30 fok a metrón, Budapestre jó lesz
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Budapest, külső hőmérséklet: 33 Celsius fok – ez állt a mobiltelefonomon délután 3 órakor, amikor elindultam a hőtesztre. Ez már majdnem kánikulának számít. Milyen jó lesz lent, jó mélyen, a hűvös alagútban, gondoltam.
Az Árpád hídi megállónál vártam a szerelvényt. Az állomás amúgy jó szellős volt, és bár nem mértem a hőmérsékletet, kellemes volt a hőérzetem a fenti meleg után.
Egy felújított orosz metróra szálltam fel. Direkt a klímaberendezést pótolni hivatott szellőző alá ültem, éreztem is, hogy enyhén mozog a levegő. A metrókocsinak mind a hat ablaka el volt húzva, és amikor elindultunk, a menetszél jól átjárta a belsőt.
A menetszélnek köszönhetően nem is éreztem elviselhetetlennek a hőmérsékletet, ezért eléggé meglepődtem, amikor az ötödik megálló után ránéztem a hőmérőre: 30 fokot mutatott. Az igaz, hogy az állomásokban állva, amikor nem mozgott a levegő, rögtön nyirkosodni kezdett a tenyerem, de alapvetően nem izzadtam meg a 20 perces utazás alatt.
Tény viszont, hogy a metrókocsi nem volt tele, ülőhely is akadt végig. Nyilvánvaló, hogy ha a kocsiban tömeg van, akkor pár fokkal melegebb lehet, és a toleranciaküszöb is alacsonyabb.
Hogy legyen összehasonlítási alapom a felújított szerelvényhez képest, visszafelé a régi orosz metrókocsin utaztam. Mivel ezen is nyitva volt mind a hat oldalablak, menet közben hasonlóan lengedezett a szellő, jó közérzetet biztosítva.
Az állomáson megállva azonban, amikor megrekedt a lég, rögtön melegem lett. Érezhető volt, hogy nincs szellőzőventilátor. A hőmérséklet is magasabb volt két fokkal. Ennek megfelelően átizzadt hátú pólóban szálltam le az Árpád hídnál.
Teszteredmény: A felújított szerelvény egy fokkal jobb klíma tekintetében, mint a régi orosz metrókocsi. De hol van ez a modern kor követelményeitől! A modern, klimatizált metrókocsikban, villamosokban minimum kellemes 24-25 Celsius fok van Budapesten. Ehhez képest a 30 fok sok.
De nemcsak Budapesten számít soknak a 30 fokos metróhőmérséklet. A Moscow Times cikke szerint a felújított metrószerelvények gyártóvárosa melletti Moszkvában is komolyan vették, ha 27 fok fölé emelkedett a hőmérséklet. 28 Celsius fok fölött pedig, tavaly júniusban, ingyen ásványvizet osztottak ki az utasok között.
De mitől van ilyen meleg a metróban?
Mint arról beszámoltunk, nehezen halad a felújított metrókocsik és a régi alagúti infrastruktúra összehangolása. A régi áramátalakítók nem tudják befogadni az új kocsi fékezéskor visszatáplált elektromos energiáját, így a jármű kénytelen azt hőként leadni, „elfüstölni”.
Működik ugyan a felújított metrókon a szellőztetőberendezés is, de mivel a régi szerelvények és gyakran az újak által is felfűtött alagútban meleg van, a meleg levegőt kavarják be a kocsikba, nem túl jó közérzetet előidézve ezzel az utasokban. A hőség a kocsikban majd a metrókocsik legalább felének lecserélése, és a metróalagút felújítása után csökken majd. Arra pedig várhatunk.