Elindult az első felújított orosz metrókocsi Budapesten
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Figyelj már, ez tök ugyanolyan, mint a régi, csak le van festve!
– kommentálta első blikkre egy tévés kolléganő a felújított metrókocsikat a BKV Kőér utcai telephelyén, ahol a főpolgármester hétfő délelőtt útnak indította az első régi-új orosz szerelvényt.
Az első hatkocsis szerelvény 2017 januárjában kapta meg a típusengedélyt a magyar hatóságoktól, mára pedig lefutotta a próbaköreit. Nem dobják egyből a mély vízbe: hétfőn csak hat kört megy délután, aztán visszamegy a remízbe. Két héten belül a következő két szerelvény is forgalomba áll.
Hétfőig összesen öt metrószerelvény érkezett meg Moszkva melletti Mityiscsiből, ahol korábbi helyszíni riportunk szerint komótosan, oroszos tempóval folyik a felújítás. Az utolsó, 222. felújított metrókocsi várhatóan 2018. tavasz végére érkezik meg Budapestre.
A régi kérdés, hogy új kocsikat kap-e Budapest, vagy felújítottakat, az átadón is előkerült. Egy nézelődő azzal érvelt, hogy a kocsi oldala tiszta hepehupa, ezért csak felújított lehet. Egy másik azzal riposztozott, hogy ez egy igazi orosz darab, „van benne anyag, de kicsit darabosan rakták össze”.
Bíró Endre, a Metróért Egyesület szakértője 1-2 százalékra tette a szerelvényben az eredeti alkotórészek arányát az újhoz képest. Tavaly májusban, amikor kameránkkal kívül-belül körbejártuk az elkészült prototípust, az orosz mérnök azt mondta, hogy a vezetőfülke ajtaja az egyetlen darab, ami megmaradt a régi metrókocsiból.
A többi 36 szerelvénynél is valószínűleg hasonló lehet a megmaradt alkatrészek aránya, hiszen a kasztni szétrohadt, a váz repedezett, a fődarabokat (motor, fék, kerekek, forgóváz) pedig láthatóan új, nyugati típusú fődarabokra cserélték.
Miközben kipiszkáltam nyelvemmel a fogadósátorban felszolgált Moszkauer süti (BKV-s humor!) utolsó darabját a fogaim közül, véget is ért a tájékoztató. A sajtó munkatársai felszállhattak egy Köki–Határ út próbakörre a metróra, hogy menet közben is teszteljék az új kocsikat.
A fenti videóban bemutatottakon túl most hallhattuk először a ventilátort, ami a klímát hivatott helyettesíteni. Teljes fordulaton egy csendesebb porszívó hangján zúgott, de rendesen nyomta befelé a friss levegőt. Miután visszavettek fordulatból, a szellőző hangja belesimult a metró kissé érdes menethangjába.
Lehet, hogy a felújítatlan pálya teszi, de az új szerelvény közel sem úgy suhan, mint az Alstom szerelvények a 4-es metró vonalán. Inkább kissé nyikorogva, enyhén imbolyogva nyeli a kilométereket. Utazási élményben ez kábé olyasmi érzés, mint amikor az ember átül egy új Hondából a nagypapa tetőtől talpig felújított, korszerűsített és kissé megpimpelt Moszkvicsába.
Értékelje Ön is a régi-új orosz metrót!
Beérkeztek az első olvasói reakciók a szerkesztőségbe a felújított orosz metrókocsikról, de szeretnénk egy szélesebb merítést az utasoktól. Ezért arra kérjük olvasóinkat, írják meg tapasztalataikat, véleményüket a tenczer@mail.index.hu email-címre, hogy összefoglalhassuk egy újabb cikkben. Köszönjük!
A nagy pesti metrótender
A budapesti 3-as metró negyvenéves orosz szerelvényeivel az elmúlt években több probléma is volt: rendszeresen füstöltek, vészesen elkoptak a főbb alkatrészek, az egyik kocsi egyszer totálisan ki is égett. Ezért a főváros le akarta cserélni a kocsikat, de mint kiderült, csak a felújításukra van pénz. A 222 metrókocsi felújítására kiírt tendert gyártójuk, a Metrovagonmas nyerte el, 69 milliárd forintos ajánlatával. Az utasok már nagyon várják a felújított szerelvényeket, a metró vonalán csak 2016-ban 74 üzemzavar volt, ami késéseket okozott.