Demszky pénzért jött, Gyurcsány nem dobta ki

2005.10.17. 13:01
A főpolgármester hétfőn Gyurcsánynál lobbizott a BKV-ért és az útfelújítások folytatásáért, a miniszterelnök pedig nem zárkózott el a kérések teljesítésétől.

"Négymilliárd forint a különbség a főváros által útfelújításokra remélt állami forrás és a jövő évi költségvetési javaslatban szereplő, kétmilliárd forintos összeg között" - mondta Demszky Gábor főpolgármester, miután hétfőn Gyurcsány Ferenccel tárgyalt a miniszterelnök parlamenti dolgozószobájában.

"Bejelentettem a miniszterelnök úrnak, hogy az ez évi 90 kilométerhez képest jövőre 130, 2007-ben pedig 140 kilométer utat kívánunk felújítani - közölte a találkozó után újságírókkal Demszky Gábor, hozzátéve: ehhez kérte a kormányfő támogatását. Mint mondta, Gyurcsány Ferenc biztosította arról, hogy neki is fontos a kormány és a főváros által közösen elkezdett útfelújítási program folytatása, illetve az, hogy Budapesten járható utak legyenek.

A Fidesz örül és aggódik
"Örömünkre szolgál, hogy Gyurcsány Ferencnek és Demszky Gábornak a mai találkozón, fél évvel a választások előtt végre eszébe jutott a 2002-es év ígérete: több pénzt az önkormányzatoknak. Ahhoz a régi óhajhoz csatlakozunk, melyet a miniszterelnök, - feltehetően tanácsadóira hallgatva bátran megfogalmazott: Budapesten járható utak legyenek. Ugyanakkor bízunk abban, hogy Demszky Gábor nem azért akarja a fővárosi közúthálózat szegmensébe a lehető legtöbb közpénzt belepumpálni, hogy aztán - miként arra korábban utalt - jövőre az útfelújításokat piaci cégek számára kiszervezze" - erről a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, Kupper András adott ki közleményt hétfőn.

A főpolgármester szerint közös érdek, hogy az útfelújítási program megkapja a szükséges kormányzati támogatást. Megjegyezte, hogy Budapest "többet tesz ebbe bele", mint amennyit a kormánytól vár. A miniszterelnök úr arról biztosított, hogy ő a maga részéről mindent megtesz azért, hogy ezt a támogatást megkapjuk - fogalmazott a főpolgármester, kiemelve: azt tapasztalja Gyurcsány Ferenc részéről, hogy segíteni akarja a várost, "nagyon jó az együttműködés", ezért biztos abban, hogy találnak megoldást.

Az Index információi szerint a főpolgármester ebben az ügyben lobbizott a legeredményesebben Gyurcsánynál. A miniszterelnök ugyanis felismerte, hogy az útfelújításhoz az államnak csak néhány milliárd forintot kell adnia, és ebből látványos beruházásokat lehet megépíteni.

A BKV-ról és a csepeli szennyvíztisztítóról is tárgyaltak

Ugyanakkor Demszky két másik ügyről is tárgyalt a kormányfővel, ezek pedig nagyobb tételek. Az egyik a BKV 60 milliárdos adósságállománya. A főváros nagyobb tömegközlekedési normatívát vár az államtól a tömegközlekedésre. Korábban Veres János pénzügyminiszter azt mondta az Indexnek, hogy az állam nem ad több pénzt a fővárosnak.

Most viszont Demszky információink szerint Gyurcsánnyal abban állapodott meg, hogy előbb a miniszterelnök leül Veressel, majd pedig Demszky és Veres tárgyalják meg a részleteket. A BKV összeomlása ugyanis egyik félnek sem érdeke. Demszky a BKV-ról Kóka János gazdasági miniszterrel is tárgyalni fog, de információink szerint elsősorban a pénzügyminiszterrel kell megállapodnia, nem Kókával, minthogy költségvetési ügyekben Veres mondja ki a döntő szót. (A cég finanszírozása a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának elnöke, Lakos Imre korábbi nyilatkozata szerint jövő februárig-márciusig biztosított.)

A BKV szerepelt a főpolgármesteri kabinet hétfői ülésén is. A kabinet megszakította ülését Demszky és Gyurcsány találkozója miatt, de ezen a fórumon elhangzott, hogy a BKV tervezett árbevételétől elmaradnak az idén befolyó összegek, a munkáltatói bérletkedvezmények ugyanis nem váltották be a reményeket. A BKV árbevétele azonban így is a tavalyi 35-ről 39 milliárd forintra növekedett. Az Index információi szerint a főpolgármesteri kabinet végül nem döntött a BKV tarifaemeléséről, merthogy egyelőre nem világos, hogy mekkora kormányzati segítséget kap a hatalmas adósságállománnyal küszködő cég.

A főpolgármesteri kabinet hétfőn megtárgyalta azt a korábbi javaslatot, miszerint nem emelik a lakossági távhő árát jövőre Budapesten. Kabinet ismét megerősítette korábbi döntését, így valóban nem drágul a lakóházakban a távfűtés a fővárosban. (A Fővárosi Önkormányzat csak a lakossági távhő esetében számít árhatóságnak, az ipari felhasználók esetében nincs ilyen jogköre.)

Bonyodalmak a csepeli szennyvíztisztító körül
A főpolgármester a Gyurcsány Ferenccel való megbeszélése után az MTI érdeklődésére közölte, hogy röviden szót ejtettek a csepeli szennyvíztisztító ügyéről is. Ezzel kapcsolatban annyit mondott: nagyon fontos lenne, hogy a szerződéskötés decemberben megtörténjen, és a beruházás elkezdődhessen. Demszky Gábor elmondása szerint az öt ajánlattevőből már csak egy van versenyben. Az Index információi szerint a csepeli szennyvíztisztítóra - a korábbi híreknek megfelelően - tényleg csak egyetlen árajánlattal rendelkezik a pályáztató -, viszont ez az ajánlat 15 százalékkal drágább az úgynevezett mérnökárnál, vagyis annál az összegnél, ami a beruházás műszakilag elkészülhet. (Számos kiegészítő beruházás is kapcsolódik egyébként a tisztítóműhöz, útépítés, stb., amelyek tovább drágítják a projektet.) A csepeli tisztító megépítésére eredetileg 80 milliárdot szántak, aminél most 12 milliárddal kér többet az egyetlen pályázó, aki az MTI értesülései szerint egy francia cég, és a szocialisták támogatják elsősorban. A csepeli létesítmény összes járulékos költsége egyébként 180 milliárdot tesz ki. Információink szerint a főpolgármester és a miniszterelnök tárgyalásain nem került szóba Észak-Csepel eladásának ügye, ami nagy vitát kavart a csepeli és a fővárosi önkormányzat között az elmúlt időszakban.