Miklós
-7 °C
2 °C

Demszky pénzért jött, Gyurcsány nem dobta ki

2005.10.17. 13:01
A főpolgármester hétfőn Gyurcsánynál lobbizott a BKV-ért és az útfelújítások folytatásáért, a miniszterelnök pedig nem zárkózott el a kérések teljesítésétől.

"Négymilliárd forint a különbség a főváros által útfelújításokra remélt állami forrás és a jövő évi költségvetési javaslatban szereplő, kétmilliárd forintos összeg között" - mondta Demszky Gábor főpolgármester, miután hétfőn Gyurcsány Ferenccel tárgyalt a miniszterelnök parlamenti dolgozószobájában.

"Bejelentettem a miniszterelnök úrnak, hogy az ez évi 90 kilométerhez képest jövőre 130, 2007-ben pedig 140 kilométer utat kívánunk felújítani - közölte a találkozó után újságírókkal Demszky Gábor, hozzátéve: ehhez kérte a kormányfő támogatását. Mint mondta, Gyurcsány Ferenc biztosította arról, hogy neki is fontos a kormány és a főváros által közösen elkezdett útfelújítási program folytatása, illetve az, hogy Budapesten járható utak legyenek.

A Fidesz örül és aggódik
"Örömünkre szolgál, hogy Gyurcsány Ferencnek és Demszky Gábornak a mai találkozón, fél évvel a választások előtt végre eszébe jutott a 2002-es év ígérete: több pénzt az önkormányzatoknak. Ahhoz a régi óhajhoz csatlakozunk, melyet a miniszterelnök, - feltehetően tanácsadóira hallgatva bátran megfogalmazott: Budapesten járható utak legyenek. Ugyanakkor bízunk abban, hogy Demszky Gábor nem azért akarja a fővárosi közúthálózat szegmensébe a lehető legtöbb közpénzt belepumpálni, hogy aztán - miként arra korábban utalt - jövőre az útfelújításokat piaci cégek számára kiszervezze" - erről a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, Kupper András adott ki közleményt hétfőn.

A főpolgármester szerint közös érdek, hogy az útfelújítási program megkapja a szükséges kormányzati támogatást. Megjegyezte, hogy Budapest "többet tesz ebbe bele", mint amennyit a kormánytól vár. A miniszterelnök úr arról biztosított, hogy ő a maga részéről mindent megtesz azért, hogy ezt a támogatást megkapjuk - fogalmazott a főpolgármester, kiemelve: azt tapasztalja Gyurcsány Ferenc részéről, hogy segíteni akarja a várost, "nagyon jó az együttműködés", ezért biztos abban, hogy találnak megoldást.

Az Index információi szerint a főpolgármester ebben az ügyben lobbizott a legeredményesebben Gyurcsánynál. A miniszterelnök ugyanis felismerte, hogy az útfelújításhoz az államnak csak néhány milliárd forintot kell adnia, és ebből látványos beruházásokat lehet megépíteni.

A BKV-ról és a csepeli szennyvíztisztítóról is tárgyaltak

Ugyanakkor Demszky két másik ügyről is tárgyalt a kormányfővel, ezek pedig nagyobb tételek. Az egyik a BKV 60 milliárdos adósságállománya. A főváros nagyobb tömegközlekedési normatívát vár az államtól a tömegközlekedésre. Korábban Veres János pénzügyminiszter azt mondta az Indexnek, hogy az állam nem ad több pénzt a fővárosnak.

Most viszont Demszky információink szerint Gyurcsánnyal abban állapodott meg, hogy előbb a miniszterelnök leül Veressel, majd pedig Demszky és Veres tárgyalják meg a részleteket. A BKV összeomlása ugyanis egyik félnek sem érdeke. Demszky a BKV-ról Kóka János gazdasági miniszterrel is tárgyalni fog, de információink szerint elsősorban a pénzügyminiszterrel kell megállapodnia, nem Kókával, minthogy költségvetési ügyekben Veres mondja ki a döntő szót. (A cég finanszírozása a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának elnöke, Lakos Imre korábbi nyilatkozata szerint jövő februárig-márciusig biztosított.)

A BKV szerepelt a főpolgármesteri kabinet hétfői ülésén is. A kabinet megszakította ülését Demszky és Gyurcsány találkozója miatt, de ezen a fórumon elhangzott, hogy a BKV tervezett árbevételétől elmaradnak az idén befolyó összegek, a munkáltatói bérletkedvezmények ugyanis nem váltották be a reményeket. A BKV árbevétele azonban így is a tavalyi 35-ről 39 milliárd forintra növekedett. Az Index információi szerint a főpolgármesteri kabinet végül nem döntött a BKV tarifaemeléséről, merthogy egyelőre nem világos, hogy mekkora kormányzati segítséget kap a hatalmas adósságállománnyal küszködő cég.

A főpolgármesteri kabinet hétfőn megtárgyalta azt a korábbi javaslatot, miszerint nem emelik a lakossági távhő árát jövőre Budapesten. Kabinet ismét megerősítette korábbi döntését, így valóban nem drágul a lakóházakban a távfűtés a fővárosban. (A Fővárosi Önkormányzat csak a lakossági távhő esetében számít árhatóságnak, az ipari felhasználók esetében nincs ilyen jogköre.)

Bonyodalmak a csepeli szennyvíztisztító körül
A főpolgármester a Gyurcsány Ferenccel való megbeszélése után az MTI érdeklődésére közölte, hogy röviden szót ejtettek a csepeli szennyvíztisztító ügyéről is. Ezzel kapcsolatban annyit mondott: nagyon fontos lenne, hogy a szerződéskötés decemberben megtörténjen, és a beruházás elkezdődhessen. Demszky Gábor elmondása szerint az öt ajánlattevőből már csak egy van versenyben. Az Index információi szerint a csepeli szennyvíztisztítóra - a korábbi híreknek megfelelően - tényleg csak egyetlen árajánlattal rendelkezik a pályáztató -, viszont ez az ajánlat 15 százalékkal drágább az úgynevezett mérnökárnál, vagyis annál az összegnél, ami a beruházás műszakilag elkészülhet. (Számos kiegészítő beruházás is kapcsolódik egyébként a tisztítóműhöz, útépítés, stb., amelyek tovább drágítják a projektet.) A csepeli tisztító megépítésére eredetileg 80 milliárdot szántak, aminél most 12 milliárddal kér többet az egyetlen pályázó, aki az MTI értesülései szerint egy francia cég, és a szocialisták támogatják elsősorban. A csepeli létesítmény összes járulékos költsége egyébként 180 milliárdot tesz ki. Információink szerint a főpolgármester és a miniszterelnök tárgyalásain nem került szóba Észak-Csepel eladásának ügye, ami nagy vitát kavart a csepeli és a fővárosi önkormányzat között az elmúlt időszakban.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.