Árpád
-1 °C
9 °C

Fidesz: nem független a BKV szakértője

2006.07.21. 14:08
A Fidesznek nem tetszik a nagykörúti vizsgálatokra felkért független szakértő. Szerintük korábban már dolgozott a műegyetemi tanár a BKV-nak. A vizsgálat Szálka Miklós fideszes városatya szerint azért is kifogásolható, mert nem terjed ki Demszky Gáborra.

Szálka Miklós, a BKV felügyelőbizottságának tagja, a Fidesz-MKDSZ frakció képviselője szerint a nagykörúti villamosleállások, üzemzavarok kivizsgálására felkért független szakértő valójában nem is független, mert régóta kap megbízásokat a BKV-tól. Szálka szerint a közlekedési cég finanszírozza egyébként is azt a vizsgálatot, amelyet lefolytat a szakértő, így a függetlenség más szempontból is vitatható.

A felügyelőbizottság által két ellenszavazat mellett elfogadott szakértő helyett a Fidesz ezért egy ténylegesen független specialista felkérését javasolja.

Későbbi megbízások reményében dolgozik a szakértő?

Szálka Miklós az Indexnek elmondta: a felkért szakértő valószínűleg később is akar még a BKV-nak dolgozni, ezért nem várható el tőle, hogy az amúgy is a cég pénzén végzett vizsgálat elfogulatlan egyen.

A fideszes városatya azt is hozzátette: a BKV nem alkalmas olyan nagyberuházások elvégzésére, mint amilyen a 4-6-os felújítása. Jól bizonyítják ezt a mostani leállások csakúgy, mint az, hogy a négyes metrót előkészítő szervezeti egység 1,4 milliárd forinttal többet költött az eredetileg előirányzottnál a projektre.

Nem lenne biztosíték egy vidéki szakértő sem

Az Index felvetésére, hogy nem lett volna-e jobb egy megyeszékhely villamosközlekedési szakértőjét felkérni, például Miskolcról, ahol szintén van műszaki felsőoktatás, Szálka Miklós elmondta: a vidéki tömegközlekedési cégek és a főváros vállalat között is szoros kapcsolatok vannak, és nem az a fontos, hogy ne budapesti legyen a szakértő.

Bármilyen mérnök meg tudja ugyanis ítélni, hogy megfelelően volt szervezve, előkészítve a beruházás. Ugyanakkor Szálka kitért arra is, hogy a most felkért ellenőr már előre hangsúlyozta, hogy ő jogi és közgazdasági szempontból nem hivatott megvizsgálni a nagykörúti ügyeket, szakmailag csak a műszaki paramétereket ellenőrizheti.

Miért nem vizsgálják Demszkyt is?

Szálka Miklós végül hozzátette: kifogásolják a mostani vizsgálatnál azt, hogy az ellenőrzés nem terjed ki a beruházások előkészítésénél a Főpolgármesteri Hivatal szerepére, és nem vizsgálják Demszky Gábor ezzel kapcsolatos tevékenységét. Az ellenzéki párt szerint ugyanis a főpolgármesterre is ki kellene terjednie az ellenőrzésnek.

Székely Gábor, a BKV felügyelőbizottságának (fb) elnöke az Indexnek elmondta: a BKV fb-je természetes, hogy csak a BKV pénzéből rendelhet meg vizsgálatokat. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a testület vizsgálata nem független, hiszen az fb feladata éppen a menedzsment ellenőrzése.

Abszurditás

Székely szerint abszurditás, hogy valaki megkérdőjelezi a Műegyetem függetlenségét, hiszen ha már a műszaki egyetem sem független, akkor Magyarországon tényleg nem létezik ilyen kategória. Székely a vizsgálatokról elmondta, hogy azok műszaki jellegűek lesznek, így aligha várható, hogy a főpolgármesterre kiterjednek, minthogy Demszky Gáborról valószínűtlen, hogy a Margit hídon szerelte volna a felsővezetékeket.

A Városházán először nem kommentálták a Fidesz kijelentéseit, egy megjegyzést azonban sikerült kihúznunk egy név nélkül nyilatkozó illetékestől. Szerinte érdekes, hogy Szálka Miklós függetlenségét nem kérdőjelezi meg senki, pedig ő is a BKV-tól kap juttatást, hiszen ő is tagja a felügyelőbizottságnak.

Városháza: a BKV-nak két éve volt a felkészülésre
A Főpolgármesteri Hivatal a Fidesz vádjaival kapcsolatban egy rövid összefoglalót juttatott el az Indexhez, amely szerint a főváros szerepvállalása a nagykörúti beruházás során néhány pontban összefoglalható. Így 2000-ben döntötték el, hogy lecserélik a villamosokat. 2002-ben ennek előteremtették a fedezetét. Ekkor már pontosan lehetett tudni, hogy a villamospályán milyen átalakításokra lesz szükség. Ekkor fogadták el az első engedélyokiratot, amit egyébként ütemezéssel együtt az MDF is megszavazott. 2004-ben, több mint két évvel ezelőtt fogadták el a második engedélyokiratot. Ez már azt is tartalmazta, hogy idén márciusban érkezik az első villamos. Mindebből kitűnik a Városháza szerint, hogy a BKV-nak két éve volt rá, hogy előkészítse a beruházást és felkészüljön a villamosok fogadására.