszer környezetbarát fejlesztésére az eddigi 8,3 milliárd Ft mellé további 2,4 milliárd fejlesztési pénzt kapunk a kormánytól” – mondta. Utóbbi összegből optikai válogatómű beruházást tudnak megvalósítani, logisztikai szolgáltató központ épülhetne, valamint egy olyan rádiófrekvenciás rendszer, amely elősegíti a kukáskocsik járatoptimalizálását, és a kukák csippel való ellátását is magában foglalja.
Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel további egyeztetéseket tartanak majd a kérdésben.
Látványterveket kapott a római-parti mobilgát
A Római-partra és főváros honlapjára már kitették a látványterveket a helyszínre tervezett mobilgátról és az azt kísérő beruházásokról. Tarlós azt ígérte, hogy javítják a terület használhatóságot: faültetést, kerékpárutat, játszótereket ígért a Duna-partra és a környezetébe.
Tarlós elmondta, elképzelhető, hogy új tervezőt kérnek fel a megvalósításhoz. A geodéziai terveket megvásárolják, mert félő, hogy a jelenleg tervezett konstrukciót nem bírná el a talajszerkezet. A mostani kivitelező nem nyilatkozik a megvalósíthatóságról, ezért egy önkormányzati tervezőiroda felkérésén gondolkodnak.
Újságírói kérdésre elmondta, hogy közvélemény-kutatást készíttetnek a közelben élők körében, hogy megtudják, hogyan állnak a mobilgátakhoz. A főpolgármester szerint csak a katasztrófaturisták problémáznak, megígérte, hogy videofelvételeket készíttetnek majd azokról, akik akadályozzák a római-parti beruházást.
Ennek kapcsán elmondta, hogy még a ligetvédőket is jobban megérti, mint azokat, akik az árvízvédelmi beruházást ellenzik. Hangsúlyozta, hogy ő a múzeumi negyedet is a Nyugati pályaudvar mögé képzelte el.